SAS sommarsäsong – Arlanda inte prioriterat

Publicerad den 4 januari 2024
Kommentarer
SAS flyger till 130 destinationer i 40 länder under sommaren 2024. Som väntat blir det inga nya destinationer från Arlanda, i stället satsar SAS på Köpenhamn med nya direktflyg och fler avgångar till New York.
SAS sommarprogram inkluderar nio nya europeiska destinationer. De introducerar direktflyg från Köpenhamn till Ibiza, Salzburg, Genua, Tromsø och Dalaman/Turkoskusten i Turkiet. Från Bergen går det flyg till London och från Oslo till Genève, Milano och Tivat i Montenegro.
 
Det blir ”upp till 20 flyg per vecka till Malaga” från Stockholm och Köpenhamn, meddelar SAS, och två turer dagligen till Milano och Paris från Arlanda i sommar.
 
Även frekvensen på de transatlantiska rutterna ska öka, men bara från Köpenhamn. 
Flygbolaget planerar att öka antalet flygningar på sin linje Köpenhamn-New York (JFK) från och med den 31 mars 2024, med upp till två dagliga flygningar med Airbus A321LR-flygplan.
Från Köpenhamn blir det även dagliga avgångar till Boston från den 31 mars med Airbus A350 som, enligt flygbolaget, kommer att fördubbla platskapaciteten på rutten. En fjärde veckoflygning kommer också att läggas till från Köpenhamn till Toronto.
 
Köpenhamn får också en utökad flygfrekvens till Shanghai och Tokyo från och med den 25 april, från tre till fyra gånger i veckan.
 
Och Stockholm då? Från Stockholm till Tallin kommer det att bli upp till sex avgångar per dag och till Vilnius tre. Dessutom ökar man till två dagliga flighter till Berlin från Arlanda samt fler flighter till såväl Helsingfors som Åbo och Vasa. Dessutom kommer det att finnas utökade förbindelser från Köpenhamn till Bergen och Oslo till Aalborg, Billund och Nordnorge.
 
Tyngdpunkten läggs på inrikeslinjerna genom en ökning av flygen mellan Stockholm och Visby, Kiruna, Skellefteå och Östersund. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Amar
2024-01-07 13:50

SAS och Norwegian har applicerat för subventioner att flyga till Sarajevo från Köpenhamn, Oslo eller Arlanda. Nästa vecka väntas kantonen i Sarajevo (som står för subventioneringen) gå ut med information vem och vart. Så kan bli någon destination till för SAS som inte har SJJ i linjenätverket.

Bengt
2024-01-05 10:39

Stockholm hade kunnat vara ett nav om man varit lite på. Bra exempel är Helsingfors. Mindre flygplats men ack ett sådant imponerande nätverk. Dessutom en trevligare och smidigare flygplats att transfera via än Köpenhamn. För ARNs del ser det ut att vara svårt hur man än vrider och vänder på det.

Kenneth
2024-01-05 10:29

Snart har vi bara Etniska linjer till forna Jugoslavien eller Albanien, Propp, fabriks arbetarflyg till FRA eller minsta jet ifrån ifrån GOT . MMX nämner vi inte ens då det är samma visa där.
ARN var väl det enda man kan ta sig till “normala” ställen ifrån dit gemeneman flyger till. Men det blir väl CPH om man ska i väg.

CrewShuttle
2024-01-05 10:10

SAS verkar förbereda för mer inhyrning från Baltikum. Ökar frekvensen till Tallinn så de enkelt kan slinga in personal till Arlanda. Billigt och Bra!

John
2024-01-04 22:18

Berlin is my main hub from now and on. LH my main company

Fh
2024-01-04 20:37

Skiter fullständigt om SAS inte satsar på Arlanda eftersom jag bor i södra Sverige. Är så trött på denna ständiga uttjatade ämne.

Fritz Klyka
2024-01-04 17:16

Så länge KLM flyger från GOT till supernavet AMS har jag allt jag behöver. Vad DAS hittar på är mig totalt irrelevant.

Saltkammargutten
2024-01-04 14:35

ARN är som vanligt beroende på att utsides longhaul kommer på banan. Om Finnairs lukerativa samarbete med QR avslutas så kanske kan de komma tillbaka till ARN. Air Canada kommer med säsongslinje. UA och DL kommer tillbaka också dem med säsongslinger. Air India kanske nosar på ARN igen. ANA hade Stockholm på kartan strax innan covid men det ser ut att ha blåst bort. ARN får ligga som man bäddat.

Göran
2024-01-04 14:27

Även utan SAS Arlanda kommer säkert att överleva. Jag bryr mig särskilt ICKE om SAS så länge det finns gott om andra attraktiva flygbolag kvar på Alanda. That’s it!

Columbia
2024-01-04 13:20

Verkar som att Miami är kvar även under sommaren? Vet någon hur många frekvenser per vecka?

Uffe
2024-01-04 11:21

Varför skulle SAS lägga ner Arlanda? Dom flyger väl dit efterfrågan finns…Norge lämnade SAS för flera år sedan…men SAS flyger fortfarande i och från Norge. SAS kommer fortsatt att flyga en hel massa från Arlanda även denna sommar till befintlig destinationer…SAS hade tex redan avgångar till Genève, Linate och Tivat sedan tidigare…därför är det ingen ”nyhet”

Kärlek
2024-01-04 11:02

BRA kanske kan plocka upp något av det SAS lämnar efter sig?

Snögubben
2024-01-04 10:59

Lägg därtill att direktflygen till stora hubbar som FRA, MUC och ZRH redan innan alliansbytet nästan har försvunnit ur SAS tidtabell från ARN eller fått kraftigt reducerade frekvenser.

ARN börjar förvandlas mer och mer till ett Jätte-Skavsta för svenskar som ska åka till Malaga och Alicante.

Daniel
2024-01-04 10:58

En lidt misvisende artikel – SAS kommer til at have et enormt udbud fra Arlanda, men man satser på destinationer man ved der virker (Malaga, Alicante, Split, osv.)

Og det eneste nye der kommer fra København er en ugentlig afgang til Ibiza, Dalaman og et par enkelte andre ruter man har fløjet på om vinteren. Samtidig skruer man lidt op på et par langruteafgange, men at Arlanda ikke bliver prioriteret er noget værre vrøvl.

Nasrullah
2024-01-04 09:32

Stockholm till:
Bagdad,Teheran,Damascus,Amman, Algers, Tunis, Tripoli, Dhacca, Islamabad. Khartoum, Mogadishu, Dakar. Nya linjer 24/25.

Saltkammargutten
2024-01-04 09:32

Det danska ägandet och inflytandet är dominerande. Så då är det mer än självklart att CPH prioriteras. Norge och Sverige kollrades bort av dansk slughet. Även under tiden då ägandet var delat så låg tyngden i CPH. Blir svårt för ARN i synnerhet.

pf
2024-01-04 08:52

Har SAS agert for sent ? Smartlynx booked til andre bolag ?

Michael
2024-01-04 08:51

Varför lägger inte SAS ned all trafik från Arlanda och behåller Arlanda-Köpenhamn. SAS är ju ändå ett danskt bolag, döp om SAS till DAS
Danish Airlines System

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten