Norska flygskatten slår ut flyglinjer

Publicerad den 3 november 2016
Kommentarer
I slutet av november ska regeringen presentera hur en svensk flygskatt ska se ut. I Norge finns den redan och nu börjar effekterna märkas. Bland annat tappar flygplatsen i Trondheim sex flyglinjer.
Norwegian

Norwegian 737

Trondheim, Alta och Kristiansund är tre städer i Norge som nu ser effekterna av den norska flygskatten som infördes den 1 juni. Både SAS och Norwegian skär ner på frekvenserna till de tre destinationerna. Det var den 1 juni som den norska regeringen införde en så kallad ”flygstolsavgift” på 80 kronor per enkelresa som utgår från en norsk flygplats. I och med att den kallas avgift tillkommer också moms, så den faktiska kostnaden för passagerarna är 88 kronor.

– Nu börjar vi tyvärr se de konkreta konsekvenserna av flygpassageraravgiften som den samlade flygbranschen varit emot sedan förslaget kom, säger Norwegians kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen till Aftenposten.
Den hårt konkurrensutsatta inrikesmarknaden i Norge, SAS och Norwegian flyger vinge vid vinge på ett stort antal destinationer, har på vissa destinationer inte klarat den höjning som skatten medfört. – Marginalerna är små och konkurrensen i branschen benhård. Totalt tjänande Norwegian 9,50 kronor per passagerare i fjol. Med flygstolsavgiften blev biljetterna 80 kronor dyrare. Det gjorde att efterfrågan gick ner och beläggningen ombord reducerades till en sådan nivå att det inte längre är lönsamt att flyga linjerna, fortsätter Lasse Sandaker-Nielsen.
Flygbolagen märker av en minskad efterfrågan på i första hand de billigaste flygbiljetterna. Det kan tyda på att de är de resenärer med sämst ekonomiska förutsättningar som nu inte längre har råd att flyga sedan priserna gick upp. Siffror från Avinor visar också på att trafiken minskat med 3,6 procent under hösten.
En av de flygplatser som märker av skattens effekter är Værnes utanför Trondheim. Det är den tredje största i Norge och blir nu av med minst sex flyglinjer när Norwegian drar in inrikesrutterna till Evenes och Tromsö och utrikeslinjerna till Berlin, Köpenhamn, Korfu och Antalaya. Norwegian har också dragit ner på kapaciteten mellan Oslo och Alta och lägger ner Ålesund – London.
SAS å sin sida har reducerat kapaciteten på bland annat Ålesund och Kristiansund genom att byta från Boeing 737 till mindre maskiner, ATR eller CRJ900. Det kommer dock att bli fler förändringar, dels senareläggs etableringen av den nya linjen mellan Oslo och Düsseldorf, dels kan ett flertal linjer i norra Norge att påverkas. Exakt vilka destinationer det rör sig om är SAS ännu inte på det klara med.
Den 30 november är det meningen att den svenska regeringen ska presentera det svenska förslaget. Hur den ska utformas är därför ännu inte klart men i förslaget från miljöpartiet talas om en avgift på 110 kronor enkel resa inom EU och 270 kronor på flygningar utanför EU. Riksdagens utredningstjänst har beräknat att det i så fall ger ett bortfall på mellan 800 000 och 1,2 miljoner passagerare per år.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2016-11-04 17:17

er ca 450 km NV for OSL, KRS er ca 400 km sør-sør-vest for OSL.

Kristianstad er i Skåne, f.n. okkupert av Sverige…er det ikke så ?

HoolaBandoola
2016-11-04 09:10

Kristiansund?? Kristiansand?? Kristianstad…

Jonas
2016-11-04 00:35

Det er bare å innrømme. Denne skatten er en total skandale. Ryanair trakk seg helt ut av Rygge Flyplass, som nå legges ned. NAS og SAS, legger ned ruter og bruker flyene i mer lukarative markeder. Pinsamt, Norge, ta bort den idiotiske fly-skattten!

Christian
2016-11-03 23:23

Är ingen skillnad på TRF och RYG gällande den nya skatten. Men det handlade väl mest om att Ryanairs bas på RYG lades ner (för att visa sitt missnöje) och därmed gick den största intäkten för RYG flygplats förlorad. De såg sig inte klara sig på övrig flygtrafik utan Ryanairbasen. Såvitt jag vet flyttade Ryanair bara över vissa utav linjerna till TRF (och två till OSL) men valde att inte etablera en ny bas på TRF. Trafiken är därmed inte längre baserad i Norge utan kommer från utlandet.

Britt
2016-11-03 18:15

Antalaya är alltid Antalaya! De har t.o.m svenskt kaffe på hotellen!

Anonym
2016-11-03 17:45

Den norska flygskatten gäller bara på Rygge och inte på Torp/Sandefjord? Eftersom Ryanairs flygtrafik flyttade från Rygge till Torp.

Janne
2016-11-03 11:28

Tänk en del skall visa hur duktiga de är! Men så kan de inte stava själva! Haha

Coolio
2016-11-03 09:40

Rygge flygplats lades ner för bara några dagar sedan, pga denna skatt. Många jobb försvann. 1 miljard i investeringar försvann på ett bräde, inklusive en av Skandinaviens få CAT II banor. Miljömässigt, ingen effekt, eftersom flygplanen flyttas runt i Europa och släpper ut precis lika mycket och flyger lika mycket ändå. Statistiskt sett flyger de inte längre i Norge, och det är väl statistiken och intäkterna till staten som egentligen räknas. Inte utsläppen..

AYT
2016-11-03 09:14

Antalaya? Snälla det är 2016, lär er stava. ANTALYA.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten