
(M): Om vi vinner stoppar vi förtida nedläggning av Bromma
Publicerad den 3 februari 2021Kommentarer
Vart hittar du din info (som inte stämmer)? 2 rörelser igår och 7 rörelser idag på BMA (reguljärt). Du fick ju samma svar i en tråd på forumet.
Idag igen lör 6:feb inte en enda flight
Sönd 3
M och S struntar egentligen i Bromma. Det viktigaste är att säga emot varandra.
Två förlegade partier från folkhemstiden. Time to move on.
Du har helt riktigt, det har inte gått dåligt för Swedavia, däremot så har det gått dåligt för Bromma flygplats de senaste åren pga. felprognoserade passagerarmängder och skenande kostnader i de investeringar man gjort.
Att politiskt rädda Bromma, tror jag är en förödande politik ur såväl taktisk som strategisk synvinkel. Flygplatsen och alla lådor/lador omkring
skulle kunna bli ett fantastiskt futuristiskt bostads- och arbetsområde, till skillnad från nuvarande samhällsonyttiga verksamhet. Satsa istället på Arlaa Express för ALLA och inte bara på de som själv slipper betala, så är alla lika snabbt i city.
MP har en fantastisk roll när både M och S tvingas sitta i knäet på MP.
Varför lägga ner allt flyg i Sverige innan valet 2022. Passa på MP! Därefter risken stor att MP får ägna sig åt annat än rikspolitik.
Kan vara bra med en konkurrerade flygplats till Arlanda som då sätter press på deras priser och investeringar. Att låta flygklubbar med elflygplan, affärsflyg, Daisy, helikoptrar och de kommande UAM “Urban Air Mobility” elhelos få en hemvist med servicemöjligheter. Dock kanske den ursprungliga flygplatsens yta med korsande banor kunna optimeras bättre än idag.I kristid kunde flygplatsen redan nu förberedas för JAS divisioner.
Det går inte dåligt för swedavia,
https://www.allabolag.se/5567970818/swedavia-ab
siffror fram till 2019 dock, med med den historiken så överlever de ett år i minus.
GA behöver ett ställe i stockholm att landa på, swedavia är GA största “fiende” se på hur illa Säve blev, med hemligstämplade rapporter om bärighet. nä, gör som många andra FP gör, försök driva det privat eller kommun och konkurrera med Swedavia.
I Region Stockholm och i Stockholm Stad är Moderaterna till 100 % beroende av att de har stöd av Miljöpartiet. Moderaterna kommer aldrig att stoppa en nedläggning av Bromma Flygplats. Då förlorar Moderaterna makten i Region Stockholm och i Stockholm Stad. Riksdagsledamoten Stockhaus vet att det hon säger är “trams”.
Swedavia har i princip stoppat flygklubbarnas verksamhet på Bromma (finns fortfarande ett flygplan som går att flyga men man betalar 1500kr för varje start/landning). En privat aktör kan kanske se till att både flygklubbar och reguljärflyg får plats och förutsättningar att utvecklas på Bromma? Det går alltid att fylla hålrum i beläggning med allmänflyget som måste nu utgå från grannkommunerna.
Bromma har under lång tid varit en förlustaffär för Stockholms stad (kommun). Det mycket låga arrendet Swedavia betalar ger ingen vinst. Bebyggs Bromma kommer Stockholm att tjäna mycket pengar i bl.a ökade skatteintäkter för nytillkomna medborgare.
Gör om Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. All kommersiell flygtrafik till Arlanda/Skavsta.
Bromma har visat röda siffror de senaste åren. Detta beroende på att Swedavia i sina prognoser haft ett scenario om att antalet passagerare skulle öka år efter år. Med detta scenario gjorde man ett antal stora investeringar på Bromma som dessutom blev mycket dyrare än planerat. Sen minskade passagerarna och därmed förlusterna
Bromma flygplats har fram till pandemins början varit en av de mest lönsamma flygplatserna i Sverige.
Allt annat är en myt.
Är det Partiet eller Maria Stockhaus som tänker sig stoppa detta?
Med lite sunt förnuft så blir det ingen nedläggning alls någonsin. Bromma kommer vara viktigt om 100 år också
Det är så mycket prestige i frågan nu. Är Swedavia beredda att släppa en flygplats (BMA) där de har mer eller mindre haft monopol på ground handling och där de tagit ut högre avgifter än på ARN. På BMA har Swedavia tjänat pengar minst sagt. Innan pandemin dock – förlusterna på ARN är större nu än på BMA. Varför vill inte MP och V stänga ner ARN – en betydligt större miljöbov än BMA!
Nu vaknar M till liv. Flygplatsen är inte lönsam, var inte det innan Corona heller. Bromma hindrar utvecklingen av Arlanda. Att ett privat företag skulle ta över Bromma och få samma hyres avtal som Swedavia är högst osannolikt. El-flyg ligger minst 10 år fram i tiden. M är ett parti som lever i det förgångna.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten