Två av landets regionala flygplatser har nya utrikeslinjer. Det har lockat resenärer till nya resmönster som överraskar också flygbolagen.
BRA ATR 72
BRA invigde för en tid sedan, den 30 mars, den nya linjen mellan Växjö och Berlin. De första siffrorna visar på en bra kabinfaktor, sträckan flygs med en ATR-72 mer 72 stolar ombord och ett antal av flighterna har varit fullbokade.
En oväntad utveckling är att linjen, som i planeringen räknades som en point-to-point från regionen runt Växjö, nu har upp till 20 procent stockholmare ombord.
– Vi är själva lite överraskade men väldigt glada över siffrorna, som tyder på önskemål om att ta sig smidigt till centrala Berlin direkt från Stockholm City, säger Johannes Jarz, som är ansvarig stationschef för BRA på Växjö Småland Airport.
En förklaring är att det är samma maskin som flyger hela slingan och alltså knyter samman tre relativt kompakta flygplatser, Bromma, Smålands Airport och Tegel. Det ger i sin tur korta incheckningstider och även om passagerarna måste gå av under transit i Växjö, är det en helt annan upplevelse än att byta på till exempel Kastrup.
– Ett snabbt flygbyte på en mindre flygplats lockar nog våra resenärer, som är vana vid smidigheten på Bromma flygplats där inte det tar mer än cirka sju till tio minuter från incheckning, genom säkerhetskontrollen till gaten” fortsätter Johannes Jarz.
En liknande utveckling har skett i Umeå sedan Finnair öppnade en direktlinje till flygplatsen i Helsingfors, en trafik som flygs av BRA med en ATR72. Traditionellt lockar Finnair svenska passagerare till linjerna österut, mot Asien. Så också här, men framför allt är det allt fler resenärer som väljer att flyga vidare till Europeiska destinationer via Helsingfors. Även det har varit en något oväntad utveckling med ett resmönster som väljer bort Arlanda till förmån för Vanda. Umeå är traditionellt en stark inrikesdestination med tre flygbolag och stora volymer. Tillsammans med jämnstora Luleå står de två flygplatserna för cirka 35 procent av all inrikestrafik inom Swedavia. Men Umeå har även tillväxt på utrikes, som ökat med 27 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året.
– Och en betydande del av den ökningen står linjen till Helsingfors för, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschefen i Umeå till Flygtorget men utan att närmare precisera trafiktalen.
Det är en positiv utveckling för flygplatsen som dock blir ett bekymmer för en annan flygplats, Arlanda. Om passagerarflöden in från landet sinar, minskar också underlagen för att locka nya direktlinjer till flygplatsen i Stockholm.
– Det är en balansgång. Vi har ingenting emot nya utrikeslinjer men Arlanda är huvudflygplatsen i Sverige och behöver feedertrafik från hela landet.