Stockholm – en succé för Germanwings

Publicerad den 12 september 2005
Kommentarer
Stockholm är den mest framgångsrika av det Lufthansa-ägda lågkostnadsbolaget Germanwings alla 42 destinationer. Sedan bolaget startade sin andra linje från Tyskland Berlin-Stockholm för tre månader sedan har man haft 91,4 procent beläggning på sina fem flygningar per vecka. Eftersom Germanwings också har fler affärsmän (42 procent) på just den linjen än på någon annan av sina linjer så betraktar bolaget den som en succé.

Detta framkom när Germanwings informationsdirektör Andreas Engel (bilden) mötte svenska flygjournalister i Stockholm på måndagsmorgonen.


Andreas Engel avslöjade även att bolaget just nu försöker finna slottider också för en annan direktlinje från Stockholm, dock inte till någon ytterligare tysk storstad, utan som han uttryckte det med ett leende “till huvudstaden i ett tyskspråkigt grannland till Tyskland”. Vad Germanwings alltså tycks fundera på är tydligen alltså Wien-Stockholm.


Germanwings trafikerar också sedan i mars förra året Köln-Stockholm. Också den linjen med sex flygningar per vecka går mycket starkt. Beläggningen ligger sedan länge på 84 procent, varav hela 40 procent reser i företagsärenden vilket betyder fler sålda biljetter till ett högre pris än lägstapriserna.


Nu närmast utökas trafiken med en tredje linje från Tyskland till Stockholm, Hamburg-Stockholm fyra gånger per vecka från den 27 november. Nästa steg där är att utöka till två dagliga flygningar.


Germanwings startade för knappt tre år sedan och har blivit Europas snabbast växande lågprisflygbolag, dessutom med en mycket bra lönsamhet.


Bolagets strategi är att sälja flygbiljetter för ett frånpris på 19 euro, inklusive skatter och avgifter, till huvudflygplatser i Europa.Germanwings


“10-15 procent av platserna i varje flyg säljs till lågpris”, säger Andreas Engel. “Men för att vara lönsamma måste vi nå ett genomsnittspris på mellan 60-90 euro. Till Paris från Köln måste vi få ut i genomsnitt 62 euro och till Moskva runt 90 euro.”


Germanwings, har f n en flotta bestående av 20 Airbus A319 och A320. Från och med denna vintersäsong utökas flottan till 22 flygplan.


2004 såldes 3,5 miljoner flygbiljetter, varav hela 94 procent genom Germanwings hemsida. Då såldes 42 000 biljetter på linjen Köln-Stockholm. I år, med tre linjer till Stockholm innan året går mot sitt slut, räknar Germanwings med att sälja över 100 000 biljetter till och från Sverige.


Antalet svenskar som reste till Tyskland 2004, på den då enda linjen Köln-Stockholm, uppgick till 29 procent. I år, med tre linjer och efter att bolaget blivit mer känt i Sverige, räknar man med att komma upp i runt 36 procent svenskar.


“Det är en stor konkurrensfördel för oss att vi flyger till Arlanda och inte till Skavsta som t ex Ryanair”, säger Andreas Engel, som också säger att Germanwings har stora förhoppningar på den framtida trafiken mellan Tyskland och Stockholm.


“Stockholm har en strategisk position i Skandinavien, er köpkraft är stark och den svenska exportindustrin har flera starka märkesvaror. Tyskland är t ex H&Ms största europeiska marknad och många med knytning dit reser med oss.”


“Dessutom finns en stor potential för tyska turister till Sverige”säger Andreas Engel. “I Hamburg har t ex en undersökning visat att människor där placerar Stockholm som nummer ett av världens fem vackraste städer.”


Ett problem, sett ur svensk passagerarsynpunkt, är att flygen till Köln kommer in för sent från Stockholm för anslutningar samma dag till bolagets alla intressanta destinationer, som t ex Aten, Istanbul, Madrig, Barcelona, Malaga, Rom, Prag, Lissabon, Nice.


På utresan krävs därför en övernattning i Köln, dock ofta med uppåt 40 procents rabatt.


Man behöver f ö inte vara expert i ämnet för att gissa att det är SAS som måste vara mest besvärat över Germanwings kraftiga expansion på Stockholm/Arlanda.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten