Nu är dragkampen i gång mellan Star Alliance och SkyTeam
Publicerad den 3 september 2024Kommentarer
Det är ju ganska självklart att SAS skulle byta till Skyteam när AF/KLM gick in som delägare och räddade bolaget från konkurs. Tycker som många andra här att det är ett nedköp men kommer förmodligen fortsätta flyga med SAS och deras nya kollegor inom Skyteam även om Lufthansa/Swiss passar mitt resemönster bättre
att SAS kom ut ur Star Alliance
LH och UA har länge sett till att SAS inget inflytande fick i SA.
I Skyteam finns möjligheter för SAS.
Har inte LH/Austrian/Swiss slutat med SGH och bytt? Man checkar ju inte in hos SAS sen förra sommaren. Har för mig dom har Aviator? Eller är jag fel ute?
Det vore maxat om Norwegian gick med i Star Alliance och blev Lufthansas förlängda arm i Skandinavien och skötte linjerna från Arlanda, Oslo och Köpenhamn nu när SAS lämnat.
De har även ett bra nätverk med Wideröe för att nå de mindre Norska flygplatserna.
Sedan drygt ett år tillbaka har LHG avtal med Aviator!
Vi har en resa bokat med SAS-KLM, UME-AMS-YYC i februari. Där anges KLM avgå från T5. SAS har T5 som huvudterminal och ryms inte i T2.
klas:
Kan du förklara hur du menar med att “ingen vill åka via AMS/CDG för att åka Virgin”? Man flyger väl med SAS från Skandinavien till LHR eller MAN och vidare med Virgin Atlantic därifrån? Det är väl ingen koppling till AMS eller CDG?
Och varför blir alliansbytet sämre för skandinaver som vill till Spanien? Där finns ju Air Europa som ny allianskollega till SAS.
Är resterande Star Alliance bolag i Skandinavien smarta, så säger de upp sina avtal med SGH, och väljer Menzies/Aviator istället. Alla pengar de lägger ner på nuvarande avtal, kommer direkt gynna SAS/Skyteam nu. För närvarande har LH, Thai och Air China avtal med SGH på ARN, säkerligen även i CPH och OSL. Vet dock inte vilka ANA valt.
Ska bli intressant att se om DY kommer få en inbjudan till Star, då Star numera saknar inrikesflyg i Skandinavien
SAS kommer inte att flytta till Terminal 2 på Arlanda…däremot kommer nog AF och KL flytta till Terminal 5. SAS trafik får inte plats på Terminal 2.
Finns det möjlighet till bättre förbindelser och konkurrens mellan ARN och MAD, där Iberia idag har monopol. Tänker att SAS kan väl mata pax till Air Europas Syd- och centralamerikaflyg?
Inte det bästa beslutet från SAS att lämna Star Alliance som fungerat bra. Ett billigt beslut för KLM att köpa en del av SAS och flytta över dem i SkyTeam. Tyvärr inga förbättringar för Skandinaviska resenärer.
De flesta helt ointressanta för skandinaviska kunder. Delta är en av fyra stora i USA men är betydligt sämre än United och American och Asien är en katastrof. Virgin Atlantic är bra men alltför fokuserade på UK och ingen vill åka via AMS/CDG för att åka Virgin. Star har Singapore, ANA, Thai, Asiana, Turkish m.fl. bolag som utklassar Sky Team. Enda möjliga undantaget är Korean.
SAS måste flyta sin verksamhet till Terminal 2 på Arlanada då. Annars det blir kaotiskt för Sky teams resenärerna att hitta samtliga members på flera olika terminaler runt hela Arlanda. Hoppas att man hitta en bättre och smart lösning för att göra om Arlandas dagens osammanhängande terminals ordningen nu efter SAS har lämnat Star Alliansen.
Flygbolag anslutna till Skyteam:
Aeroflot (Avstängda)
Aerolíneas Argentinas
Aeromexico
Air Europa
Air France
China Airlines
China Eastern
Czech Airlines
Delta Air Lines
Garuda Indonesia
ITA Airways
Kenya Airways
KLM
Korean Air
Middle East Airlines
SAS
Saudia
TAROM
Vietnam Airlines
Virgin Atlantic
XiamenAir
Star Alliance har intet positivt gjort for SAS de sidste mange år – tværtimod har Lufthansa gjort alt hvad det var muligt for at gøre tingene så besværlige som muligt for SAS, og kun været interesseret i at få al trafik ned gennem Frankfurt og Munchen.
For nogen er Star Alliance en bedre alliance en Skyteam og omvendt, men de passagerer man mister får man igen gennem samarbejdet med AF/KL som har en interesse i et stærkt SAS, modsat Lufthansa som har været fløjtende ligeglade med SAS.
Jag tar upp det på mina briefingar nu med flickorna & mina stewards att verkligen kämpa för att detta skall bli bra, Nya annonceringar , pins på uniformen, och verkligen göra reklam för SkyTeam och alla fördelar. Detta måste lyckas.
För de skandinaviska ländernas affärsresenärer och semesterfirare (Spanien/Portugal/grekland/Turkiet) är bytet ett nerköp. Skandinavien har starka affärsrelationer med Tyskland och Star Alliance närvaro i Asien är överlägset Sky Team. Inget lyft för SAS.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten