
SAS lägger ner Hong Kong permanent
Publicerad den 21 april 2020Kommentarer
Precis, få som åker från Stockholm skulle välja omvägen via CPH före den nästan helt raka vägen via HEL. Omvänt däremot är omvägen via ARN från CPH liten.
Så även om CPH hade större underlag för direktresor så förlorade man kanske på färre transferpax.
Känns också som att man ville skrämma bort Cathay med flytten, vilket istället dödade båda. Nog finns det underlag för EN direktlinje från Skandinavien till HKG, men CPH ligger fel för att fungera som SAS-hubb för Asientrafik.
ARN hade funkat om man gjort rätt. Men SAS hade ju inte riktigt resurser att göra rätt från början. Flytten till CPH gjordes i ren desperation, då flygtiderna kunde förbättras. Men underlaget fanns från ARN. Och de valde nog via HEL när direktlinjen lades ner. CPH har inte underlaget.
Ja. Nu är det andra tongångar. Det finns trots allt gränser även för CPH när det gäller tillväxt och nu tycks ju Berlin-Brandenburg komma igång (peppar peppar) till slut. Lär nog påverka CPH en hel del.
Att man väljer Emirates eller Finnair före SAS är väl inte särskilt förvånande. Däremot är jag inte alls säker på att SAS klarar Coronan. Har en känsla av att den kan bli riktigt långvarig……
AY Finnair snabbaste väg till Hong Kong??
Glöm inte att nergången började redan när oroligheterna i HKG var igång.
Jag har varit inne i styrning och flöden och verkligen vänt på varje sten.
Flytten till CPH var rätt just då och genererade merförsäljning, till Corona kom, då dök allt.
Annars hade den varit en guldlinje idag.
CPH är i alla fall en megahubb jämfört med ARN som tror sig vara jordens centrum. Helt klart bättre förutsättningar för HKG från CPH än ARN.
SAS har väl i regel alltid svårt att finna flyglinjer som ger en god ekonomisk grund…
Det kommer bli så mycket bättre när vi flyttar HKG till CPH, lönsamheten kommer skjuta i taket så fort mega huben och jordens centrum tar över. Facit: det gick ju jätte bra…
Den kommer tillbaka på något sätt, i framtiden. Dvs om Hong Kong är ett drivande affärsnav. De hade ju stora utmaningar innan COVID-19.
Hur bra är SAS på det?
Tråkigt, men det har varit en tuff linje att fylla med kunder och frakt.
Här gäller det att dra i handbromsen, vi har verkligen kämpat, men kunderna valde AY och Emirates istället.
Nu planerar vi för nya spännande destinationer då allt lossnar.
Vi är startklara å kaffepannorna puttrar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten