Plötsligt händer det: En flygplats går med vinst

Publicerad den 12 april 2021
Kommentarer
När passagerartrafiken försvann håller frakten flygplatsen igång. Örebro är en av landets största fraktflygplatser. Tack vare det gick flygplatsen förra året med vinst, unikt bland de regionala flygplatserna i landet.
Örebro Airport tillhör de flygplatser i landet där passagerartrafiken är nere på rekordlåga nivåer, drygt 13 000 resenärer förra året och i dagsläget inga linjeflygningar med passagerare. Å andra sidan är Örebro en av de större fraktflygplatserna i landet och sedan banan förlängdes till 3 280 meter har flygplatsen kapacitet att ta emot de största flygplanen. I januari i år lyfte en Globemaster från Örebro med förnödenheter till Sudan. Flygplatsen är också flitigt utnyttjad för sjuktransporter och samhällsflyg. 
Tack vare att frakten gjorde bara en liten minskning förra året från 8 126 856 kg till 7 798 373 samtidigt som antalet flygrörelser även de gjorde en mindre minskning och stannade på 2 304 rörelser har Örebro lämnat ett överskott på två miljoner förra året. Det är unikt bland de regionala flygplatserna i landet utanför de som ingår i Swedavia. 
– Jämfört med andra flygplatser i Sverige är vi den flygplats som klarat oss bäst. Det finns faktiskt flygplatser som inte har någon trafik alls kvar och de har det naturligtvis jättetufft, säger flygplatschefen Mikael Smedberg till Nerikes Allehanda.
Av allt att döma fortsätter den positiva utvecklingen även under 2021, trots att inledningen på året varit trög för branschen i stort.
– I januari i år gjorde vi vårt näst bästa januari någonsin, och året har börjat väldigt starkt. Om det är bottenlöst när det gäller persontrafiken så är det snarare tvärtom på fraktsidan. Det är skönt att det är så när det är dessa tider.
– Om det inte händer några konstigheter kommer vi att ha ett positivt resultat också 2021. Det kan vi redan nu säga, fortsätter Mikael Smedberg.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Jodåsåatt
2021-04-13 07:54

Hur bokslutet blir beror ju på driftsbidraget från ägarna. 2019 som sagt 35 miljoner i bidrag till ORB från sina ägare. Lite lättare att redovisa vinst då.

Haken Fedriksson
2021-04-12 22:42

Framgången kan bli kortvarig. Många närliggande flygplatser som lockar med lägre startavgifter!

Jättekul!
2021-04-12 15:10

Örebro ligger strategiskt, det gör inte Arlanda norr om Sthlm.

Jättekul!
2021-04-12 15:09

Örebro ligger strategiskt, det gör inte Arlanda norr om Sthlm.

Arne
2021-04-12 10:59

… med tanke på att 2019 års resultat var minus 31,87 mkr. Det är resultatet före ägarbidrag som gäller!

thomas
2021-04-12 10:31

Det är två kurirföretag som är huvud cargo substansen på ORB, de flygplanstyperna behöver inte långa RWY. Varför de andra flygplatserna inte satsat på detta är svårt att förstå.
Vi har stor export över hela landet, och it handeln bygger på import och allt kortare tid mellan beställning och leverans. Cargo i volym och i två riktningar kan det bli bättre?

Stockholmare
2021-04-12 09:18

Kul nyhet!

Arlanda borde förlänga sina banor istället för att satsa på en fjärde bana. Frakt är framtiden och stabil marknad.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten