SAS – Fler frekvenser och ökad kapacitet till Vasa

Publicerad den 10 december 2015
Kommentarer
Vasa är en viktig feeder-rutt för SAS som vill flyga in passagerare till Arlanda. I början av nästa år ökas kapaciteten på linjen.
SAS ATR 72

SAS ATR 72

Vasa i norra Finland tillhör de svenskspråkiga delarna av landet. Tidvis har det funnits trafik bland annat på Umeå. Över huvud taget är Vasa en viktig marknad för SAS som gärna vill mata in trafik till Arlanda istället för att passagerarna ska flyga via Helsingfors.

Nu går SAS upp både i frekvens och kapacitet på linjen. Med början i januari blir det fyra avgångar i veckan på en tidtabell som är anpassad till långlinjerna ut från Arlanda. Samtidigt ökas kapaciteten i och med att trafiken flygs med både ATR-72 med 70 stolar ombord och CRJ900 med 90 stolar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Oja
2015-12-12 22:50

Varför välja Arlanda när Finnair/Helsinki erbjuder detta:
“Asien dominerar fullständigt med 17 destinationer: Bangkok, Chongqing, Delhi, Fukuoka, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Hong Kong, Nagoya, Krabi, Osaka, Peking, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo och Xian. Följt av Nordamerika med Miami, New York, Chicago – och Dubai. “

Saltkammargutten
2015-12-11 11:26

Man flyger via ARN från VAA om man skall till LAX eller DOH. Att Finnair har en massa fina linjer från HEL är ingen nyhet eller hemlighet. Det gäller för ARN att finna de nischer där de kan vara ett komplement till AY. Sedan har vi ju HKG linjen. Om någon har tillgång till ett CRS system och jämföra AYs och SKs tidtabeller.

suck
2015-12-11 09:06

Hahah, norra Finland? Österbotten eller västra Finland men absolut inte norra. Gör om gör rätt!

Oja
2015-12-10 23:52

Varför skulle man välja Arlanda, när Helsingfors sedan länge har ALLA interkontinentala linjer man kan tänka sig.
Trams!

Bobban
2015-12-10 23:25

Vasa i norra Finland…bara isbjörnarna som fattas?

Markus
2015-12-10 22:50

Den ökade kapaciteten från SAS är säkert föranledd av att Norwegian kommer att lägga ner linjen Arn-Vaa efter årsskiftet. Rutten är populär bland österbottningarna, affärsresenärer som privatpersoner. Många österbottningar bor och jobbar i Mälardalsregionen och de vill ha en snabb flyglinje till och från Arlanda. Jag har själv anknytning till Vasa och använder ofta direktflyget till Vaa.
Märkligt att Finnair inte längre ville satsa på Vaa-Arn. Tyckte de inte att linjen var lukrativ?

Finlandssvensken
2015-12-10 22:38

Norra Finland? Dags att damma av grundskolans geografikunskaper? Det är en stor skillnad på västra och norra delar av ett land. Men för en rikssvensk är väl allt norr om ens huvudstad “norr”

Flygnörd
2015-12-10 20:52

Vasa i norra Finland? Se på kartan, Vasa ligger i västra Finland

Tore
2015-12-10 11:34

En snabb koll i tidtabellen visar att SAS flyger 23 gånger i veckan till Vaasa från Arlanda nu i december. Att därifrån “öka till” 4 flygningar i veckan förstår jag inte riktigt matematiken bakom. Det är ju en rejäl minskning.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten