Malmen har plats för både civilt och militärt flyg

Publicerad den 7 november 2012
Kommentarer
Mindre bullerstörningar, bekvämt avstånd från både Linköping och Norrköping och möjlighet att bygga ut banan till drygt 3 000 meter. Malmen är det flygplatsalternativ som skulle kunna lösa den infekterade striden mellan Linköping och Norrköping. Det menar Lars-Erik Borg och Håkan Liljeström i ett debattinlägg.
Malmen Flygplats

Det går inte att jämföra Saabfältet i Linköping med Kungsängens flygplats i Norrköping. På Saabfältet är endast flygplan för ungefär 100 passagerare tillåtna. I Norrköping tillåts betydligt större flygplan. Det är därför all chartertrafik i Östergötland sker därifrån. Att bygga ut Saabfältet för större flygplan skulle kosta åtskilliga hundra miljoner.
        
Mot Saabfältet talar också miljöproblemen med buller. Saab har ett 22 år gammalt miljötillstånd för sin verksamhet. Tillståndet inkluderar också både militär och civil flygning. När nu kommunen tar över ansvaret för den civila flygverksamheten, kommer länsstyrelsen att bli tvungna att ompröva tillståndet.
Mitt i allt detta glömmer politiker i respektive kommun att det i Östergötland finns tre flygplatser som är godkända för civil flygtrafik.
        
Det tredje fältet är Malmen.
Den militära flygningen är inte mer omfattande än att all civilflygtrafik i länet också får plats där. Även Saabs testflygningar ryms. Malmen har ett miljötillstånd från 2006. Enligt detta har försvaret bullerisolerat närliggande fastigheter för över 100 miljoner kronor. Det är vad som kan förväntas även vid Saabfältet.
        
De två kommunerna betalar i dag vardera cirka 25 miljoner av skattepengar som stöd för "sin" flygplats. Genom att lägga ner både Kungsängen och civilflyget på Saabfältet och flytta det till Malmen, skulle dessa pengar sparas.
        
Om även Saab flyttar sina flygningar till Malmen, vilket är fullt möjligt eftersom man redan har en omfattande verksamhet där, skulle vi också bli av med bullerproblemen i centrala Linköping.
 
Lars-Erik Borg
Håkan Liljeström
Arbetsgruppen för moderna transporter, AMT

Kommentarer

Anders
2012-11-10 21:10

Som sagt . Ryan air kan byta flygplats över en natt.. Inget att förlita sig på..

Nisse
2012-11-08 12:54

Men det var ju en kanonförslag med tanke på de restriktioner i antal starter och tider som Malmen har! Och på tal om ostlänken: vore inte det absolut bästa att väcka liv i F 13, ligger ju närmst, att de inte tänkt på det… Sen ska ju för övrigt en 340 stationeras på Kungsängen så då får man ytterligare en parameter att räkna in när den fråga som snart firar 30 år ska diskuteras vidare. Hipp hipp hurra!!

Surr
2012-11-08 11:20

Undrar bara vad som blir kvar om Ryanair lämnar Skavsta vilket de kan göra när som helst. Och med vilka ska vi flyga till CPH därifrån? Ser inte Skavsta som något alternativ överhuvudtaget.

Bertil
2012-11-07 22:42

Det kommer förmodligen inte gå att få politikerna att nappa på förslaget även om det är bättre än nuvarande två flygplatser. Problemet löser sig själv när Ostlänken är klar, då finns det bara Skavsta som alternativ. Korta restider från båda städerna till en flygplats som har full kapacitet med rätt klassade banor och terminaler. Dessutom kommer man att kunna flyga med riktiga flygplan istället för skramliga SF340.

marcus
2012-11-07 21:32

E4:an ligger precis intill malmen och dagens järnväg ligger redan så nära så att det bara är att slå upp en ny station på befintligt spår, infrastrukturen finns redan bara några meter från malmen, värt att tänka på!

Eurobonus Guld
2012-11-07 19:05

Instämmer med din kommentar. En rimligare längd på rullbana är ca 2300m. Besparingen med kortare rullbana borde istället läggas på en parallell taxibana längs hela rullbanans längd samt ILS CAT II i båda riktningarna. Detta förstås under förutsättning att en ny flygplats byggs. Jag tror att ett ny flygplats vore samhällsekonomiskt gynnsamt på sikt, i synnerhet för berörd region.

Eurobonus Guld
2012-11-07 18:59

I samband med regeringens beslut om Ostlänkssatsningen 2017-2028 med sträckning nära E4an mellan städerna så finns det knappast bättre läge än nu att även besluta om en ny flygplats. Infrastrukturen kommer finnas på plats för både väg- och järnvägstrafik till nya “Östergötland Airport” senast 2028. Tänk vilket lyft det skulle vara för regionen. Då skulle visionen “Sveriges Fjärde Storstadsregion” äntligen bli verklighet!

Oscar Übermann
2012-11-07 18:27

Om sanningen ska fram så behövs det väl ingen flygplats i Norrköping. Dels är det en arbetarstad (och arbetare som ska på semester kan väl ta sig tid att åka till NYO eller ARN eller var nu charter/lågpris går ifrån) och dels är Linköping en stad med behov av affärsflyg.

Gripen
2012-11-07 18:27

Varför I hela friden skulle de behöva en 3000m lång bana???

Eurobonus Gold
2012-11-07 17:36

Att någon av städerna skulle ge upp sin egna flygplats kommer nog aldrig ske. Om verksamheten ska samordnas så krävs nog en ny flygplats mitt emellan städerna nära E4:an och med tåganslutning. Det skulle starkt gynna regionen långsiktigt men investeringen är förstås stor. Med en sådan satsning vore nog direktflyg möjligt till ett flertal ny destinationer FRA, LHR, TXL, OSL, RIX, GOT utöver befintliga AMS, CPH och HEL.

Fakta
2012-11-07 17:22

Subjektivitet övervinner tyvärr lite för ofta kunskap. NRK är en komplett flygplats och oavsett debattör är sanningen att ingen av de andra flygplatserna i länet är det. Det gäller bredd,längd,bärighet,terminalyta o.s.v. När det gäller resenärer är det förstås bra att LPI går framåt. Att Norrköping drabbades av flygbolagskonkurser (Cimber+Skyways) till skillnad från LPI är förstås en förklaring till varför NRK får ett sämre år i år.

J
2012-11-07 17:20

Bygg bara en ny flygplats någonstans mellan städerna. Hur svårt ska det vara? Sen kan ni ju döpa den till något patetiskt flaschigt som ni tror lockar folk.

Johhny
2012-11-07 14:58

Vad debattörena tydligen har missat är att huvudbanan på Malmen bara är 38 meter bred. Det är ju dyrt att bredda den på samma sätt som debattören tycker att det är dyrt att åtgärda LPI.

Sanningen är att LPI aldrig har haft så många passagerare som nu och NRK håller på att gå tillbaka till samma nivåer som i början av 2000-talet.
Det finns en blogg (som verkar uppdateras dåligt dock) som skriver om passagerarstatistik på flygplatserna i östergötland: eastswedenairports.blogspot.se

Surr
2012-11-07 14:05

Varför kan inte de som flyger från LPI resa fr NRK så blir det inget buller i Linköping och NRK går med nollresultat, den flygplatsen är ju redan klar. Givetvis funkar inte det lika lite som Malmen skulle fungera. Det ända rätta är en gemensam flygplats mellan städerna om vi ska ha något flyg från regionen i framtiden.

Alf Larsson
2012-11-07 12:49

Jag har själv skrivit detta förslag som bebattinlägg till Norrköpings Tidningar för ett antal månader sedan. Ett helt realistiskt förslag med tanke på den brist på samverkan som råder mellan flygplatserna. Nu har både LPI och NRK tre flyg om dagen till CPH som avgår och ankommer på samma timme. Vad är detta för samordning. Hade man spridit ut detta hade vi haft sex förbindelser om dagen. Vilken flygplats man åker från saknar betydelse.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten