Förslag: Köp loss Arlanda Express
Publicerad den 12 november 2020Kommentarer
Den svindyra Arlanda Express motverkar att folk åker miljövänligt till Arlanda. Bra om banan införlivades helt i banverkets nät. Prisrekordet har sträckan Knivsta – Arlanda (8 minuter) och 185:- i pris. Tacka för att man tar bilen eller i andra hand bussen. Sedan så ägs Arlanda Express numera delvis av Kinesiska ägare i tillägg till dom Australiska ägarna.
Fråga gärna Ebba Busch varför kollegan i KD Mats Odell f.d. infrastrukturminister var så ivrig med en OPP (Offentligt Privat Partnership) lösning (lika som NKS) i nyliberal anda.
Regionen bör vänta ett par år med att köpa ut banan eftersom bolaget inom ett par år lär vara konkursmässigt. Nuvarande beläggning är mellan 5-10 % över dygnet. Det är en skandal att resande med SJ och SL betalar en avgift på 120 kr till Arlanda Express vid varje resa. Välkommen till bananmonarkin Sverige.
Det är Per Taube som vill att staten köper arlanda express ocg bygger en station vid gamla Eurostop.
Han har köpt hela alltet och öppnat en stor mässa som han anser borde ersätta Stockholmsmässan i Älvsjö.
Så han vill ha gratis infrastruktur till som investering
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/ny-strategi-for-att-ta-over-stockholmsmassan/
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/taubes-miljardsatsning-det-finns-de-som-drabbats-varre/
Nu framgår det inte av artikeln vem som föreslår detta. Men absolut, Arlanda Express skulle inte ha finansierats av privata aktörer från början. Borde vara en del av regionens kollektivtrafik.
@SL Det är inte Swedavia som tar ut avgift av pendeltågsresenärer. Det är ägarna av Arlanda Express eftersom de finansierat bana och stationer.
Vad jag vet är det inte Swedavia som tar ut den extra passageavgiften samt de hutlösa priserna på ARN Express utan bolaget som äger tågbanan till och från stambanan samt de tre stationerna på Arlanda. Hade Swedavia på allvar velat sätta hårt mot hårt hade de gjort gemensam sak med SL och UL för vanliga bussar till Stockholm och Uppsala.
@Pendlare: Det är inte Swedavia som tar ut den extra avgiften, det är bolaget som äger Arlandabanan.
Öppna möjligheten att åka pendeltåg till Arlanda utan extrakostnader. Att Swedavia tar en extra avgift är så dumt och bakåtsträvande.
Vem föreslår detta, framgår inte av artikeln. Är det redaktionen som föreslår?
Arlanda stad hotellen där stället som Gud glömde
Det råder väl fortfarande en närmast hysterisk uppslutning kring “Arlanda Stad” och viljan att klämma in så många kåkar som möjligt vid flygplatsen. Vänta bara till de första klagomålen på buller dyker upp bland kontoren…
Jag föreslog att de skulle passa på att köpa loss banan redan i början av pandemin helt utan respons.
Men extra stop fungerar dåligt på ett expresståg och sedan ”Kontor och affärslokaler”. Någon som har uppmärksammat samhällsutvecklingen för dessa typer av lokaler?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten