SAS behåller jumbohangaren på Arlanda
Publicerad den 11 september 2012
De senaste dagarna har det förkommit diskussioner kring hangar 2 på Arlanda, med smeknamnet Jumbohangaren. Norwegian letar hangarkapacitet på Arlanda, dels för att hysa den växande flottan av Boeing 737, dels inför trafikstarten med Boeing 787 i mitten av nästa år.
– Det är riktigt att vi behöver mer hangarkapacitet på Arlanda, vi växer ju stadigt och i nuläget har vi dryga dussinet flygplan stationerade på Arlanda, säger informationschefen på Norwegian, Åsa Larsson till Flygtorget. I första skedet får vi en Dreamliner och ännu vet vi inget om hur markuppehållen i Stockholm ser ut, det beror på slingorna. Men när det sedan blir fler Boeing 787 i trafik behöver vi hangarutrymme.
I nuläget håller Norwegian till i södra delen av hangar 4 och där finns bara kapacitet för två Boeing 737 samtidigt. Någon Boeing 787 får över huvud taget inte plats. Att flytta in i den stora hangar 2 är därför ett alternativ och frågan ställdes därför till SAS som disponerar den.
– Vi har fått en förfrågan och tackat nej, säger Malin Selander, presschef på SAS Sverige. Vi behöver den för egna behov och för våra kunder.
Tidigare var de flygplan inom SAS som var registrerade i respektive land också stationerade i de länderna. Idag har det systemet förändrats och SAS har ingen fast basering av särskilda flygplan på Arlanda. Istället är det flygprogrammet och linjenätet som styr vilket blandar svenska och norska Boeing 737 i Stockholm. Flottan av Airbus 319 och 321 är dock stationerade på Kastrup.
Kommentarer
Får och får, inget är gratis här i världen och det är nog inga problem att hyra deras spår om dom inte har nått eget där just då.
Men förstår igentligen inte problemet, Norwegian har ju köpt Goldcare. Det är väl Boeings problem att hitta underhållsaktör och hangarplats?
Håller med dig… Försökte skriva något liknande men det blev visst censurerat av någon anledning…
Tror inte Norwegian får ställa sin 787 i deras hangar
vore nog lite att hälla bensin på den elden …
Sen måste ju tuifly ha plats för sina egna 787 som levereras 2014-2015
Det har och göra med momsbefrielse på bränsle beroende på registreringsland. Misstänker jag.
SAS har aldrig baserat flygplanen mot bakgrund av registreringarna. Det är andra kriterier som bestämt baseringen. Faktakoll? Någon?
Jag är inte helt säker på att jag vill tro på det, under de fem åren jag va där och skruvade på skrotet så var det mer eller mindra samma kärror.
Som vanligt faktafel hos flygtorget. SAS maskiner har ALLTID slingats runt oavsett registrering på flygplanen…..
Gud vad ni VET allt!!
Jag är övertygad om att en 330 går in även i södra facket av hangar 4, men ska det stå en 787:a där inne får det ju inte plats nån 737:a vilket hindrar den produktionen.
Läs rubriken till min förra kommentar!
Vad är det som ska kollas upp? Både SAS och Norwegian uttalar sig ju. Ljuger dom?
Ett förtydligande:
Nej, TUI har inga A330.
Däremot vet jag att A330/A340 går in i deras hangar.
Är det verkligen sant som ni skriver, sedan när gäller detta?
Tror nog ni får kolla upp det där igen!
Går en 787 in i TUI:s hangar?
En 787 har ju ungefär samma spännvidd som en A330. Norwegian kan fråga om de kan få disponera den hangaren?
Arlanda kan väl i samarbete med Norwegian bygga en ny hangar åt Norwegian. Plats att bygga på finns det ju gott om.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten