Utredning ska avgöra framtiden för Norrköping Airport
Publicerad den 2 september 2019Kommentarer
Redan idag väljer över 300 000 Östgötar årligen att flyga ut i Europa via Stockholm Skavsta med reguljärt flyg. Östgötarna är alltså inte strandsatta utan de valde andra alternativ
Norrköping har länge försökt att få snurr på sitt fraktflyg. I dagsläget flygs det dock ungefär lika mycket gods från Östersund som från Norrköping och mindre än vad det flygs från Skavsta.
Det verkar vara svårt att få någon ordentlig fart på fraktflyget från Norrköping..
Lätt att tycka till här….det märks.
1 Alla flygplatser har olika ägare, det är inte en firma. 2 NRK, ett av Sveriges bästa logistik-lägen som kan behöva en flygplats i framtiden. NRK är Sveriges fjärde största charterflygplats, några har glömt de ca 100.000 paxen. 3 Varje satsad krona i en flygplats ger pengar tillbaks i jobb skatter mm. Tänk till lite nu!
Det är själklart att det inte varken behövs eller ska vara någon subventionerad utrikes trafik från Norrköping.
Bara ytterligare ett exempel på inskränkt bypolitik.
Det bästa för Norrköping är ju att dra sitt strå till stacken med pax till Linköping , det tjänar hela Östergötland på. Det kan avgöra att det kan bli en daglig avgång till.
Norrköping har dessutom bara ett halvt upptagnings område , hur många bor i havet österut !
Det andas 70, 80 tals tänk över sådana försök !
Menar du att dom snittade på 3 pax???
Det verkar inte rimligt!!!
Lägg ner Norrköping flygplats omedelbart. Närheten till Linköping & Skavsta räcker för att ta över flygtrafiken.
Östergötland har sedan länge haft en snabb väg ut i Europa och världen genom LPI – AMS med KLM. CPH är i detta sammanhanget en parentes..
Sluta skylla på flygbolaget som trafikerade, det finns helt enkelt inget marknads underlag, klart
bolaget ställer in om bara ex tre pax, lägg ner flyg platsen allt annat är ett enormt slöseri med skatte och kommunala pengar, var är affärsrealismen.
Finns det inte stordriftfördelar att i sådana fall köra en ATR från NYO eller LPI istället för från NRK?
Borde rimligen gå att köra en ATR på sträckan till CPH. Linköping och skavsta kan inte konkurrera på den sträckan och invånarna i Östergötland får helt plötsligt en snabb väg ut i EU samt övriga världen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten