SAS sommarsäsong – Arlanda inte prioriterat
Publicerad den 4 januari 2024Kommentarer
SAS och Norwegian har applicerat för subventioner att flyga till Sarajevo från Köpenhamn, Oslo eller Arlanda. Nästa vecka väntas kantonen i Sarajevo (som står för subventioneringen) gå ut med information vem och vart. Så kan bli någon destination till för SAS som inte har SJJ i linjenätverket.
Stockholm hade kunnat vara ett nav om man varit lite på. Bra exempel är Helsingfors. Mindre flygplats men ack ett sådant imponerande nätverk. Dessutom en trevligare och smidigare flygplats att transfera via än Köpenhamn. För ARNs del ser det ut att vara svårt hur man än vrider och vänder på det.
Snart har vi bara Etniska linjer till forna Jugoslavien eller Albanien, Propp, fabriks arbetarflyg till FRA eller minsta jet ifrån ifrån GOT . MMX nämner vi inte ens då det är samma visa där.
ARN var väl det enda man kan ta sig till “normala” ställen ifrån dit gemeneman flyger till. Men det blir väl CPH om man ska i väg.
SAS verkar förbereda för mer inhyrning från Baltikum. Ökar frekvensen till Tallinn så de enkelt kan slinga in personal till Arlanda. Billigt och Bra!
Berlin is my main hub from now and on. LH my main company
Skiter fullständigt om SAS inte satsar på Arlanda eftersom jag bor i södra Sverige. Är så trött på denna ständiga uttjatade ämne.
Så länge KLM flyger från GOT till supernavet AMS har jag allt jag behöver. Vad DAS hittar på är mig totalt irrelevant.
ARN är som vanligt beroende på att utsides longhaul kommer på banan. Om Finnairs lukerativa samarbete med QR avslutas så kanske kan de komma tillbaka till ARN. Air Canada kommer med säsongslinje. UA och DL kommer tillbaka också dem med säsongslinger. Air India kanske nosar på ARN igen. ANA hade Stockholm på kartan strax innan covid men det ser ut att ha blåst bort. ARN får ligga som man bäddat.
Även utan SAS Arlanda kommer säkert att överleva. Jag bryr mig särskilt ICKE om SAS så länge det finns gott om andra attraktiva flygbolag kvar på Alanda. That’s it!
Verkar som att Miami är kvar även under sommaren? Vet någon hur många frekvenser per vecka?
Varför skulle SAS lägga ner Arlanda? Dom flyger väl dit efterfrågan finns…Norge lämnade SAS för flera år sedan…men SAS flyger fortfarande i och från Norge. SAS kommer fortsatt att flyga en hel massa från Arlanda även denna sommar till befintlig destinationer…SAS hade tex redan avgångar till Genève, Linate och Tivat sedan tidigare…därför är det ingen ”nyhet”
BRA kanske kan plocka upp något av det SAS lämnar efter sig?
Lägg därtill att direktflygen till stora hubbar som FRA, MUC och ZRH redan innan alliansbytet nästan har försvunnit ur SAS tidtabell från ARN eller fått kraftigt reducerade frekvenser.
ARN börjar förvandlas mer och mer till ett Jätte-Skavsta för svenskar som ska åka till Malaga och Alicante.
En lidt misvisende artikel – SAS kommer til at have et enormt udbud fra Arlanda, men man satser på destinationer man ved der virker (Malaga, Alicante, Split, osv.)
Og det eneste nye der kommer fra København er en ugentlig afgang til Ibiza, Dalaman og et par enkelte andre ruter man har fløjet på om vinteren. Samtidig skruer man lidt op på et par langruteafgange, men at Arlanda ikke bliver prioriteret er noget værre vrøvl.
Stockholm till:
Bagdad,Teheran,Damascus,Amman, Algers, Tunis, Tripoli, Dhacca, Islamabad. Khartoum, Mogadishu, Dakar. Nya linjer 24/25.
Det danska ägandet och inflytandet är dominerande. Så då är det mer än självklart att CPH prioriteras. Norge och Sverige kollrades bort av dansk slughet. Även under tiden då ägandet var delat så låg tyngden i CPH. Blir svårt för ARN i synnerhet.
Har SAS agert for sent ? Smartlynx booked til andre bolag ?
Varför lägger inte SAS ned all trafik från Arlanda och behåller Arlanda-Köpenhamn. SAS är ju ändå ett danskt bolag, döp om SAS till DAS
Danish Airlines System
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten