Nextjet lägger ner trafiken till Gällivare och Arvidsjaur

Publicerad den 19 augusti 2015
Kommentarer
Den väntande konkurrensen från Estonian Air och jettrafik blev för mycket. Nextjet lägger nu ner de två egna linjerna från Arlanda till Gällivare och Arvidsjaur.

Nextjet har flugit de två långa linjerna från Stockholm till Arvidsjaur och Gällivare sedan 2008. Men från den 25 oktober i år är det slutfluget på sträckan. Det är den väntande konkurrensen från Estonian Air som tvingat fram beslutet. Det estländska flygbolaget har anmält att de tänker flyga linjen på kommersiella villkor och med en CRJ900.

– Vi ser realistiskt på situationen och inser att det inte går att vara två aktörer på sträckan. Det håller inte underlaget för, säger Henning Lindberg på Nextjet till Flygtorget.

De långa norrlandslinjerna har varit en ryggrad i Nextjets linjenät och ingick inledningsvis i den upphandlade trafiken. Men för ett par år sedan togs beslutet att flyga linjerna i egen regi med eget kommersiellt ansvar. Det har fungerat bra, så länge som flygbolaget var ensamma på destinationerna. Det förändras när Estonian Air nu gör ett första försök med att flyga svensk inrikestrafik. En CRJ900 baseras i Gällivare och ska flyga sträckan Gällivare – Arvidsjaur – Stockholm.

-Vi hoppas att jettrafiken kommer bli långsiktigt hållbar och gynna både den lokala näringen och privatresandet, säger Magnus Ivarsson, vd på Nextjet i en kommentar.

Nextjets två linjer har varit slingade via andra destinationer, Kramfors – Gällivare och Lycksele – Arvidsjaur. I och med att Arvidsjaur försvinner har Nextjet även dragit sig tillbaka från Lycksele och sträckan Stockholm – Lycksele ska därför åter upphandlas. Däremot ska trafiken mellan Arlanda och Kramfors fortsätta på eget kommersiellt ansvar. Eventuellt kan det bli tal om att lägga in Kramfors som stopp på linjen till Vilhelmina.

De indragna linjerna i Norrland är en del i omstruktureringen av linjenätet. Tidigare i år lades trafiken på Halmstad och Växjö ner. Istället har frekvenserna på Karlstad och Jönköping ökats. Det har visat sig vara ett lyckat drag och förstärkt positionen på de två flygplatserna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hobbit
2015-08-20 18:25

Nextjet har åtskilliga gånger kritiserats av näringslivet i regionen men inte lyssnat! Ett antal operatörer fick frågan om att trafikera vissa sträckor på kommersiell basis med bättre maskiner och endast Estonian visade intresse! Så kom inte och gnäll när det blir förbättringar och flygtiden halveras samt att man slipper frysa arslet av sig på vintern.

Eva
2015-08-20 12:10

Jag hoppas verkligen att Estonian misslyckas. Varför ska utländska flygbolag opera i Sverige på den svenska marknaden. Vi ska värna om våra svenska flygbolag på svensk inrikestrafik. Jag blir så arg!
Heja Nextjet! Ni är bäst!!!

CRJ
2015-08-20 09:28

Och vad är källan på det?
Estonian kan väll använda sina egna piloter, så länge dom inte jobbar mer än 25% i Sverige.

Bertrud
2015-08-19 21:19

Det har under en tid pratats väldigt mycket om samarbete mellan NJ och Est. Jag menar, varför har piloter på NJ fått halvdana förfrågningar om de kan tänka sig bekosta en halv CRJ-rating för att börja flyga troligtvis på est-linjerna?

Klart NJ vill öppna för en CRJ-linje om det kan gagna dem.

Patric
2015-08-19 21:16

Varför inte bara minska ner kapaciteten från en ATP till en Saab 340!? Det är väl lite det det handlar om också!

Frågetecknet
2015-08-19 13:00

Rätta mig om jag har fel, men fanns det inte något lurt samarbete mellan Nextjet och Estonian här? Opererar inte Estonian de här sträckorna tack vare Nextjets AOC? Nu “tvingas Nextjet lägga ner med svensk personal anställda i Sverige.. Det här stinker.. Någon som har koll??

Kom ihåg
2015-08-19 12:57

Å inom kort är Gällivare utan flygtrafik när Estonian lägger ner,
Kom ihåg vart ni läste det först.
Var inte halvryssarna i Växjö för en tid sen också? Å vad hände sen. Hahaha

Markus
2015-08-19 10:43

Vilhelmina skrivs inte med “W”!

Hoppla
2015-08-19 08:41

Det är fantastiskt hur man försöker vinkla alla nedlagda linjer till någonting positivt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten