Featured article image

Nu kommer SAS första A321LR

Publicerad den 14 oktober 2020
Kommentarer
Den skulle ha levererats tidigare i år och egentligen redan varit satt i trafik. Men i morgon torsdag landar SAS första A321LR i Köpenhamn.
SAS

SAS A321LR

 

Idag genomförs den sista flygtesten hos Airbus i Hamburg och ingenting talar för att SE-DMO, Jarl Viking, inte ska kunna leveransflygas till Kastrup i morgon torsdag. I och med det har SAS tillfört den första av tre A321LR till flottan. De andra två ska enligt planerna vara på plats under våren nästa år och strax efter sommaren. Därmed får SAS tillskott av en maskin med kapacitet att flyga de tunnare långlinjerna som inte kan bära en A330 eller A350. Länge var planen att den första maskinen skulle sättas in som SK 927 på sträckan Köpenhamn – Boston. Den fanns till och med i bokningssystemet ett tag men är nu borttagen. 
Ett bekymmer för A321:an är att fraktkapaciteten är relativt låg, särskilt i jämförelse med A330-maskinerna. Efterfrågan på frakt är till del det som i dagsläget håller linjerna igång och i den situationen blir de stora maskinerna förstahandsval i flottplaneringen. 
 I dagsläget finns heller inga konkreta uppgifter om när och på vilken destination som kan bli aktuell. Just nu utgår alla interkontlinjer från Kastrup vilket kan tala för att SAS kan göra en marknadstest med maskinen från Oslo eller Stockholm till New York. Men det finns också en risk att den blir stående en tid i Kastrup i väntan på att efterfrågan återhämtar sig. Vad som dock är bestämt redan nu är att när väl den första flygningen görs sker det med 10 procent biobränsle i tankarna. Det gör maskinen till en av de mest bränsleeffektiva i SAS flotta.
Inledningsvis ska SE-DMO dock genomgå en så kallad post delivery modification för att anpassas till SAS-standard. Enligt Flygtorgets källor finns önskemål om att den sedan sätts in på några europeiska destinationer, till exempel Stockholm – London för att ge besättningen möjlighet att bekanta sig med den nya maskinen. Det gäller främst kabinpersonalen som nu har en ”mini-350” med tre klasser ombord. Enligt de ursprungliga planerna är kabinen uppdelad i 22 stolar i business, 12 i Plus och 123 i GO, alltså sammanlagt 157 stolar ombord. 
När flygplanstypen officiellt presenterades i en kvartalsrapport i november förra året skrev SAS:
– Det är en helt ny flygplanstyp för SAS och är mycket väl anpassad för den skandinaviska marknaden. Flygplanet har kapacitet att nå nordöstra USA men kan också nå destinationer i Kanada. Mellanöstern och Indien.

Kommentarer

Chris
2020-10-16 17:55

Ingen Wifi?

pf
2020-10-16 15:48

Om ruter for A-321LR; Oslo-Las Palmas trafikeres av SAS i dag, med 738. Så det er ingen “ny” rute for A-321LR. Gøteborg-EWR har et potensiale, men i sommerperioden er nok EWR-Bergen er sikrere rute, pga turistpotensialet.
En rute til Chendu mener jeg krever nye forhandlinger med Kina luftfartspolitisk, og muligens med Russland mht antall bevegelser gjennom deres luftrom.Selvfølgelig kan det nok kuttes på Beijing og Shanghai….

DC10-30
2020-10-15 23:43

Men Björn det är säker en bra komplement till A330 o 350. Men kan du tänka dig att sitta själv i kabinen i Go class i 8-9 timmar ? Det är relativ trång kabin i förhållande till 330 o 350…
Tror du verkligen det kommer att vara populär hos kunderna ?
Själv flyger jag flera gånger per år SK till ORD o EWR o även MIA o även LAX o enstaka gånger till IAH.
Är en gammal SAS anställd men som nu lagt av.

Facket
2020-10-15 20:03

Ska nog se att kabinfacket stoppar denna typ som inte har vilomodul. SAS är ett bolag med för mkt bagage hos föreningarna för att på sikt överleva. Och vars personal och ledning på riktig verkar tro att den ”service” SAS erbjuder är bra

Sv Björn L
2020-10-15 16:10

Hoppas din bristande kontroll enbart berör kabinen.
Gullan skrev “Hoppas kafferestriktionerna släpper, så vi kan bjuda våra kunder på en härlig varm kopp igen”
Hon hade i detta fall helt rätt och du hade fel!

Per
2020-10-15 14:11

Tror inte den kommer så långt om den inte har ett helt nytt framdrivningssystem, då åtminstone inte jag ser några motorer…. 🙂

Jag
2020-10-15 12:44

Det du säger visar väl bara på SAS “berömda” inställning till sina kunder, d.v.s. dom som betalar din lön.

Jag missunnar verkligen ingen något kaffe eller för den delen en polarrulle, men det är bara så typiskt SAS att alltid, alltid sätta personalen före kunderna som betalar din lön.

Hur ofta får du exempelvis en kub att äta? Det finns säkert två olika kuber så ni inte äter samma längst fram. Nej trodde väl det, ni äter betydligt bättre mat.

Markus
2020-10-15 11:36

“Gullan” är bara en skojare, som ända från början har drivit på med sina kaffeargument. Tidigare hette det “Gullan Purser”, nu har det lagts till “Serviceexpert”

Mr €
2020-10-15 10:56

Tror SAS kan hitta rutter som GOT-EWR, OSL-LPA (Las Palmas) även GOT-CTU (Chengdu Kina) 7,288.82 km som formellt är inom dess räckvidd på 7,400 km så Volvo slipper ha personal flyga till Qatar, handla tax free och vidare till Chengdu utan nu hoppa på en “DC-8-62 of the 2020’s” som även tar små contianers och flyga non-stop.

Björn L
2020-10-14 21:34

Nej, kontroll över det har jag inte. Jag får dock kaffe och te serverat, kanske beror på att jag sitter i cockpit, så som svar på ditt påstående att jag inte har kontroll: Jo, jag har både kontroll och koll på våra grejer på SAS.

Sv Björn L
2020-10-14 17:41

Jag flög med SAS 10, 11 okt inget kaffe och the serverades.

Du har tydligen ingen kontroll.
Jag måste rätta dig Björn L inget kaffe och the serverades.

pf
2020-10-14 16:54

enkelt ved lav etterspørsel å ha 321 på CPH-EWR noen ggr per uke, dersom den gjør 1 rotation per uke OSL-EWR t/r. De andre dager 330/350. Kort vei CPH-OSL, også for crew.

To
2020-10-14 12:12

Jättekul, ska bli spännande att följa. Ett perfekt plan direkt efter corona krisen!

Björn L
2020-10-14 12:12

Riktigt kul att vi får in A321LR i flottan, bra komplement till A330 och A350.

Jag måste dock återigen tillrättavisa “Gullan Purser&ServiceExpert”. Du jobbar inte hos oss. Du hade fel om LN-RKP. Detsamma gäller det du kallar “kafferestriktioner”. Vi serverar sedan 1 oktober kaffe och te.

M.P
2020-10-14 11:56

Skulle det nu bli så…kommer väl besättningen antagligen slingas tillsammans…dvs med eg CPH. Tex ut från ARN och hem till CPH osv osv…det är väl det minsta problemet.

Gullan Purser&ServiceExpert
2020-10-14 08:05

Välkommen Jarl Viking, Generösa utrymmen för både kunder och oss som jobbar i kabinen, tyst och modern, detta är ett välkommet tillskott till familjen.
Hoppas kafferestriktionerna släpper, så vi kan bjuda våra kunder på en härlig varm kopp igen.

RDG
2020-10-14 07:57

SAS nät och frekvenser kommer att reducerast de närmaste åren. Långflygningar minskas dramatiskt och priserna på biljetter höjs kraftigt. Färre frekvenser per destination höjer kostnaderna för personal som utnyttjas mindre effektivt då de stannar ute och inväntar nästa flyg. SAS därför bara flyga långlinjer från CPH. Om en veckofrekvens startas mellan ARN och NYC måste besättningen stanna en hel vecka i NYC. Det vill ingen kund betala för.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten