Sälen första flygplats i världen utan flygledartorn
Publicerad den 20 december 2016Scandinavian Mountain Airport, den tilltänkta nya flygplatsen i Sälen blir den första nybyggda flygplatsen i Sverige sedan Pajala öppnade 1999. Det ser också ut att blir den första flygplatsen i världen som byggs utan flygledartorn. Nyligen undertecknade flygplatsen en avsiktsförklaring med SAAB och LFV om att de ska leverera fjärrstyrd flygtrafikledning till Sälen.
Kommentarer
Motståndare till detta kommer aldrig att vinna. Alla argument mot detta möts bara med att man utmålas som teknikfientlig. Trist utveckling att ingenjörer får ha lekstuga och ingen vågar säga emot. Olle och politiker är helt förblindade av de “digitala flygledarna”. Dom tänker inte efter vad det egentligen betyder.
Utomstående har nu räknat på eventuellt vinst med RTC. Det ser inte ljust ut! Stora risker med för liten vinstpotential gör att rekommendationen är att låta bli. Sen får vi se om Olle ändå (tjurig som han är) fortsätter med detta projekt.
Vad med teknisk back-up?
Håller med dig till fullo Jonas, ACR borde skicka ett förslag på direkten så dessa tekniktokar får se vad de gör bort sig! ” Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten” öööh hur rimmar detta mot att välja en lösning med bara en leverantör av tjänsten, man låser ju sig hos SAAB/LFV! Idag, och troligen för överskådlig framtid, tillåts bara en flygplats per flygledare i RTC. Dvs bemanningen är samma som i ett torn.
Håller med Nils att Sälen inte behöver något flashigt torn i trä eller liknande. Räcker gott och väl med något sparsamt. Investeringen blir bra mycket billigare än ett RTS. Sen kan man låta ACR räkna fram ett pris på ATC blandat med AFIS.
Styrelsen för Mountain Airport gör tjänstefel ifall de skriver något med SAAB innan bett ACR om förslag. I vart fall lär det pressa SAAB ännu mer i pris…
…till flygplatsen då ATC är stängt, men då under egen uppsikt. Kommer fungera som på vilken okontrollerad flygplats som helst.
Att en flygplats har flygtrafikledning vid de tidpunkter de “behöver det”, dvs den reguljära trafiken, innebär stängning däremellan och därmed förbud för allmänflyget att flyga när det är stängt, och när det är öppet kommer de att nekas eller få kraftiga restriktioner.
Jag tycker det är bra att vi nyttjar den nya tekniken. Alternativet med att bemanna flygplatser med få frekvenser bär sig inte kostnadsmässigt = ingen flygplats alls. Så, antingen får man försöka se synergierna med fler tillresta/boende människor och dess köpkraft i regionen…eller det motsatta. Inga flyg = inga resenärer.
På Mountain Airport räcker det med ett isolerat torn med begränsad utrustning. Flygledare från närliggande flygplatser kan arbeta i Sälen säsongsvis då trafikbilden är låg på dessa enheter under vintertid. Vem ska täcka upp när teknik/system ligger nere. Sårbarheten ökar med digitala lösningar. Hur ska det gå för RTS när det visar sig att både investeringar i form av teknik och personalkostnader ökar successivt. Flygledare på Arlanda och i centraler kommer öka kraftigt i framöver.
Det kan väl knappast berika landsbygden att de avancerade jobben försvinner.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten