SAS till San Francisco och ökar på New York

Publicerad den 5 juli 2012
Kommentarer
I april nästa år börjar SAS flyga direkt mellan Skandinavien och San Francisco, samtidigt som bolaget ökar antalet frekvenser till New York för att även kunna erbjuda sena kvällsavgångar.

Det innebär nio nya avgångar mellan USA och Skandinavien varje vecka. Direktlinjen Köpenhamn-San Francisco börjar 8 april och erbjuds sex gånger i veckan, medan den sena kvällsavgången mellan Köpenhamn och New York startar 1 april med tre frekvenser i veckan.

–          USA är en väldigt viktig och lönsam marknad för oss och vi har länge sett en ökad efterfrågad för en direktlinje till den amerikanska västkusten. Vi anser nu att tiden är rätt att lansera ytterligare en linje mellan Skandinavien och USA. San Francisco är en stad som lockar mycket affärs- och fritidsresenärer, samtidigt som det är en bas för vår Star Alliance partner United Airlines. Genom dem kan vi erbjuda smidiga byten till många andra populära amerikanska destinationer, säger Joakim Landholm, kommersiell chef i SAS.

Destinationer som nu blir mycket mer tillgängligare via San Francisco är bland andra Los Angeles, Las Vegas, San Diego, Hawaii, Seattle, Phoenix, Vancouver och Mexico City.

Köpenhamn-San Francisco fakta:
–          Rutten kommer att trafikeras av en Airbus A340-300, det största flyget i SAS flotta med 245 säten i tre serviceklasser: Business, Economy Extra och Economy
–          Sex avgångar i veckan, alla dagar utan tisdagar, från och med 8 april
–          SK935 kommer avgå från Köpenhamn 12.25 och landar i San Fransisco klockan 14.45 alla dagar utan tisdagar och lördagar. På lördagar avgår SK935 12.55 och landar 15.15
SK935 avgår från San Francisco alla dagar utom tisdagar kl 17.35 och landar i Köpenhamn 13.15 dagen efter
–          Flygtiden beräknas till 11 timmar och 20 minuter
–          SAS blir det enda flygbolag som flyger direkt mellan Norra Europa och den amerikanska västkusten
–          SAS förväntar ca 125,000 kunder per år på den nya linjen, varav 55% beräknas vara nordiska kunder, 35% amerikanska kunder och 10% övriga europeiska kunder

Köpenhamn-New York fakta:
–          SAS trafikerar nuvarande tre flighter till New York från Köpenhamn, Oslo och Stockholm
–          SK901/902 är en kvällsavgång och kompletterar därmed den dagliga Köpenhamn-New York servicen
–          SK901/902 kommer att trafikeras av en Airbus A340-300, det största flyget i SAS flotta med 245 säten i tre serviceklasser: Business, Economy Extra och Economy.
–          Tre avgångar i veckan: måndagar, torsdagar och fredagar från och med 1 april
–          SK901 kommer att avgå från Köpenhamn 18.25 och landar i New York 20.50 medan SK902 avgår från New York till Köpenhamn 23.30 och landar dagen efter 13.15

Hitta billigast flyg nu – bokaflyg.se 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Spiken
2012-07-10 13:07

Ja men det är ju såklart att BKK ryker när SFO börjar för vem som helst ser ju att den har gått dåligt hur länge som helst och dessutom hur skulle SAS kunna konkurrera med TG nu när dom flyger två gånger om dan.

pf
2012-07-10 11:29

Det er vel ikke om gjøre å gynna en bestemt nasjon-men å kunne konkurere på et overnasjonalt basis.
Ryker BKK, what so? Håper SAS-ansatte får ID-reiser hos andre….

Thomas
2012-07-10 10:24

Självklart ska sas satsa på cph. Cph har ett mycket bättre läge än Arlanda. De allra flesta i Skandinavien har närmare och smidigare att ta sig till cph det finns ingen anledning att åka till Arlanda för att få 45 minuters extra restid på Europaresor. Så ska man till Europa eller Usa väljer man Cph och ska man till Asien blir det via Hel. Bara Stockholmarna som får hybrid när de inser att de inte är The Capital of Scandinavia.

Kalle
2012-07-10 09:50

Vilka då? Det är inte alls bekräftat att det läggs ner någon destination pga SFO. SAS tittar på många möjligheter. Det kan också finnas fler flygmaskiner tillgängliga och beslut behöver inte tas ännu. Däremot behövde beslut tas att SFO öppnar.

Kapten Kangaroo
2012-07-10 08:41

Återigen blir det fel. Ett litet flygbolag som SAS kan inte slåss med de amerikanska jättarna och Lufthansa. SFO jo jag tackar jag, kanske på tiden att starta upp ANC som mellanlandning till TYO. hej o hå !

PEPE
2012-07-10 08:12

Ja för att det är ju lite konstigt att SAS i största del är baserat på CPH eftersom Danska och norska staten bara äger 30% av SAS medan den Svenska staten äger 40%. Och detta går att se på att dem planen som köptes in före A319 och CRJ var majoriteten av planen Svens registrerade. Och det är dessutom många Svenska piloter som tycker det är tråkigt att alla dem nya planen går till CPH.

NotRyan
2012-07-10 07:20

Hej!

PEPE 2012-07-09, 07:55: Utveckla gärna följande påstående “Ta till exempel SAS till USA från ARN, det är 330 varje dag medans från CPH är det endast 2/7 dagar i veckan som SAS går med 330 på USA.”

Om det bara är 2 dagar av sju som dom flyger 330 till USA, vad flyger dom resterande dagar med?

På ditt resonemang låter det som att det skulle vara någon mindre maskin, vilken maskin skulle det vara?

Nej, du är ingen Linda Bengtzing…

Mvh
/NotRyan

Dalshimsky
2012-07-09 23:08

Men. SFO är en bra destination.

Anti-CPH
2012-07-09 22:18

Slopa CPH och flyg LH från ARN och OSL istället. Öster från ARN och väster från OSL, gynnar både svenskar och norrmän istället för att bara gynna danskarna. Om det nu heter Scandinavian… så ska det väll gynna så många skandinaver som det bara går och inte bara de kring Öresund?!

Sas inside
2012-07-09 21:50

Inside info bekräftar att CPH-BKK läggs ner för att kunna flyga CPH-SFO

Flyg
2012-07-09 20:52

Hur kan SAS fortsätta med en strategi som får dem att gå i konkurs??????????????????

En som vey
2012-07-09 20:37

Har från säkra källor fått bekräftat att CPH-BKK ryker för att kunna öppna SFO.

KA
2012-07-09 14:01

Ja för att delta flyger ju 767-300 till ARN nu och även American Airlines och US Airways Flög 767 till ARN när dem flög på ARN

jan
2012-07-09 08:49

Arlanda eller Kastrup kan diskuteras i all oändlighet. Vad som INGEN kan förneka är däremot att alla linjer från Arlanda till USA går med fulla maskiner. Så om SAS offrar exempelvis Chicago hoppas jag verkligen att Swedavia är så pass intelligenta att man drar ut passagerarunderlaget till Delta eller American så dröjer det inte länge förrän en ny linje är etablerad.

FlygExpert
2012-07-09 08:06

Ja och dessutom får ju ARN behålla Delta Vilket CPH har FÖRLORAT.

PEPE
2012-07-09 08:03

Titta bara på Qatar, Stor A333 på ARN men liten A332 på CPH. Och British Airways, Stor B767 på ARN men liten A319 på CPH. Turkish, Stor A330 på ARN men liten B737 på CPH. M.M. .

PEPE
2012-07-09 07:55

Ja ARN har faktiskt dem stora planen från både SAS och även andra stora flygplan. Ta till exempel SAS till USA från ARN, det är 330 varje dag medans från CPH är det endast 2/7 dagar i veckan som SAS går med 330 på USA. Och om man tittar på andra bolag ser man att det är stora maskiner som går på ARN medans små maskiner på CPH.

Abo El-Pip
2012-07-08 20:37

Att CPH är en av Danmarks viktigaste arbetsplatser är sant. Men sist jag var där hörde jag mer svenska än danska pratas bland personalen.

Abo El-Pip
2012-07-08 20:37

Självklart är det bra för hela Skandinavien med en SFO-linje från CPH. CPH är inte bara Danmarks flygplats, miljoner svenskar har CPH som given utresa. Som “norrlänning” skulle jag gärna se fler långlinjer från ARN. Men marknaden bestämmer och CPHs matarnät skulle kräva betydligt fler plan från ARN. Däremot tror jag att CPH kommer att få det tufft, mycket tufft, när Berlins nya flygplats kommer i bruk och Norwegian börjar flyga långdistans från ARN och OSL.

Micke
2012-07-08 19:17

Visst finns det efterfrågan på långlinjer från arn. Se bara konkurrenterna till SAS som fyller sina maskiner. TK flera ggr om dagen via IST som är full av svenskar till mellanöstern och Asien detsamma gäller Qatar via Doha för att inte glömma AY via HEL. Flög till HKG för 3 v sedan och 70% var svenskar för att inte snacka om Japan maskinerna från HEL… Bara att gratta AY till alla svenskar som fyller maskinerna från arn:)

KA
2012-07-08 18:26

Ja men klara SAS av att konkurrera med Lufthansa, Condor, Air Berlin, British Airways, KLM, Air France, m.m. ?
NEJ!
Klarar CPH av att konkurrera med TXL, SXF(BER), DUS, FRA, AMS, CDG, LHR, MUC, m.m. ?
NEJ!

Jöns
2012-07-08 18:15

Om nu SAS ledning är kompetent, hur kommer det sig då att SAS har gått med förlust i 10 år?
Om långlinjerna går från Arlanda så ska ni se att de går med vinst på nolltid. Utan SAS hade nog Danmark inte haft några långlinjer alls.

Mats fd. stationmanager
2012-07-08 11:21

Har jobbat med flyg i 47 år, och fattar fortfarande inte varför alla Ni som är negativa här inne, inte tar tag i frågan. Kompetens i ett flygföretag brukar finnas i ledningen. Men här verkar det finnas bland allvetare, ta då tag i problemen. För övrigt är CPH och OSL fina flygplatser. Talar av erfarenhet.

Jens
2012-07-08 10:51

Precis, mer än halva Sveriges befolkning har faktiskt större nytta av Kastrup. Flyger man från Arlanda åker man nästan alltid åt fel håll. Och jämför de effektiva Öresundstågen, som hel södra Sverige har tillgång till med en skrattretande dyr Arlanda express. Det är billigare att åka Göteborg C – Kastrup än Stockholm C – Arlanda.

Hade det funnits en marknad för långlinjer på ARN, ja, då hade det funnits långlinjer.

Kalle
2012-07-08 10:11

Men kan norrlänningarna skicka väskan till norrland utan att tullbehandla den på Arlanda? Norrmännen vill åka via Oslo, men när man anländer till Oslo för att sedan åka vidare till tex BGO eller SVG, måste du ta ut väskan och tullbehandla den. Du får inga bonuspoäng för inrikesflygningen från Oslo, det har norrmännen förbjudit. Smart!

Via CPH åker väskan rakt igenom och det finns massor med anslutningar. Du kommer till Helsingborg på en timme, för 100kr, med tåg. Slå det!

Mackan
2012-07-08 08:44

Du skrev fantastiska öresundståg till cph. Vad är så fantastiskt med dessa tåg som har undermålig A/C, oftast skitigt ombord, trasiga toaletter och sällan på tid ? Vi är många i sydöstra Sverige som mer än gärna flyger via arn ut i världen:) Så slipper vi skitiga öresundståg och bagage som försvinner vid flygbyte i cph. Sist kom inget av bagaget med då bagagegrabbarna plötsligt skulle på möte och vi fick bagaget 3 dagar senare.

PEPE
2012-07-08 08:14

Ja men har de tänkt efter nu eftersom det är CPH som har fler långdistans linjer än ARN men om man bara istället mäter alla linjer utom långdistans så kommer ARN dominera över CPH!

Daniel
2012-07-08 02:14

Gnäll från Stockholm o Norrland som vanligt. För den folktätare delen av Sverige + Danmark är Kastrup bekvämare. Kastrup hade 22milj passagerare 2011 mot ARNs 19.. Dessutom har vi fantastiska Öresundståg som förbinder oss me Kastrup dröm-bekvämt. Göteborg – Kastrup, Växjö – Kastrup och Karlskrona – Kastrup hela vägen till Terminal 3. Sen är CPH bekvämare för större flygmaskiner. Punkt.

Hugo
2012-07-07 21:48

SAS biter sig själva i svansen. Mer longhaul på CPH bidrar till större luckor på ARN och OSL som någon måste tänka upp. Förhoppningsvis kommer många fina bolag att hitta dit. Sedan är det DY som bara kan tacka och ta emot när spelplanen blir fri. DY+andra flygbolag kommer att sluka många pax som bor norr om CPH och den nya Berlinflygplatsen kommer ta en stor del av paxen från nordtyskland. CPH kommer delvis att vittra. Kan förstå att många danskar är rädda och vill försvara sin flygplats.

not sas
2012-07-07 20:23

SAS flygbolaget som skiter i Sverige och Norge, men vi vill och måste ha era skattepengar

jaja
2012-07-07 20:18

Hur många år har vi inte hört att SAS ska öppna SFO? men händer det något nytt hos dom,, mycket snack och lite verkstad det är SAS det

fia
2012-07-07 20:12

grattis danmark, en ny flyglinje, undrar hur många danskar som kommer att utnjyttna den

arlandis
2012-07-07 20:06

tycker att svenska staten ska sälja skiten till danmark så får vi se hur länge det finns kvar

sto
2012-07-07 19:52

SAS är en k-märkt instution och kommer inte att ändra något som inte fungerade 1946, all flygtrafik ska utgå från CPH, det kommer att gälla så länge man har feg styrelse + ägare som inte vågar att ändra något, vi svenska och norrmän kommer att forsatt tvingas betala skattemedel till danskar

Copenhagen
2012-07-07 18:39

Fuldstændigt korrekt, Arlanda er tættere på Asien end Kastrup. Ingen betvivler dette. Men uanset om flyene går fra Arlanda eller Kastrup, så er der brug for feed. Hvis man flytter trafikken til Arlanda, så skal SAS have et meget større feedernetværk i Arlanda, det bliver nok svært at drive rentabelt uden at reducere i Kastrup, hvilket så vil svække ruterne herfra. Derudover er større fly mere økonomiske per passager, så vel en fordel af flyve længst muligt med disse?

Kallekula
2012-07-07 18:23

Hatet är väl egentligen mer mot SAS och deras kraftiga fokusering på CPH. CPH är dock än så länge en smidigare transferflygplats än ARN, vi får se hur det är med om ett par år. Jag undrar verkligen om O&D trafiken på långlinjerna är högre ifrån CPH än från ARN. Med tanke på Stockholms position i den finansiella världen känns det rent intuitivt att den är högre från ARN. En kritik mot SAS är att Finnair faktiskt tar en hel del passagerare från SAS på långlinjerna, något SAS helt försummat.

Macke
2012-07-07 18:10

Jag gör dryga 100 flygningar om året och byter hellre ute i Europa än cph där oftast bagaget försvinner trots lång väntan, sur och grinig personal och skitservice samt alldeles för små caféer när man ska äta eller fika. Nu ligger ju Arn bättre till när man ska åt Asien så SAS borde flytta delar av sin Asientrafik till arn för att bättre konkurrera med AY och andra.

PEPE
2012-07-07 17:45

Jo, 2009

ln
2012-07-07 16:33

@copenhagen…det är ingen typisk svensk hållning utan ett sthlm mindervärdes komplex.Dax för staden på fel sida att vakna upp ur sin navelskådning och inse att det inte är världens mittpunkt(i Skandinavien iallafall).

Flygis
2012-07-07 16:08

Men är det inte så att flygbolagen börjar sälja biljetter innan de börjar flyga?

De går ut i media och säger att de börjar flyga, men vad händer när försäljningen är usel? Startar de linjen ändå eller lägger de ner den innan de börjat flyga?

mamma
2012-07-07 16:00

Var det inte nyligen som Sas slutade flyga pa Seattle eftersom de inte var konkurrenskraftiga?

Copenhagen
2012-07-07 14:04

CPH er det naturlige knudepunkt for trafikken mellem Skandinavien og Europa. SAS’ lange ruter er ikke SAS’ vigtigste forretning, de kan ikke bære en hub alene. Derfor er de knyttet op på SAS’ europæiske hub i CPH. Skulle de flyve fra OSL eller ARN ville det kræve endnu flere feederruter, hvilket er dyrt. Finnair har iøvrigt store problemer med at få en rentabel feedertrafik til Helsinki.

Copenhagen
2012-07-07 14:03

Da interessant så meget had svenskere har mod os danskere. Mon det er et udtryk for den generelle holdning? Og helt ærligt, hvad er det for et useriøst forslag om at nedlægge CPH? Prøv dog at debattere lidt mere seriøst, da ingen der kan argumentere fornuftigt for, at CPH skal nedlægges.

pf
2012-07-07 11:58

vi har i hvert fall EN terminal på OSL….og hvorfor skal skandinavias tredje største flyplass fortjene fler SAS langlinjer, skal CPH erstattes bør det jo bli OSL.

Meratidsvinst
2012-07-07 10:56

Själv skulle jag inte ha ngt emot att flyga via OSL – det är iaf åt rätt håll om man skall till USA , både västkust o östkust. Bort med CPH – förlegad taktik. Det är den totala tiden som man bryr sig om inkl transfer.

Öresundsbo
2012-07-07 08:18

Mycket prat om det svensk-danska passagerarunderlaget men glöm inte de amerikanare som ska till Europa. Dels drar hela Danmark rätt så bra, stora delar av Sverige kan nås från Danmark och ska de ner till Europa så känns CPH som ett bättre och mycket närmare alternativ!

Kallekula
2012-07-06 21:39

SAS kommer om nåt år att flytta all sin trafik på ARN till T5. Dvs, de kommer samla in- och utrikes på T5.

Rickard
2012-07-06 21:16

SAS insisterar (felaktigt) att varje gång tjäna sin “herre” cph vilket är sorgligt, men SAS är knappast kronjuvelen bland flygbolag. Helt enkelt dags för Arlanda att skaffa egna bättre långlinjer med ordentliga flygbolag, Singapore Airlines är förhoppningsvis på tapeten snart och ARN o Sverige måste kämpa för fler linjer från ARN. Lägg ner cph!

sas 4 ever
2012-07-06 20:39

Åkte mycket med DY och ännu mer med sas. Hos sas sitter det anor i väggarna och man riktigt känner hur det är på ett riktigt flygbolag! DY i all ära, super fina maskiner och bra priser. Men vad är det för folk som jobbar ombord!? Direkt från coop forum!? Nä, håll svenska flaggan högt!

Bertil
2012-07-06 15:57

Ett bra beslut av SAS att satsa på västkusten. SFO är enligt min mening den trevligaste staden i hela USA så det borde även gagna turisttrafiken. Om flyget går från ARN eller CPH är skit samma bara jag slipper byta i USA. Återstår bara för SAS att byta ut befintlig business klass till lie flat stolar så blir det riktigt bra på dom 11 timmarna det tar.

Kalle
2012-07-06 14:15

Du har helt rätt. Norrmännen gör detsamma, när de tvingar passagerarna att förtulla bagaget på Gardermoen innan de fortsätter till tex BGO. Dessutom tillåter de inte SAS att dela ut bonuspoäng på OSL-BGO. Klar fördel att flyga via CPH och få bonus hela vägen.

K-d pax
2012-07-06 13:41

Ska Arlanda få mer långlinjer så får det göras nått åt terminal eländet. Jag åker hellre KSD-CPH än KSD-ARN när jag ska ut. Och på hemväg är CPH oslagbart, jag får mitt bagage ända till KSD. I Stockholm ska jag stå och vänta i 30-40 minuter på väskan i T5 för att sen släpa det till T3.

Kalle
2012-07-06 12:00

Lite danskhat, Stockholmshybris, och annat. 330 kan flyga ORD, IAD och EWR. Alla de destinationerna är proppfulla från STO, OSL och CPH. De finns ingen anledning att ta bort. efter CPH-BKK med står maskinen ca 8-9 timmar. Då görs en del service, men det är lite dåligt utnyttjande. Det går också att få tag på flera maskiner. Det kommer styrelsen att se på.

Öresundare
2012-07-06 11:05

Grymt bra nyheter! Alla era spekulationer är inte bekräftade och så länge inget annat har lagts ner så är detta riktigt bra nyheter!

När det gäller SF vs LA så finns faktiskt de ekonomiska musklerna genom Silicon Valley i SF och som turist är valet av SF bättre.

Silicon och dess business gör nog väldigt mycket i valet mellan ARN och CPH. Dels Köpenhamn, men även Skåne med Lund i täten, med alla IT-företag och den framtida forskningsanläggningen ESS ser nog SAS som tunga faktorer i valet.

Resenären
2012-07-06 10:45

Trist med alla osakliga och känslobaserade kommentarer. Tyvärr är underlaget för litet ifrån ARN, och folk för snåla (eller deras arbetsgivare)för att det skall gå att flyga mer ifrån ARN med lönsamhet, då yielden i de flesta fall blir för låg när enbart de billigaste economy-biljetterna efterfrågas. SAS anpassar sig också till vad konkurrenterna gör och väljer naturligtvis att flyga på de linjer, som drar in eller som man anser kan dra in mest pengar.

Jpc
2012-07-06 08:29

Tycker det är patetiskt att alla SAS hatare dras till detta forum så fort det ges tillfälle att skälla på bolaget. Denna nyhet är ju fantastisk för hela Norden, men majoriteten av inläggen dömer ut idén samtidigt som man nog är beredd att resa via andra städer med andra bolag… Ynkligt.

KA
2012-07-06 08:28

Dessutom klarar ju inte SAS av att konkurrera med Lufthansa, Air Berlin eller Condor. Dessutom tänker dem inte på att dem flesta resenärer från Sverige och Norge reser via HEL eller andra flygplatser ute i Europa med flygbolag med bättre priser, kortare flygtid och BÄTTRE KVALITET PÅ INREDNINGEN. Och med den kostnaden för utsläpp som finns är det ju rena idiotin att välja CPH.

KA
2012-07-06 08:27

Ja SAS är inte riktigt kloka när dem väljer att satsa på CPH istället för OSL eller ARN. och anledningen till att dem Satsar på CPH är för att SAS tror att passagerare ska komma ner till CPH och att tyska resenärer ska välja CPH istället för HAM, FRA, TXL, DUS eller MUC och det ser man ju på dem plan som trafikerar Tyskland CPH (A319,320/B737-300,500,600,700/CRJ) och dem plan som trafikerar Tyskland ARN/OSL (A320,321/B737-700,800/MD-80).

Fl
2012-07-06 08:16

Själv tror jag det är bra att SAS intercont försvinner från Arn. När andra stora bolag ser att SAS fortfarande tror att Sverige kommer flyga “svenskt” kanske de etablerar på Arn eller som nu utökar det som redan finns medan SAS kommer förlora fler och fler.

Så om ett par år kommer vi ha fler långhaul från Arn, tyvärr inte från SAS då.

Peppe
2012-07-06 08:10

Idag den 6 juli kom chicagokärran tillbaka till Arlanda från Chicago. Flygplanstyp: A340-300
Avd. Oroväckande

Micke
2012-07-06 07:45

För majoriteten svenskar som bor i småland och norr ut är arn bättre med tanke på att man slipper förlorat bagage, dålig service och strejkande danskar i cph då de stora konkurrenterna till SAS flyger från arn en flygplats där SAS väljer att inte flyga långlinjer ifrån. Märkligt med tanke på att Sverige är den största marknaden för SAS i norden.

Per
2012-07-06 00:44

Enkelt. Det blir A330 på IAD från CPH så får de loss en A340 för SFO.

Jag hoppas förstås fortfarande på fler maskiner…

Otto
2012-07-05 23:59

Kul att SAS satsar lite på långlinjerna. Hoppas det inte blir på bekostnad av långlinjerna från ESSA och ENGM.

Bengt
2012-07-05 23:15

SAS enskilda satsning på CPH görs på bekostnad av ARN och OSL. Bara att inse att SAS är ett danskt bolag som finanasieras av svenska och norska staten.

Varför ska man från Arlanda byta i CPH när det finns bättre alternativ i övriga Europa. Dags att klippa eurobonuskortet.

Fresals
2012-07-05 22:35

Återigen har de danska lobbyisterna fått svenska skattepengar gått till att skapa bättre långlinjeförbindelser mellan Danmark och interkont.
Jag vill påminna att Jorden är rund och inte platt.
Och det är då faaaan att Arlanda inte kan bättre när de borde kunna det.
Detta är skitnyheter.

Gilbert
2012-07-05 22:33

Köpenhamn må säkert attrahera nyetableringar. Men danskarna får sällan linjerna att gå särskilt länge. det finns helt enkelt inget underlag. Men utan Kastrup, då dör Danmark. Och det är man rädda för. Kastrup är Danmarks största arbetsgivare. Ingen dålig flygplats. Men vad händer nu? . En vecka senare finns det en ny destination samt en 30 procentig ökning av flygen mellan CPH och EWR.
Säkert måste SAS ta bort ARN-ORD.

martin
2012-07-05 21:21

Bra att de satsar mer på cph än Arlanda. För alla oss som bor i södra sverige, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Växjö, Jönköping, Linköping, Norrköping, mer en halva Sveriges befolkningen är det mycket smidigare att åka söder ut å byta. Det är helt vansinnigt att åka till arn. Bara norrlandsbor som gillar arn.

Gnurra
2012-07-05 20:42

Blir säkert samma visa igen. ARN och OSL får stryka på foten. Allt för att göda den danska gödselstacken vid Öresund. En sak är säker: Lägg ner Arlanda-Chicago och jag har flygit med SAS för sista gången!!

Peter Hof
2012-07-05 20:29

Ni i Skåne, ja. Men läs Mickes inlägg ordentligt. För MAJORITETEN av svenskarna är det fullständigt egalt. Jag flyger redan till GOT-SFO via AMS med KLM varannan månad och det kommer inte att förändras. Varför byta ner sig till CPH?

ln
2012-07-05 20:28

Thai börjar köra två dagliga bkk från cph snart. Samarbetet med SIA.Tuff konkurens från Emirates och Qatar till asien. Nedläggning av bkk har diskuterats från och till i många år…tyvärr

Peter
2012-07-05 20:21

Värdelöshamn som åter igen får bra långlinjer som egentligen matas av svenskar. Man önskar att SAS Sverige vågade ta för sig lite mer men men föga förvånande att SAS Sverige återigen underkuvar sig danmark även fast vi är avsevärt bättre lämpade att ha långlinjer. Typiskt och tragiskt.

KA
2012-07-05 19:22

Vad blir det nu för plan som kommer att gå på dessa nya linjer eftersom alla SAS långdistans plan är upptagna på andra destinationer. Så kommer SAS då skaffa nya Airbus plan eller ta in begagnade maskiner från andra bolag eftersom dem sa nej till B787.

Skåne
2012-07-05 17:37

Jo vi nere i Skåne tjänar på att CPH får fler SAS-destinationer 😉

Micke
2012-07-05 16:47

För majoriteten av oss svenskar så betyder det att vi i fortsättningen få byta flyg ute i Europa för att slippa CPH med förlorat bagage och strejkande danskar så för de flesta av oss har ingen nytta av att cph får fler långlinjer.

obvious2
2012-07-05 16:34

Obvious har rätt. Nu rycker väl Chicago från Stockholm. Säkert minskning på andra linjer också…

Per
2012-07-05 16:24

Jag får det till att det kommer att saknas en maskin (utifrån att SAS har sju A340 och fyra A330, när alla är tillbaka).
Ett alternativ kan vara att ändra upplägget på BKK så att det blir en dagflygning västerut. Annars är det nog nedläggning av OSL-EWR eller ARN-ORD som väntar. Eller att SAS får tag på ytterligare en A340/A330. Konstigare saker har ju hänt, och det vore välbehövligt för SAS, men jag tror det först när jag ser maskinen på plats.

A333
2012-07-05 16:06

Obvious, det ska ju bara användas A343 på de nya linjerna. Från Arlanda går A333.

pf
2012-07-05 15:56

Det kan hende at SAS “ofrer” sin daglige EWR fra OSL for denne.
Ettersom Emirates sannsynligvis ikke kommer til Norge, ryktene sa DXB-OSL-Houston v.v. så er det rett å knytte sammen de store oljelandene.

Start up
2012-07-05 15:39

Hur är det möjligt.. Köpendanmark igen. Skruva på korken…

Pic
2012-07-05 15:04

Hittade flyg med SAS till San Fransisco för 7000kr. Det är ett otroligt bra pris. När jag sökte så dök det upp fler flygbolag. Är SAS ensamma på den här direktlinjen?

Obvious
2012-07-05 14:28

Eftersom SAS inte kommer att leasa eller köpa in nya långlinjeflygplan måste minst två befintliga flygplan frigöras från dagens långrutter. Det innebär att SAS inom ett par månader kommer att meddela nedläggningen av Sthlm-Chicago och sedan glesa ut avgångarna mellan Sthlm-NYC och Oslo-NYC. Grattis Köpenhamn!

The Observer
2012-07-05 14:23

“Vi anser nu att tiden är rätt att lansera ytterligare en linje mellan Danmark och USA”.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten