Lufthansa börjar flyga Stockholm – Berlin
Publicerad den 10 november 2011

– Öppnandet av Berlins nya flygplats nästa år skapar en ny tillväxtdynamik och nya möjligheter på marknaden, säger Carsten Spohr, vd, Lufthansa Passenger Airlines.
– Vi tror på Berlin och har beslutat att delta starkt i den framtida kapacitetsutvecklingen av Berlin-Brandenburgs flygplats.
– Att lägga till Sverige i det nya Berlin-nätverket är också ett tecken på vår tilltro till den svenska marknaden. Hittills har 2011 var mycket framgångsrikt för oss och vi såg en ökning av passagerare med över 15 procent på våra avgångar till och från Stockholm. Speciellt våra flyg till USA och Sydamerika med Airbus A380 har varit populära bland våra svenska kunder", säger Harro Julius Petersen, General Manager för Skandinavien, Finland & Baltikum på Lufthansa."Vi ser en enorm potential i svenska resenärer och Berlin som resmål, både i affärssyfte och privat, något senaste marknadsanalyserna även indikerar"
Kommentarer
Är ju faktiskt inte bara SAS som tycker att CPH är bra för interkont, SQ, QR, EK + en del freighters. Någonting måste ju finnas i CPH area, kanske PAX???
Du har så rätt! Det är ju något som vi vanliga dödliga har insett för länge sedan och ett normalt flygbolag redan hade gjort. Det är väl danskarna som spjärnar emot. Dom vet mycket väl att landet blir barnens glömda saga i Nordsjön om SAS:s interkontflyg försvinner från CPH, som idag är orimlig som interkontnav.
Berlins nya flygplats kommer bli ett intressant alternativ för bl.a. transfer från Norden och kanske i synnerhet ARN som idag har något begränsat destinationsutbud. Men varför kommer bara LH flyga denna linje och inte SK? CPH kommer få konkurrens men underlag för InterKont kommer troligen inte flyttas norröver till lägre befolkningskoncentrationer pga detta.
Man gjorde det även före & under WW II
Det är inte alls första gången Lufthansa flyger Stockholm-Berlin. Det gjorde man även i början av 90-talet, strax efter murens fall.
Viktiga saker i ett samhälle bör staten äga och att ha ett eget flygbolag i ett land är viktigt.
Om SAS vill vara kundorienterat i framtiden så är det naturligt att Arlanda blir deras Hub för Asientrafiken. Planen från Köpenhamn passerar ju idag rätt nära Stockholm när de styr till/från Asien.
Köpenhamn ett nav för de Europadestinationer som inte fyller en maskin från Stockholm. Oslo en hub för Noramerkatrafiken. Då borde de tre delägarländerna i SAS kunna få sitt och passagerarna det bättre än idag. Om inte så kommer SAS att tappa så valet borde vara lätt och oundvikligt.
SAS VD har tydligt förkunnat, mellan raderna, att man struntar i Stockholm och de många svenskar som inte vill ha transit på Kastrup. Våra skattepengar går in i SAS som fokuserar på Kastrup. Sv staten bör omgående sälja SAS. Arlanda bör dämpa sin iver att stödja SAS. Trist men det är SAS’s val.
Berlin-Brandenburg kommer att bli nordeuropas flygnav. Slut för CPH som intercontnav!!!
Berlin är heta justnu . SAS , Air Berlin , German Wings och nu Lufthansa flyger alla till Berlin från Arlanda .
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten