Estonian air välkomnar EU-granskning om statligt stöd
Publicerad den 12 februari 2014Estonia Air genomgår just nu en hårdhänt rekonstruktion som ska ge möjlighet att överleva som regionalt flygbolag. För att klara det arbetet gav den estniska staten tidigare ett lån på 37 miljoner euro och det bidraget vill EU nu titta närmare på och inleder i dagarna en granskning.
– Det är planerat sedan länge och vi har väntat på att den ska starta. Det är inget dramatiskt alls utan något som vi välkomnar, säger Estonias vd Jan Palmér.
Över huvud taget är EU på jakt efter flygbolag som kunnat kvittera ut ekonomiska stöd från de stater där de är baserade. Bland andra Austrian Airlines, Air Malta och nu senast polska LOT har blivit undersökta om de ekonomiska bidrag som betalats ut under olika perioder av rekonstruktion inte i själva verket är ett olagligt ekonomiskt bidrag för att hålla verksamheten igång.
– På den punkten är vi helt lugna, säger Jan Palmér. Av de 37 miljonerna har vi hittills bara fått 25 miljoner och av dem bara använt cirka 15. Mycket talar också för att vi inte behöver så mycket mer eftersom hela rekonstruktionsarbetet gått mycket bättre än vad vi räknat med. Om pengarna dessutom kan omvandlas från ett lån till aktier, så ger det en kapitalisering som gör situationen ännu bättre.
En del i rekonstruktionen har varit att krympa flygplansflottan. Idag består den av sju flygplan, fyra Embraer 170 och tre CRJ900. Två av Embraer-maskinerna används uteslutande till uppdragstrafik, bland annat i England. Den dagliga linjetrafiken upprätthålls med fem flygplan och det är dit Jan Palmér siktar.
– I slutet av nästa år kan vi lämna tillbaka några av de maskiner vi inte behöver och anpassa flottan till våra behov.
Estonia Air flyger uteslutande regional point-to-point till ett utvalt antal hubar i norra Europa. Till Arlanda går två dagliga avgångar som möjligen kan bli fler sedan Flybe Nordic lagt ner linjen mellan Tallinn och Bromma.
– Vi kan visa EU-kommissionen att vår kärnverksamhet fungerar. Jag tror inte heller att de tänker fälla oss. Det skulle i så fall vara ett slag mot alla de mindre regionala flygbolagen i Europas utkanter som faktiskt är livsviktiga för att hålla kommunikationerna igång.
Kommentarer
När SAS gett upp och det återstår att rädda vad som räddas kan kommer detta bli modellen. Små plan som flyger punkt till punkt till de platser som det finns underlag till, men nätverksbolagen inte servar.
Kastrup kan då byggas om till Skandinaviens största lekland.
Hur gick det med de miljarder som puttades in i SAS för några år sedan?
Är det inte mystiskt att det kastas skit på bolag som klarar sig själva som tex Norwegian o Mavia medans Nordens gemensamma bolag aldrig ifrågasätts?
vem skulle bli kvar om EU tar reglerna till sin yttersta konsekvens? ingen
FR har kommunal bidrag,
alla andra direkt eller indirekt stats subvensioner, vi skulle stå med ett Europa utan ett enda riktigt flygbolag
Kanske EU borde ta sig en titt på detta “skattebetalarbolag”.
Har åkt Embraern ett antal gånger
alltid hög kabinfaktor
Tror DY och SAS skulle tjäna pengar om de hade samma flygplanstyp med ca 100 stolar på inrikes och interskandinaviskt,
737 orna är alltför stora, vilket Estonian erfarit
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten