Utrikestrafiken räddar de regionala flygplatserna
Publicerad den 28 januari 2014
Antalet passagerare på de svenska flygplatserna uppgick under 2013 till drygt 31,8 miljoner. Det är det högsta antalet flygpassagerare någonsin. Jämfört med året innan är det en ökning med 3,7 procent, motsvarande 1,1 miljoner fler passagerare. Det visar preliminär statistik som Transportstyrelsen sammanställt.
I topp ligger de statliga svenska flygplatserna som ägs av Swedavia och det är där som de stora passagerarströmmarna finns. De övriga 30 flygplatserna har även de en relativt bra utveckling även om till exempel Oskarshamn, Skavsta och Lycksele har minskat.
– Det beror på att inrikestrafiken just nu går en kräftgång och inte alls ökar lika mycket som utrikestrafiken, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser till Flygtorget.
Det märks bland annat på Bromma, en av de mest utpräglade inrikesflygplatserna i landet där antalet passagerare minskade något 2013 jämfört med 2012. Sammanlagt ökade inrikestrafiken med blygsamma 0,6 procent förra året.
Det innebär att för de mindre, regionala flygplatserna i landet är det utrikestrafiken, charter och linjetrafik, som håller verksamheten vid liv. I första hand är det chartern, bara Ving flyger i år från 14 flygplatser i landet och hos de andra researrangörerna är utvecklingen densamma: fler och oftast rättvända flygningar från de regionala flygplatserna.
– Låt mig ta Örebro som exempel. Där finns en inrikeslinje, till Malmö som Direktflyg trafikerar på vardagarna. Men chartersidan växer och på årsbasis finns 11 destinationer, direkt från Örebro, bland annat två långlinjer till Thailand och Mexiko. Till Örebro har dessutom DHL en daglig 737:a som går i en slinga till Köpenhamn och Bryssel.
Liknande verklighet går att finna på ett flertal av de större regionala flygplatserna. Medan inrikestrafiken, i första hand till Stockholm, är en bottenplatta så är det utrikesdestinationerna som växer i betydelse. I Växjö till exempel kommer hälften av intäkterna från charterflyget.
– I dag kan man nå 190 utrikesdestinationer från de 30 flygplatser som inte Swedavia äger. Det är en smått fantastisk siffra, säger Peter Larsson.
Kommentarer
Tore det va bland det bästa som skrivits på denna sida. Ever.
Flygbolagen har inte råd därför att dom inte tar tillräckligt betalt av passagerarna. Om flygbolagen börjar ta betalt vad det verkligen kostar att resa och om de snåla passagerarna börjar att betala för sin del av kakan så skulle flygbolagen kunna betala sin operation inkl flygplatsavgifter utan gnäll. Men det är självklara att om flygbolagen debiterar kunden mindre än vad deras omkostnader för flygningen är så kommer det aldrig att gå…
Har inget mot Swedavia! Det jag har något emot är flygbolagen som konkurrerar utan vett! Alla ska vara billigast men ingen vill betala vad det egentligen kostar!
Ingen vill betala för infrastruktur men alla vill nyttja den..! 🙁
Det är inte ett problem att det är för dyrt att flyga idag! Problemet är att den som fifflar mest är den som vinner…! 🙁
så om svenne inte va så bitter och kunde titta lite klarsynt på flygmarknaden så skulle han förstå. rätt eller fel kan man alltid diskutera, men de e så branchen ser ut idag
ja om man följer svenns inlägg här på på flygtorgets diverse trådar, så antar jag att han har något personlig mot swedavia. precis som nyliberalen här ovan, så kan inte/har inte flygbolagen råd med de avgifter som flygplatserna tar ut. o har inte flygbolagen råd så kan de inte flyga o swedavia tappar då kunder. precis som flygbolagen så måste då flygplatserna hitta andra vägar att få in pengar på, vilket man då gör genom att försöka hitta kringförsäljning som e kopplat till resandet. forts….
Å ändå är det kris och ingen som vill/kan betala! Allt ska vara billigt! Flygbolagen klagar på att ALLT är för dyrt men glömmer att problemet inte är de höga kostnaderna utan de låga intäkterna som är problemet.
Ingen vill betala för snöröjning, underhåll, utveckling, nyasfaltering, osv osv. Alla ska ha allt gratis!
Helt otroligt att Flygtorget inte belyser Swedavias ekonomiska förlust på Bromma flygplats. Allt låter bra när man pratar om det, men det faktum att en miljardinvestering på Bromma går förbisedd är väldigt konstigt. Hela flygbranchen vet att Swedavia håller på och spårar ut, men Flygtorget håller tyst. Förmodligen tar ni likt Nordkorea bort denna post också…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten