SAS tar tillbaka en Airbus A350
Publicerad den 27 november 2023Kommentarer
@To,
Håller med om att A350 är ett härligt flygplan att åka med, men ser ut som ett flygplan i största allmänhet.
Pratar vi om snygga flygplan så finns det inget som slår Boeing 747, finns heller inget härligare flygplan att åka med.
För er som inte åkt med detta, passa på innan det är helt borta. Ännu har Lufthansa ett antal 747-8 kvar. En plats i nosen på nedre däck är oslagbart.
Om du verkligen vill att någon ska ta ditt osammanhängende pladder på allvar, kolla då upp registreringerna du tar med i ditt inlägg…
Flög med en av SAS äldsta A330 härom dagen och den funkade bra.
SAS gamla 330 Classic…är väl snart på slutet…dom kommer behöva bytas ut om något år. Just nu har SAS 2 st 350 i orderboken…undra om dom fortfarande kommer att levereras. Anko nämnde på senaste mötet att 321NX är okey…men han är inte helt nöjd! Blir nog knappast några fler av den typen, den tar absolut ingen frakt etc.
@Hansi…SE-RSN&SE-RSM är E195:or och flyger åt Link…inga A330 el A340.A340 finns för övrigt inte hos SAS längre.
Super trevlig nyhet! A350 är världens vackraste flygplan och med SAS nya målning är den även världens snyggaste maskin!
Tror SAS behöver renodla sin flotta till A320neo och A330neo inhouse i SAS Main. Lägg ner Connect. Byt bort A350 mot billigare A330.
Väljer man att ha kvar Link så minska inhyrningen av Cityjet och Xfly. Eller använd en aktör för både ATR/CRJ.
Det är dyrt och mycket administration går åt att koordinera underleverantörer och egna AoC:n.
4 yr info så finns det inga A321-200 i SAS längre
bara 3st A321NX(LR)
Vad roligt att det kommer in fler! Jag älskar att flyga med den. Klart SAS ska sådana precis som andra stora bolag. Det är för mig SAS finns! Inte för flyg nördar. Tack SAS och lycka till!
Har flugit A330/340 under 15 år. De flesta är helt utslitna som RSN, RSM och RSM mfl tyvärr de skakar och låter som fan tyvärr. Har testat alla tre A321neo i business tvvärr trångt och dålig service. SAS A350 är superfina i business o plus bra att en kommer åter igen
Sicken soppa av flygtyper och velande fram o tbx.
Många flygbolag skriker efter A321ceo och det verkar som SAS parkerat sina. Dock är 4st leasade från “Cargo Aircraft Management” vara på väg att bli fraktkonversterade.
Självklart måste SAS forma om sina longhaul flotta till bara en typ. 330neo är självklara valet då 350 i det stora är för stor för SAS.
När ett litet bolag har en så komplex flotta skapar det mycket administration. Det är SAS kända för. Jobb för Frösundavik!
Idag flyger SAS alltså med A319, A320, A320NEO, A321, A321LR, A330, A350, och E195 (SAS LINK).
Sedan hyr man in CRJ9 från två bolag, Xfly och Cityjet. ATR72 hyrs från Xfly samt ett par A320 från Smartlynx.
Undra hur många mellanchefer som behövs för allt detta?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten