Nu växer SAS nya A350 fram
Publicerad den 7 juni 2017
Det är fortfarande drygt två år kvar innan SAS tar emot de första A350-900 som ska bli den nya ryggraden i långlinjeflottan. Men redan nu är det dags att lägga fast hur maskinerna ska vara konfigurerade och hur kabinen ska vara utformad.
Kommentarer
A350-900 på Arlanda i SAS färger är bara att glömma. Nu får Arlanda vara glada om man lyckas att behålla New York och Chicago..Linjerna till Hong Kong och Los Angeles kommer att flygas från Kastrup den dag flygskatten börjar att tas ut. Den rödgröna regeringen är en samhällsfara, tyvärr är ju alliansen i fritt fall utan kraft att göra något.
They have a great business product on their LH but SH it’s not! Their problem is that they try to be low cost and full service airline at the same time. That never works well in the long run. They have tried before with snowflake.
qoute: I’ve flown in some fantastic transatlantic business-class cabins over the past few weeks, including TAP’s new A330, the new Swiss 777-300ER and Singapore’s A380 — between the seat, food and service, Scandinavian’s new A330 beats all of those products (yes, even Singapore!). I only wish the airline offered better award availability — I wouldn’t hesitate to book this product for every flight across the pond, given the chance.
Eller så sätter de SAS nya LH på AOC i Irland och börjar om på nytt. Kapar karriärsmöjligheter på SAS core med uppgraderingar och byta till long haul.
Med A350 kan SAS öppna egna rutter till BKK*, Singapore*, Phuket*, Krabi*, Chiang Mai, Manilla, Saigon*, Hanoi, Seoul*, Jakarta, Guangzhou, Kunming, Chengdu, Shenzhen (eller vänta på att Finnair flyger dit först med sina A350*). Dock måste SAS skrapa ihop pengar för kontantinsatserna. Piloter, kabin och top 400 cheferna kanske kan bidra till den första “Scandinavian Viking”…
Som tur var har man passerat ekonomiklass åldern 😉
Numera är det bara Business som gäller och där presterar SAS på topp bland Europeiska bolag.
Deras säten med sitt/sovkomfort spöar alla andra Europeiska bolag inkl. Finnair’s A350 och Norwegians B787.
Sedan att business på Qatar’s B787 resp. Singapore’s A350 i sin tur presterar bättre än SAS, är en annan sak.
Herregud vad fanboys det finns. Är inte fotboll roligare?
Flera bolag är inte nöjda med prestanda och Qatar och framförallt Finnair! (Interna källor)
Airbus är en dyrare maskin att köpa med en sämre bränsleekonomi. Dess range är inte heller vad den utlovat. För övrigt är och förblir bussen en airway blocker.
#Leif…nu är det inte AirBus som tillverkar och väljer stolar.Det gör flygbolagen själva och det finns ett antal att välja mellan.
SAS lär nog få känna av konkurrensen på bl.a Asien från Finnair som redan nu har NIO A350. Jag har aldrig läst om några klagomål från FI ang. A350.
A350-900 är ett flygplan som samtliga flygbolag som använder det idag är otroligt nöjda med ur alla parametrar. Sedan att Qatar Airways CEO är en märklig man som gnäller på allt är en annan femma.B787 är också ett fantastiskt flygplan men når inte riktigt upp till Airbus kvalitet, bekvämlighet och ekonomi.A350-900 utvecklas dessutom hela tiden mot högre MTOW
När jag flyger som passagerare föredrager jag A330 före både B787, B777 och A350.
Nja, du kan inte riktigt jämföra 787 och A350. 787 må haft en massa problem vid lansering då det är en helt ny maskin där det mest går på el. A350 bygger på en mer konventionell plattform och hár inte alls haft samma strul.
Men idag kan nog båda ses som inkörda och tyvärr håller inte A250 alla vad den lovat. Qatar har helt ratat maskinen och Finnair är besvikna. 787 utklasart A350 punkt.
ovanstående artikel?
Tror du att något bolag skulle skriva något negativt, om sina produkter på sina hemsidor?
är bolagen som väljer kabin konfiguration!
Frågor på det?
Experience the skies like never before
Featuring state-of-the-art technology and an extra-wide body, our A350 was developed for an optimal travel experience, by delivering maximum comfort and efficiency.
https://www.qatarairways.com/en/fleet/airbus-a350.html
Nya Finnair A350 kombinerar den senaste tekniken med avancerade funktioner för passagerarkomfort som hjälper dig att återupptäcka flygandets glädje.
https://www.finnair.com/se/se/a350
Tyvärr håller inte A350?
Det är väl en av anledningarna att inte var först på en helt ny modell. Även de första B787 var för tunga och motsvarade inte den tänkta prestandan.
SAS har gjort ett klokt val att vänta med leveransen så att sådana saker kan åtgärdas. Alternativt kan man avbeställa om det inte är löst.
Finnair nå skifte ut alle business class setene på sine 9 A 350. De faller fra hverandre.
Tyvärr håller inte A350 den prestanda som de lovat. Både Qatar men framför allt Finnair är missnöjde. Förbrukningen är för hög och den har inte den range som de lovat.
Det är ekonomi som sas inte vill höra. Oavsett vad passagerare tycker om om kabin så är det ekonomi som styr. Googla på Qatars vd i en intervju av avbeställning gen av A350.
Som en parentes kan tillägnas att det verkar som att Norwegian för wifi på nästa leverans av 787.
Jag håller med The Observer. Jag har rest mycket med olika europeiska bolag på långlinjer i C-klass. SAS Business är överlägset bland dessa bolag. Som korkad affärsresenär bryr jag mig mindre om flygplansmodell och mer om underhållning/sovkomfort/avskildhet och maten. Det enda jag möjligen kan anmärka på är påsarna med inflight ammenities. Den är skitful och sladdrig. Har fått små väskor från Tumi, Bogner, Rimova på andra bolag så en liten blå påse är nästan lika illa som BAs gympapåse.
Jag har flugit Norwegians Dreamliner och SAS A330 till USA. B787, wins hands down. Snabbare, mindre jet lag, bättre luft i kabinen och bättre service.
Får inte SAS nya plan innan 2020? Hur skal man konkurrera med Norwegian Dreamliners då?
Jag hävdar att 787:ans luft i kabinen är mycket bättre och jag var inte trött efter 11 timmar i luften, helt otroligt faktiskt.
Entertainmentsystemet i Norwegians 787 var också toppenbra och inte lika bra i SAS 330. Sen tycker jag att 330 bullrar mer och knakar i kabinen, knakandet kommer förmodligen av en äldre typ av overhead bins. 787:an är helt enkelt en modernare konstruktion som beter sig bättre i lufthavet.
Jag har flugit SAS 330 och Norwegian 787 till USA och det är en stor skillnad på komforten. Norwegians sätes-konfiguration är det som kan ses som ett minus beroende på hur många som flyger i sällskap. I övrigt upplevde jag SAS nya kabin som fortfarande trång, bl.a p.g.a. overhead bins som tränger sig på och tar upp stor del av den rymliga känslan 787:an ger.
Usch vad ful den är. Hela flygplanet år fult men särskilt fram där rutorna är så i ögonfallande!
Gammalt skräp? Förvisso är SAS A340 ganska gamla, men de är väl underhållna och samtliga kabiner är utbytta så för gemene man upplever man dem som nya. SAS har sedan 2016 fått fyra fabriksnya A330E och från 2019 när det är dags för A350 så är planet snålare, kan ta mer frakt och barnsjukdomar är borta. Airbus vidareutvecklar ständigt sina modeller.
Re: Anders Andersson.
Jag gissar att du inte åkt med SAS i deras nya business Class på Airbus 330. Bättre Business-produkt finns inte bland de europeiska bolagen.
Det är ju alltid en risk med en ny typ, hur bra reklam har allt strul med Dreamlinern varit för Norwegian egentligen. Och vad har det kostat i pengar.
Hur skulle en fabriksny kärra kunna bli begagnad bara för att modellen lanserades för några år sedan? Det är ju dessutom så att flygplansfabrikanterna har ett ständigt förbättringsarbete av sina modeller. SAS senaste 330 är ju varken gamla eller omorderna.
Att var de första kunderna kostar stora pengar till ingen nytta! Det kan vara ett halmstrå ett bolag i kris önskar satsa på.
Men de tidiga B787 kunderna ångrar sig nog. Det blev dyrt och dålig reklam med flygförbud strax efter introduktion.
Man hade lovat kunderna något nytt men man fick flyga med inhyrda gamla flygplan (Norwegian).
Har flugit B787, A330, A340 detta med United och SAS.
Som passagerare föredrager jag A330 och A340 framför B787.
Airbus kabinkonfiguration i ekonomi är optimal 2+4+2.
Någon skillnad beroende på kabintrycket har jag inte upplevt. B787 känns betydligt trängre än A3x0.
SAS flyger just gammalt skräp, och sedan har de beställt en maskin som kommer vara begagnad innan de får sin första leverans. Snacka om att ligga i bakkant.
SAS missar en viktig del i sina flygplansköp, all den marknadsföring Finnair och Norwegian fått gratis bara genom att flyga det senaste på marknaden. Efter att ha flugit 787 vill jag helst inte flyga gamla 330 längre, sorry!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten