Featured article image

Wizz Air gick med vinst på att flyga mindre

Publicerad den 29 juli 2024
Kommentarer
Wizz Air har backat ur en hel del rutter i norra Europa och är väl det europeiska lågprisbolag som åkt på mest stryk på sista tiden. 2023 backade aktien över 40 procent. Var Wizz Air på fallrepet? Det trodde många så sent som i början av 2024. Men så kom resultatet för 2023–24 och överraskade analytikerna. Jan Ohlsson tittar närmare på det ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air.
Först blev de bojkottade och utmobbade från norsk inrikes. Sedan kom terrorkriget mot Ukraina, en stor marknad för Wizz Air där man hade stora planer. Fortfarande står tre A320 fast i Kiev. Med kriget sprack också planen på en stor bas i St. Petersburg, något som redan väckt ont blod i Ukraina. Sedan kom motorproblemen på främst nylevererade A321neo med P&W-motorer. Som en lösning tog man bort de minst lönsamma linjerna, varav många visade sig finnas i Nordeuropa. 
 
Sedan gick easyJet om Wizz som näst störst i Europa och Wizz tappade marknadsandelar även i Storbritannien. Ovanpå det kom det av Hamas initierade kriget mot Israel, en stor och viktig marknad för Wizz. 2023 backade aktien över 40 procent. Var Wizz Air på fallrepet? Det trodde många så sent som i början av 2024. Men så kom resultatet för 2023–24 och överraskade analytikerna. En vinst på 4,2 miljarder SEK var mer än marknaden räknat med. Aktien steg tio procent. 
 
Vd:n József Janos Váradi, som var med och grundade bolaget 2003, kunde nu påminna om planen att köpa 300 nya flygplan med målet 500 flygplan i trafik 2030–32 med lite mer än 20 000 anställda. Det är nästan lika många som Ryanair har nu. Och det är stora planer. Redan idag har Wizz nära 220 flygplan, varav 166 är Airbus A321; de flesta 321XLRneo med 239 stolar mot 230 i 321ceo. Med A321neo med längre räckvidd tänker man snart flyga fem destinationer i Europa till Indien. Om man kommer tillbaka i Nordeuropeisk kortdistans är en öppen fråga. Wizz Airs huvudbas är Budapest och Váradi ungrare. Men Wizz Holdings är brittiskt, om än med säte i skatteparadiset Jersey. 
 
Största ägare är fortsatt Indigo Partners i USA och investerare på börsen, främst i London. Det nya Wizz Abu Dhabi ägs till 51 procent av lokala finansintressen, med växande trafik ända till Indien. Saudi Arabien står på tur. Váradi har suttit som vd i 25 år, dock kortare än O`Leary på Ryanair. Han var 38 år när han tillträdde, efter två år som vd på Malév. Nu kämpar han sin egen kamp om en utlovad miljardbonus, förutsatt vinstnivå och aktiekurs. Han har knappt tre år på sig enligt villkoren.
 
Under tiden tvingas man ta in ACMI-hjälp, bland annat tre plan från ukrainska SkyUp, tidigare en rival från Ukraina. Italien och Medelhavet står också högt på Wizz intresselista. Även KlasJet GetJet och Privilege Style i Spanien flyger. Investeringsvilligt kapital brukar flockas kring en vinstmaskin, som dessutom gjort det på halv maskin. 
 
Wizz Air har satsat på nytt dotterbolag i Abu Dhabi och siktar på Saudi Arabien. Det kommer bli fler och utomeuropeiska destinationer på kort långdistans. Man hoppas också få till ett samarbete med LOT, till den nya storflygplats som planeras ersätta Warszawa. Men LOT är än så länge avvisande. Men en nyckelfaktor är att man trots en hel del motvind faktiskt tjänat pengar. Än är Wizz Air inte uträknat.

Kommentarer

Hepp
2024-07-31 22:13

Några linjer från GOT kvar men många som Wizz släppt har Ryan plockat

thomas
2024-07-30 10:11

Det är dyrt att flyga billigt, men ändå dyrare att inte flyga billigt.

Ja-Wizzt !
2024-07-29 20:31

Jag älskar både Wizz och Ryan.

Hoppas Wizz kommer fortsätta på NYO och får gärna göra debut på ARN.

B
2024-07-29 12:47

Måste ändå vara en låg vinstmarginal med så många flygplan och ändå så liten vinst.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten