Nya SAS inte en del av svensk infrastruktur
Publicerad den 26 mars 2024Kommentarer
Ett litet, uppkäftigt flygbolag med en bra anda! Ungdomlig personal och bra ledarskap där allt var möjligt! Det sämsta vi hade var ägarbilden, alla andra älskade oss! Synd att det inte var möjligt!
Sign Bertil har rätt. Sjävklart ska det stå Ängelholm till Amsterdam enligt KLMs norska modell från sju norska flygplatser, dock snart bara sex sedan Torp fick Köpenhamn istället för Amsterdam, därav troligen tankevurpan i all hast. Tack.
Sällan man läser något så förvirrat. KLM cityhopper mellan Ängelholm och Köpenhamn? Finns ingenting som tyder på att SAS kommer dra ner på SV inrikes. Vill du flyga från Skellefteå till London, Bryssel eller Milano kommer du kunna göra det via Stockholm i fortsättningen också.
Kan vi inte vara lite vuxnare på detta forum! Den här sandlådenivån om ARN och CPH är så tröttsamt.
Signaturen Jens borde tänka en gång till på vad du skriver innan du trycker på sändknappen.
Båda flygplatserna har sina fördelar beroende på var man bor i landet. Varken ARN eller CPH har fått nån bättre makeup sedan decennier, det enda som skett är att de numera mera liknar ett köpcentrum.
Lite tjatigt med att ropa varg om att svensk infrastruktur för inrikesflyg är i fara. Vi är medlemmar i EU sedan 1995 med en öppen marknad för kapital, varor och tjänster. Om SAS skulle försvinna så kommer andra aktörer kliva in där det finns efterfrågan. Jag reser gärna med Norwegian, BRA (helst inte Ryanair) eller annan aktör med trevlig reseprodukt. Eller menar ni att det ska vara upphandlad trafik överallt i Sverige där det inte är lönsamt att flyga?
Det behövs någon som kan flyga ner till Sthlm från Umeå/Skellefteå/Luleå/Kiruna för alla vi som har Sthlm som slutdestination. Det skulle väl bra kunna lösa utmärkt till Arn. Skulle sedan typ LH starta LLA-FRA och UME-FRA skulle vi klara oss utmärkt utan SAS och CPH.
Haha. Om det fortsätter så här så får vi gå tillbaka till 60-talet, och utbrista “Befria Norrland, och ge Skåne tillbaka till danskarna!”. (Jag är själv norrlänning, och vet var jag har mitt hjärta och mina rötter.)
Detta borde ju öppna upp för en återetablering av SAS mellan LPI och CPH samt eventuellt öppna marknaden för en star alliance linje LPI – FRA/MUC. Allt för att slippa den överprisatta och felbyggda Stockholms flygplatsen norr om stan.
SAS er fortsat langt den største inrikesoperatør i Sverige, så jeg forstår ikke kommentarerne.
Det er kun naturligt, at Köpenhamn er hub for SAS’s langdistancetrafik. Dels på grund af beliggenheden, men også fordi Köpenhamn er hjemby for Nordens største og mest rejsende virksomheder: Novo Nordisk og Maersk. Desuden har FN mange arbejdspladser i Köpenhamn, i Europa kun overgået af Geneve.
Alt i alt bærer kommentarerne præg af et stockholmsk mindreværdskompleks.
Skrota SAS. Denna efterkrigslösning har levt i för många år. Låt Anko/KLM härja i Danmark och bilda SAL – Swedish Airlines. Det är i Sverige som passagerarvolymerna finns. Här finns även exportföretag och högteknologiska industrier med krav på bra flygförbindelser world wide. Danmark är ett litet fläsk- och spannmålsproducerande land. Samla kunskap, erfarenhet och knowhow inom den “svenska” delen av SAS och starta ett nytt SAL – med sikte på svenska behov.
Försvinner SAS avgångar kan Air Baltic med sina lagom stora A220’s ta över och dess Svenska del bli ett nytt Linjeflyg
Mens både Ryanair og Norwegian har skåret ned på deres indenrigs i Sverige har SAS skruet op, og indsat flere frekvenser. Og tilbage til den evindelige diskussion om at dumme CPH har mere trafik end ARN. Det er ikke længe siden Finnair kom med pomp og pragt til ARN og åbnede JFK, LAX, osv,. Med en katastrofal belægning forsvandt de lige så hurtigt som en hest kunne rende, så markedet var der tydeligvis ikke, og har aldrig været det.
Brussels Airlines till Bryssel, Air France till Paris, KLM till Amsterdam, Lufthansa till Frankfurt och München, British Airways till Heathrow, Swiss till Zürich. Alla nav med intercont. Vi med GOT som utgångspunkt klarar oss bra utan SAS. Och Gullan. Kaffet på SAS smakar kreosot….
Onödig tråd SAS klarar sig alltid.Tyvärr
Historiskt starka svenska ägare i SAS har igen visat att svenska intressen lagts åt sidan, dels av okunskap om den samhällsekonomiska nyttan av att deläga ett flygbolag som bidrar till landet, men även av intresset att sko sig på sidoeffekter av verksamheten i SAS. Nu har det tåget gått, och alla hittills tysta röster vaknar i en nystartad kör.
Heja Sverige!
Få se hur det går när SAS tappar en stor del av sina Svenska och Norska transit kunder som inte kommer ha ngn anledning att flyga SAS längre. CPH och SAS kommer få problem, det finns inte Skåninngar och Danskar tillräckligt nog för att fylla tappet.
SAS bedriver trafik på kommersiell basis sen ett antal decennier tillbaka. Att SAS idag skulle flyga vissa rutter som någon slags välgörenhet till Sverige är helt felaktigt.
SAS har aldrig varit svenskt. Hade det varit så, skulle inte Sverige missgynnats så totalt. Förvisso finns fördelningssiffror mellan de tre länderna, men detta är på pappret. SAS är nu och såsom det alltid varit, ett danskt huvudintredse.
I stort sett har alla länder i Europa någon form av vad som kan kallas nationellt flygbolag, men inte Sverige.
Hur är det möjligt med alla dessa misslyckanden på område efter område?
Känns som det är ganska mkt negativa åsikter om Stockholm, samtidigt som utomsocknes behöver känna sig viktiga och ha två flygplatser… går liksom inte ihop.
Uppenbarligen går det bra för både SAS och Finnair att flyga ATR till ARN så varför skulle inte BRA kunna göra det? Är det pga 5-10 min på för och eftermiddag som det saknas kapacitet? Bitch please…
För min del får det gärna bli en skylt med “Här upphör allmän väg” för E4 norrut från Jönköping. Finns ingenting där som ger min något mervärde. Viftar gärna med en dansk flagga framgent, samtidigt som jag sitter på ett Öresundståg till norra Europas, ohotat, bästa flygplats.
Kör du bil från Stockholm till Malmö kommer första Malmö skylten utanför Helsingborg
Malmö som har ett upptagningsområde på …. Ja ett par miljoner
Sluta gnäll Stockholm
Det är väl ändå ingen som tror att kunderna i framtiden skall flyga via Köpenhamn på sträckor som ARN-LON, PAR mfl. Enligt samma krönika ges intrycket av att svenska vill och skall flyga svenskt. Hade det varit ett faktum historiskt hade svenskar valt att flyga bara SAS och inte valt Ryan, British Airways, Norwegian m.fl. Oavsett vem som äger flygbolaget så är det nästintill omöjligt att tjäna pengar här och det är lönsamhet dilemmat som är skälet till att ha ett flygbolag lagt ner
Jag har aldrig satt min fot på Bromma. Jag tänker inte sätta min fot i Köpenhamn heller, även om SAS blir världens bästa flygbolag. Jag bor i centrala Stockholm och jag har inga problem att fortsätta flyga från Arlanda i framtiden eftersom det är den flygplats som bäst möter mina behov. Så länge det finns andra flygbolag som flyger till och från Arlanda kommer jag fortsätta att föredra Arlanda framför Bromma eller Köpenhamn.
…kan det vara så att en del inte förstår att Sverige är på väg att stå utan ett flygbolag som kan trygga svensk infrastruktur?
Nu kliver Gullan Purser in och viftar med kaffekannan utan att förstå problemet. Jättekul att alla som jobbar på SAS har det bra på jobbet och helst behåller det, men det är inte det Jan Ohlson ifrågasätter tror jag.
Jag tror att Gullan skiter blankt i flygtrafiken norr om Stockholm, hon vill hellre flyga till New York på ett tredagarsstopp med shopping
SAS har bars använt svenskt kapital och skattepengar i syfte att stärka CPH. Nu står vi här med några norskägda propellerplan och postflyg och är ledsna över försämrad infrastruktur. SAS och Arlanda är några av bevisen på svensk naivism.
Normalt sett kommenterar jag helst serviceupplägg, men nu måste jag bryta in här.
Vad är det för smörja experten skriver om SAS, så länge vi inte är i konkurs är vi en seriös aktör på marknaden att räkna med. Vi kan inte ta emot påhopp som inte är faktabaserade, som vi i kabinen kämpar varje dag för att vara med på den svenska flygkartan i framtiden.
Hur tycker du att det har gått för SAS, jag menar, de har ju haft tillgång till, kunskap, erfarenhet och detaljerna?
Det är lite DDR att utrycka sig som du gör.
Min synpunkt är rätt tydlig ändå.
Varför skall någon skriva en massa eget tyckande utan att sitta på verkliga fakta. Blir bara löjligt när man ifrågasätter de som har fakta, erfarenheten och kundsskapen om detaljer. Ingen tror väl ändå att en stor flygkoncern inte värderat SAS möjligheter och brister innan de går in och investerar pengar och på sikt vill öka sin del till 51%! Det blir lite som ett fotbolls fan från läktaren har alla svaren………….
Appe, vad ger du sken av utan en åsikt i sakfrågan?
Har du inte fått din välling idag?
Blir trött på denna typ av krönikor där Jan bara har behov av att ge sken av, klokskap, sitta på ideer och lösningar ingen annat sett eller kommit. Tänk att KLM mfl. som gjort en nogrann due diligence innan de investerat i SAS inte “förstått” allt detta……….
Har SAS någonsin haft en större andel av svensk inrikes trafik än nu? Norwegian har reducerat kraftigt sen pandemin och SAS har ökat på flera destinationer.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten