Featured article image

Sverige köper C-390 av Brasilien

Publicerad den 10 november 2024
Kommentarer
Embraer C-390 blir Försvarsmaktens nya transportflygplan. Under ett försvarsministermöte i Brasilien undertecknade Pål Jonson en avsiktsförklaring om att köpa in flygplanstypen Embraer C-390 som nytt militärt transportflygplan för Försvarsmakten. I samband med detta ska Brasilien förlänga kontraktet på Jas 39 Gripen stridsflygplan.
C-390

C-390 Embraer
 
Genom att underteckna avsiktsförklaringen är den svenska regeringen redo att ge Försvarets materielverk (FMV) och Försvarsmakten i uppdrag att inleda förhandlingar med målet att köpa Brasiliens transportflygplan C-390. Sverige och Brasilien har redan ett strategiskt partnerskap om försvarsmateriel; 2014 tecknade Brasilien ett avtal med Saab om att köpa 36 Jas 39 Gripen-flygplan, varav åtta hittills har levererats till Brasilien. Saab och den brasilianska flygindustrin Embraer har också inlett gemensam produktion av Jas 39 Gripen-flygplan i Brasilien. Brasilien har nu uppgett att man planerar att utöka det nuvarande kontraktet för Jas 39 Gripen-flygplan med 25 procent.
 
Medan han var i Brasilien har försvarsminister Pål Jonson också besökt den stora operativa luftövningen Cruzex 2024, som för närvarande äger rum där. Brasiliens deltar med de Jas 39 Gripen som de redan äger.
 
– Flygsamarbete är viktigt för både Sverige och Brasilien. Den nya avsiktsförklaringen ger en grund för oss att ytterligare fördjupa detta samarbete, säger Jonson.
 
– Det här innebär att vi kan ta ett efterlängtat steg och påbörja processen för att ersätta våra nuvarande transportflygplan med flygsystemet C-390. Nu kan vi inleda arbetet för att säkerställa det operativa behovet för en långsiktig taktisk transportflygförmåga, säger chefen för Försvarsstaben, generallöjtnant Carl-Johan Edström.
 
Försvarsmaktens nuvarande militära transportflyg, TP 84 Hercules, är ålderstiget och har tillgänglighetsproblem. Flygplanet har tjänat Försvarsmakten i över 50 år och processen för att ersätta systemet har pågått under en längre tid. Den undertecknade avsiktsförklaringen är därför ett välkomnat besked då det har varit viktigt att få en ersättare på plats.
 
– Det är mycket tillfredsställande att vi nu närmar oss en långsiktig lösning och C-390 är en mycket kvalificerad plattform med stor utvecklingspotential. Nu har vi full fokus på att få denna helt centrala förmåga på plats så snart som möjligt, säger flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman.
 
Flygsystemet C-390 tillverkas av den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer och är ett taktiskt transportflygplan för mellanlånga sträckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton.
 
Sverige är det sjätte europeiska landet som väljer flygplanet, tillsammans med Österrike, Tjeckien, Ungern, Nederländerna och Portugal. 
 
– C-390 erkänns successivt av de mest avancerade flygvapnen i världen, somtill exempel det svenska flygvapnet, sa Bosco Da Costa Junior, VD och koncernchef för Embraer se & Security. 
 
C-390 har även beställts av Brasilien och Sydkorea. Sedan den togs i tjänst med det brasilianska flygvapnet 2019, har flottan i tjänst ackumulerat mer än 15 000 flygtimmar, med en uppdragskapacitet på 93 % och fullbordande av uppdrag över 99 %, vilket visar exceptionell produktivitet i kategorin.
 
 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Johan
2024-11-15 10:22

Herkan äntligen fasas ut. Säker på att C390 bli bra.
Sen gör det väl inget omSAAB kan få kränga några Gripen..

DEF
2024-11-14 11:57

Hej.
Jag undrar vad du menar, när du säger att det är ett dåligt val?…och vilka skulle de bättre alternativen vara och gärna varför.

En admin
2024-11-11 18:36

På vilket sätt är det ett dåligt val och vilket val hade då varit bättre och varför?

Alfa
2024-11-11 18:03

grattis, nu får ni äntligen flyga jet!

Martin
2024-11-11 16:28

Ett dåligt val. Framtvingat för att Sverige skulle bli av med några JAS?

J
2024-11-11 16:28

Eller kanske på F16 Uppsala som är på väg att återupprättas.

FV byråkraten
2024-11-11 14:53

Bara för att det är ersättning behöver de ju inte placeras på samma ställe. Se bara på hanteringen av Global Eye som hamnade på F16 istället för gamla F3.

Bertil 1
2024-11-11 08:24

De skall ju ersätta Herkan så då borde det bli Såtenäs. Men tokigare saker har ju hänt inom Försvarsmakten, såman kan inte vara säker.

Johan
2024-11-11 08:15

Jag tänker att de ska placeras där Hercules idag finns då dessa inte är en komplettering utan ersättning.

FV byråkraten
2024-11-11 07:52

Var ska de placeras? Det är ju tradition i vårt kära FV att placera nya specialkärror på förband där de inte tidigare har funnits.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten