Västerås flygplats på banan igen

Publicerad den 20 februari 2015
Kommentarer
Nedläggningshotet är borta. Istället vill politikerna i Västerås satsa på flygplatsen. Extra pengar ska ge kraft att på sikt öka passagerartrafiken på det som är landets sjätte mest trafikerade flygplats.
Västerås TNT

Boeing 737 TNT Frakt från Västerås

Den har varit nedläggningshotad och allt skulle avgöras i en folkomröstning där invånarna i Västerås skulle få avgöra om de ville ha flygplatsen kvar. Men nu har inställningen svängt 180 grader: Flygplatsen ska inte bara vara kvar, det ska dessutom satsas ekonomiskt på att utveckla verksamheten på det som en gång var Flygvapnets flygflottilj F1.

– Ja, nu finns det en stabil majoritet över de politiska blocken som vill att vi ska vara kvar. Det är viktigt och betyder mycket för oss när vi har diskussioner med flygbolag, säger flygplatsens vd Mikael Nilsson till Flygtorget.
   
Västerås Airport är landets sjätte mest trafikerade flygplats med 35 474 rörelser varje år, trots att passagerartrafiken hamnat lite på undantag sedan Ryanair dragit ner.

– Det gjorde att 28 procent av passagerarna försvann och idag har vi kvar dem enbart på London under vintersäsongen. Men de har aviserat att de kommer tillbaka med mer från 2016 när de byggt upp flygplansflottan igen.
   
I dagsläget står passagerare och frakt för cirka 7 procent av verksamheten i Västerås. Fem dagar i veckan flyger TNT upp en Boeing 737F från Liege och det finns även en fraktlinje till Riga som flygs med en SAAB340.
   
Istället är det flygskolorna och allmänflyget som främst utnyttjar Västerås. Skolverksamheten tar 65 procent och allmänflyget 25 procent av de 35 000 rörelserna. De resterande delarna är en del taxiflyg och samhällstransporter.
   
I och med att den politiska majoriteten nu vill satsa på flygplatsen så beslutades nyligen om ett extra ekonomiskt driftstillskott, 25 miljoner, utöver det årliga driftstillskottet som är på 15 miljoner. Samtidigt ska det tas fram en handlingsplan som ska fokusera att förbättra driftsekonomin och förbättra hela affären kring flygplatsen.
   
Hur de pengarna ska fördelas är ännu inte klart men Mikael Nilsson pekar på att en del av bansystemet, vid sidan av själva landningsbanan, ska ses över.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Uppgiftslämnare
2015-02-24 10:11

Forts…Dessutom var flygplatsen i Västerås till en enorm nytta i samband med den stora skogsbranden i Västmanland i somras.

Uppgiftslämnare
2015-02-24 10:10

Närheten till kontinenten samt övriga Sverige är ju självklart fördelen med en regional flygplats.
Det har även EU konstaterat i ett domslut. Boende i Västerås samt Västmanland och omkringliggande kommuner har lättare och snabbare att ta sig ut i världen härifrån och slipper åka omvägen via Arlanda.Gäller förstås även fraktflyget.En flygplats är sällan en lokal angelägenhet vilket oftast missförstås…..forts..

Tara
2015-02-23 14:02

TNTs största kund är svenskt näringsliv. Varför finns det inget svenskt flygfraktbolag av dignitet som kan serva svensk industri?

Hans-Erik Fredbäck
2015-02-23 00:27

Det saknas tyvärr uppgifter om den samlade nyttan för skattebetalarna, ja inte bara för kommunen utan även för hela Mälarregionen och kanske i ett ännu vidare nyttoperspektiv. Jag avstår här från detaljer kring exempelvis nyttoaspekterna i ett aktuellt försvarspolitiskt sammanhang,. Låt nu majoriteten beställa en faktabaserad utredning av förutsättningar (behov, nyttor) för en kraftfull utveckling av Västerås flygplats..
Utredningen skall redovisa alla möjliga finansieringsalternativ.

737
2015-02-21 21:17

Snyggt flygplan!!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten