
Norwegian: Två Boeing 737 MAX 8 till flottan
Publicerad den 2 december 2021Att flyga MAX eller inte flyga MAX. Ja, nej och nu åter ja. Norwegian har än en gång bestämt sig för att satsa på Boeing 737 MAX och hyr nu in två maskiner för att klara sommartrafiken nästa år.
Norwegian ska ha en flygplansflotta med MAX-maskiner. Det slog den dåvarande ledningen i flygbolaget fast redan 2012 och beställde 100 MAX8. Den första maskinen landade i Oslo i juli 2017 och ytterligare 17 flygplan hann levereras innan de två krascherna satte stopp för flygningarna. Sedan kom pandemin och hela den stora rekonstruktionen av flygbolaget. I det arbetet meddelade den nya vd:n Geir Karlsen att MAX inte längre var aktuell. Flygplansflottan skulle istället bestå av Boeing 737-800, ett beslut som kom så sent som i mars i år. Därmed skulle de resterande maskinerna från jätteordern 2012 avbokas. Men redan i september kom nya besked: Norwegian ska flyga MAX och det visar sig nu vara verklighet i och med att Norwegian i dagarna ingått ett avtal om att leasa två MAX8.
– Det här avtalet är ett viktigt steg i Norwegians plan att bygga en effektiv och modern flotta för framtiden. Flexibiliteten med ”power-by-the-hour” kommer att göra det möjligt för oss att anpassa vår kapacitet efter säsong och därmed justera för variationer i efterfrågan, säger Geir Karlsen, vd för Norwegian i en kommentar.
De två flygplanen ska levereras så snart som möjligt men ska framför allt bli en resursförstärkning inför nästa sommartidtabell. Flygprogrammet då uppgår till 270 destinationer och de kräver fler än de 51 flygplan som i dagsläget ingår i flottan.
Beställningen och beslutet att än en gång satsa på MAX kan också ha att göra med det faktum att nya norska flygbolaget och konkurrenten Flyr även de valt att satsa på MAX och nyligen gjorde en beställning på sex maskiner med option på ytterligare fyra. Norwegians nuvarande flotta av B737-800, varav hälften är registrerade på Norwegian Air Sweden AOC, har en snittålder på drygt sju år, vilket även det bör vara en orsak till att satsa på modernare och mer bränsleeffektiva flygplan.
I leasingsavtalet, som är tecknat med ett ”väl ansett företag som har ett långvarigt samarbete med Norwegian”, finns även möjlighet att ersätta MAX-maskinerna med flygplan ur A320-familjen.