SAS långlinjer 2024 med fokus på Köpenhamn

Publicerad den 15 december 2023
Kommentarer
Nio långlinjedestinationer. SAS skruvar upp trafiken till USA och Asien kommande sommarprogram och fokus är från Kastrup. Arlanda har två SA intecont nästa sommar.
SAS räknar med en efterfrågan på långväga resor nästa sommar och i flygprogrammet för nästa sommar, som inleds den 31 mars finns inledningsvis 11 destinationer. Miami avslutas dock den 7 april och Bangkok den 20 april. Den kapacitet som frigörs då används för att öka antalet frekvenser på bland annat Boston, Toronto, Shanghai och Tokyo. Vid sidan av rockaderna som görs med de maskiner som flugit på Miami och Bangkok, har SAS även ledig A321LR-kapacitet i och med att flygningarna från Göteborg och Aalborg till New York inte återupptas. De maskinerna sätts istället in på sträckan Köpenhamn – JFK med upp till två dagliga avgångar under högsäsongen. Dessutom flygs den vanliga SK901/902 dagligen från Köpenhamn till Newark med en A330 vilket alltså ger upp till tre avgångar per dag mellan Köpenhamn och New York. Även Stockholm och Oslo har sju avgångar i veckan till Newark under sommaren och New York blir därmed den mest trafikerade långlinjedestinationen med upp till fem avgångar per dag från de tre skandinaviska huvudstäderna.
I övrigt är det Kastrup som är i fokus när det gäller långlinjerna nästa sommar. Arlanda behåller Toronto två dagar i veckan med en A321LR i tillägg till New York.
SAS koncentrerar alltså långlinjetrafiken till Köpenhamn där Boston exempelvis uppgraderas rejält, från en A321LR till en A350-900 och daglig trafik. Samtidigt utökas trafiken till Tokyo och Shanghai ökas från tre till fyra dagliga avgångar. I övrigt gäller följande destinationer:
New York
Chicago
Boston
Washington
Los Angeles
San Francisco
Toronto
Tokyo
Shanghai
Skriv en kommentar

Kommentarer

Olof
2023-12-18 11:59

Signaturen Svensk tycker SAS är en vinst för Sverige. Byt gärna tempus. Fram till 1990-talet, ja, efter att man knäckt alla konkurrenter med delvis fula metoder började flytten till Köpenhamn. Den är en brakförlust för Sverige.Idagförlorar Sverige miljarder på SAS Nu ska vi dessutom betala danska pensionärer nära 800 kronor var i skatt vid varje långflygning. Lägg ned. Säger en som varit med länge.

Svensk
2023-12-17 10:13

SAS har totalt varit en mycket stor vinst för Sverige och Svenska bolag. Ni ungdomar känner ej till helheten!
Flyga med utländska bolag det kostar Sverige mycket.
Man måste kunna se helheten.

Tobias
2023-12-16 12:00

Så är det och gissa vem som har stått
för detta underskott? Jo, vi skattebetalare.
Vi är sedan länge grundlurade anser jag.

Hepp
2023-12-15 18:34

Finns säkert många linjer från Cph som inte bär sig. Men man kör på ändå.

Saltkammargutten
2023-12-15 13:30

Jo kunskap har jag. Du verkar vara ute och slira i sanningens gränsland. CPH går inte sämre än ARN men ARN har mer point to point trafik och högre yield. Kabinfaktorn är generellt sett högre. Tänker på LAX, men något sämre ekonomi sett som point to point.

Johnny
2023-12-15 12:29

Alla som påstår att SAS långlinjer från CPH går eländigt, har helt fel, och har tydligen ingen kunskap om flygtrafik.

Tror man verkligen att SAS skulle rusta upp linjer som går med brakförlust….

Långlinjerna från ARN går dåligt, och kommer säkert snart vara historie.

Tobias
2023-12-15 12:08

….och till detta bolag har vi svenskar betalat skattemiljarder i 77 år och inte fått nämnvärd glädje av detta annat än ständiga omvägar påtvingade av monopolet.

pf
2023-12-15 10:19

en annen er ukenlige, Shanghai og Tokyo

MN
2023-12-15 09:40

Bara en tidsfråga tills all interconttrafik förläggs till CPH. Om den nu alls blir kvar i framtiden.

Pierre
2023-12-15 09:37

Linköping borde ha en dagliglinje dit.

Saltkammargutten
2023-12-15 09:13

Får de det att funka med CPH så kör på det. Ett flertal av dessa rutter är rena lyxrutter, helt beroende av matartrafik, något som ARN fått bli expert på. AA har läge på ORD nu igen efter 22 års frånvaro. Med Air Canada på banan får SAS svårt med sina A321 tror jag.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten