Featured article image

Swedavia samlar inrikestrafiken på Arlanda

Publicerad den 6 oktober 2024
Kommentarer
Nu kommer Swedavia att till största del samla inrikestrafiken på Stockholm Arlanda Airport. ”Ett starkt Arlanda är viktigt”, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson. Under september reste drygt tre miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är två procent högre jämfört med september föregående år.

Efterfrågan på utrikesresor vid Swedavias flygplatser fortsatte att öka med fyra procent i september, medan inrikesresandet minskade med tre procent. Värt att notera är att Kiruna, Luleå och Ronneby hade en positiv utveckling för inrikesresandet; Kiruna med hela 35 procent.

Arlanda och Landvetter hade den starkaste utvecklingen utrikes och ökade med sex procent respektive fem procent. Arlanda hade totalt drygt två miljoner resenärer under september, vilket är en ökning med fem procent jämfört med september förra året. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med två procent till drygt 307 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Arlanda i september ligger totalt sett på 90 procent av prepandeminivåerna. 

– Satsningar på ett effektivt resande via Stockholm Arlanda Airport är viktigt för att långsiktigt säkra en god tillgänglighet i hela landet. Att inrikestrafiken, som har haft en svag utveckling under flera år, nu också samlas på Arlanda är därför naturligt, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt drygt 512 000 resenärer under september. Det är tre procent fler resenärer jämfört med september i fjol. Utrikesresandet ökade med fem procent till drygt 460 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med nio procent till drygt 52 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i september på 81 procent av prepandeminivåerna.  

Nya flyglinjer som öppnar den närmaste tiden:
Malmö – Bukarest med Wizzair
Malmö – Lasi med Wizzair
Göteborg – Teneriffa med Norwegian
Göteborg – Hurghada med Norwegian
Göteborg – Marrakesh
Arlanda – Hurghada med Norwegian
Arlanda – Tromsö med Norwegian
Arlanda – Agadir med Norwegian
Arlanda – Trollhättan med Västflyg

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle
2024-10-09 13:04

Malmö – Lasi med Wizzair

Lasi???? Vart ligger det?

GOTARE
2024-10-09 10:33

Jag pendlade flera gånger Kalmar – Göteborg i somras, något som tar 5-6 timmar med tåg och ca 45-60 min med flyg. Vi behöver en andra inrikes hubb i Sverige och det är Landvetter. Varför ska jag åka en timme norrut för att sedan åka söderut igen och trängas med alla andra i de tråkiga överbefolkade terminalerna på ARN. Bygg ett regional nät från GOT, idag finns inte ens en linje till OSL från GOT vilket är helt otroligt???

Mr €
2024-10-09 08:58

Marken ägs av Stockholm stad och de kan säga upp Swedavia som hyresgäst på terminalen och låta någon annan ta över samt bygga upp för elflyg och dess laddning/vätetankning.

@Max
2024-10-07 12:48

@Max
Swedavia har tyvärr litet intresse i att öppna upp för pendeltåg även om det är bästa alternativet för enkla och billiga transporter.
Det skulle innebära stora inkomstapp för Swedavia som hellre bygger nya parkeringplatser och buss/taxi terminaler och tar del av de intäkterna.

AI
2024-10-07 11:34

Det är helt korrekt att samla allt flygtrafiken på ARN, oavsett det handlar om utrikes eller inrikes flyg. Det är ett faktum att Arlanda av naturliga skäl är den enda flygplats som har stor potential att utvecklas i Stockholm. Allt annat är bara nonsens och slöseri med skattebetalarens pengar.

Lennart
2024-10-07 09:57

Vad bra att Jonas gick med på en prisökning för BRA med snåla 23%. Dömt att stänga på förhand. Bra jobbat. Rädda Bromma

greg
2024-10-07 08:59

Få transferpassagerare på svenskt inrikesflyg. Mindre än 20 % inkl. de som skall vidare utomlands. För 5 år sedan kunde man komma till Arlanda 15 minuter före avgång med handbaggage. Korta promenader till planen och inget utbud av dyra butiker och undermåliga matställen – som BMA. Numera är det ett skämt att behöva 1,5 timme på flygplatsen för en inrikesresa . Swedavia behöver skapa en effektiv inrikesterminal men frågan är om det räcker när mardrömmen Arlanda Express sänker flygplatsen.

Johansson
2024-10-06 18:47

Det blir väl chockartade scener på Arlanda när dom passagerarna som bara rest via Bromma plötsligt upplever röran dom hammnat i på Arlanda. Från att klivit av flygplanet och promenerat ett kort avstånd för att kliva in i en taxi eller annat transportmedel väntar nu kilometerlånga virriga promenader. Swedavia får väl stärka upp flygplatsens kristeam som kan hjälpa dom stackars traumatiserade tidigare Brommapassagerarna som hammnat i stormarknaden med landningsbana vid Halmsjön!

Max
2024-10-06 18:15

I och med att flygtrafiken samlas mer på Arlanda behöver det bli mer tillgängligt.
SLs Pendeltåg behöver öppnas upp och den nuvarande stationsavgiften på Arlanda måste bort. Avtalen med A-train måste lösas.

Pendeltågets Linje 40: Uppsala – Arlanda – Stockholm City – Södertälje behöver trafik var 10-15 minut åt båda håll så man enkelt kan flytta folk från Arlanda mot Sthlm C och Uppsala. Infrastrukturen finns och vi behöver använda den för att öka tillgängligheten.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten