Vilka regler gäller för handbagaget?

Publicerad den 11 juni 2015
Kommentarer
Handbagaget är ett växande problem för världens flygbolag. Framför allt är det otydliga regler kring storleken som gör att IATA nu en gång för alla bestämmer vilka mått som ska gälla.
Handbagage

Antalet handbagage ombord har ökat stort sedan en del flygbolag började ta betalt för de stora väskorna som skickas på bandet. Det råder dessutom en djungelns lag, dels vad gäller storlek, del möjligheten att få plats i hat-rack med sin väska. Passagerare som kommer ombord sent är ibland chanslösa: det finns inte en centimeter över i de dignande bagagefacken. Å andra sidan, de som var ombord första riskerar att få sina tillhörigheter mosade när de senkommande resenärerna trycker in sina överdimensionerade väskor.

Det här ett växande problem för flygbolagen och därför ska det nu bli ordning på handbagaget, menar IATA.

Lösningen på problemet är att utfärda en speciell etikett ”IATA Cabin OK” som, när den är fäst på väskan, visar både markpersonal och kabinbesättning att den här väskan håller sig inom godkända storleksregler: 55 x 35 x 20 cm. Med ett sånt mått på alla väskor ryms, rent teoretiskt, alla väskor i flygplan större än 120 stolar.

Det nya systemet är utvecklat tillsammans med Boeing och Airbus för att få fram de mest passande måtten. Enligt IATA tänker ett flertal av de stora flygbolagen börja använda de nya reglerna så snart det finns etiketter att tillgå. De ska vara klara i slutet av året.

Den internationella flygorganisationen har dock inte sagt något om hur flygbolagen ska agera mot de passagerare som även fortsättningsvis tar med sig överdimensionerat handbagage.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Neo
2015-06-14 13:02

Det kommer Svenssons med näsan i vädret på Norwegians Nice-flygningar med fem fake-Chanelväskor på armen och inbillar sig att de är Garbo.

Men låt dem hållas då, vi missar CTOT och får vänta i 90 minuter på en ny, utan APUn igång. Gud vad himla tråkig stämning det blev helt plötsligt…

Christian
2015-06-12 12:20

Passagerare är så egoistiska. Jag har sett flera småbarnsfamiljer som ignorerat reglerna för kabinväska och tagit med sig väskor som absolut inte är godkända att ta med ombord. Hur tänker de sig att sina grannar ska få plats med sina (godkända)väskor i samma fack? Jag reser alltid utan kabinväska, det är så otroligt smidigt att inte behöva bry sig om väskor ombord. Jag vill bara kunna kliva ombord och sen sätta mig på min plats. Dessutom är incheckad väska inte så dyrt längre.

ESSA
2015-06-12 10:06

Problemet beror främst på att man stoppar in 180-190 pax. i en A320/738, 400 pax. i en B773 med 10 i bredd nuförtiden när de ursprungligen var dimensionerade för runt 150-160 pax. resp. ca.320 med 9 stolar i bredd. Många fler passagerare med lika mycket utrymme för handbagage går inte ihop.

Wille
2015-06-12 00:29

Ta bort kabinväskan från ordlistan. Glöm ordet flygsäkerhet i kabin/luften när alla dårar kommer in med väskor i alla storlekar. Så j-a dumt och hysteriskt krångligt har det blivit sedan man börjar nämna och tillåta kabinväska. Ett kolli p/p och inte över 5kg. Tack!

Saltkammargutten
2015-06-11 16:19

Med incheckning online eller i kiosk så är det rätt få som behöver checka in över disk knappt om man har baggage att checka in. Det är för dålig koll och det händer ofta om man seatar sig långt fram att hyllorna är fulla. Ibland så boardar de bakre rader först och då brukar man ofta ha fulla hyllor när man kommer ombord ovanför om man sitter långt fram. Har jag en väska som måste vara i hylla så brukar jag alltid seata mig långt bak numera.

Bostongurkan
2015-06-11 13:40

Gör öppningen till handbagageröntgen 21 * 36 cm så går det ju inte att röntga större handbagage.
Eventuellt med en laser bakom “hålet” som mäter längden också.

IATA
2015-06-11 12:20

Det är upp till varje enskilt flygbolag vilken storlek handbagaget får ha givet att de följer regler som luftfartsmyndigheter föreskriver. IATA är bara rådgivande. Alla flygbolag är inte ens medlemmar i IATA numera. Deras betydelse minskar i och med lågprisflygets entré.

Rulle
2015-06-11 11:37

Problemen är att pax gömmer sitt handbagage för personalen och en del går ju direkt till gate. Det bästa vore om dom blir stoppade i säkerhetskontrollen. Men som det är nu slinker dom ju undan. Och gatepersonalen skulle ha betalningsdosor med sig

Markus
2015-06-11 10:56

Unga kvinnor med överdimensionerade kabinväskor, en enorm handväska hängandes över armen och en stor shoppingkasse i andra näven. Jo, jo.. det ser man allt för oftast.
Det är bra att tydliga regler ska börja införas. Men framför allt borde kontrollen vara bättre vid incheckningen. Jag stör mig på de passagerare som kommer till gaten med halva sitt bohag instoppade i kabinväskor

Stupid
2015-06-11 10:27

Det fula är att vissa gömmer sina stora handbagage när de checkar in för att personalen inte ska se. Det borde finnas en våg i gaten och en person som tar betalt för för stora handbagage och taggar de manuellt och skicka ner dem till lastarna. Vill pax ej betala, deny boarding.

Visst extra mycket jobb och långsammare boarding… men vilka pengar som skulle kunna dras in.

Dr.Watson
2015-06-11 10:18

Det är low cost bolagen som drivit fram konceptet att bara ha med sig kabinbagage. De vill minska på tiden att vända en kärra samt at man minskar på handlingavgiften när inget bagage behöver lastas i eller ur. SAS Calson föreslog på sin tid “hål i golvet” där paxen kunde ställa ner sitt egna bagage.

LB
2015-06-11 09:46

Håller med Larsan. Jättejobbigt när vissa har enorma handbagage och en handväska som är ännu större, kanske även tax-free kassar. Sen kommer vi som har ett normalt handbagage där vi packat våra ömtåliga/stöldbegärliga saker som man vill ha koll på. Och då är det fullt så vi tvingas lämna ifrån oss våra väskor! Inte så kul!

Bättre med tydliga regler – och de som har för mycket får checka in övrigt bagage! Ska inte behöva drabba oss som håller oss till reglerna!

Michael X
2015-06-11 09:36

Ett handbagage säger en del LCC. En handväska och nivån är nådd. Jag försökte få med en portfölj och en liten väska med medicinteknisk hjälpmedel och hade en lång palaver om varför jag inte hade ett intyg för behovet av utrustningen. Hade jag haft en ICA-kasse att lägga båda i så hade det varit OK. Jag har aldrig haft liknande problem med riktiga flygbolag.

Björn Ellestad
2015-06-11 09:20

Har i år varit med på ett antal flygningar där dom till slut nekat mig att ta in min datorväska, beroende på att andra åker med hur mycket bagage som helst.
Sämst Vueling PISA -BARCELONA & Turkish Airlines Madrid – Istanbul…..längtar efter riktiga regler och mindre antal väskor inne i kabinen !

Larsan
2015-06-11 08:49

Ja… det här med gigantiska/flera/tunga handbagage blir ett allt större problem. Orsaken är förstås att personalen inte säger till: man är rädd om varje passagerare (i den hårda konkurrensens namn) och låter nåd gå före rätt.

En lösning vore att handbagaget vägdes och storleksbedömdes i säkerhetskontrollen. Tunga väskor i bagagefacken är väl rimligtvis ett säkerhetsproblem.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten