Featured article image

Ryanair lämnar Skavsta – Flygplatsen kämpar för att överleva

Publicerad den 27 juli 2021
Kommentarer
Ryanair slutar flyga på Skavsta. Nyheten är inte oväntad men innebär att flygplatsen nu måsta slåss för sin överlevnad.
När Ryanair meddelade att de börjar flyga från Arlanda hamnade Skavsta omedelbart i fokus. Det irländska flygbolaget är synonymt med utvecklingen på den tidigare flottiljen utanför Nyköping där Ryanair la en av sina första baser utanför Storbritannien. Frågan om hur Ryanair ska fördela trafiken i Sverige har nu fått ett svar: Från november upphör Ryanair med trafik på Skavsta.
Det framgår av flygplatsens årsredovisning men samtidigt finns en liten räddningsplanka utlagd: Flygbolaget kan tänkas sig att återkomma i april och då trafikera båda flygplatserna. I alla fall över sommarsäsongen.
Att Ryanair upphör med trafiken är ett svårt slag för Skavsta och ägarna, Vinci Airport. Flygplatsen vacklar redan under effekterna av pandemin och gjorde en förlust på 52,6 miljoner förra året. Det underskottet täcktes genom ett lån på 70 miljoner med säkerhet från både ägarna och Nyköpings kommun. Men krisen är ännu inte över, skriver flygplatsens revisorer, det rapporterar Södermanlands Nyheter: ”
Det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten, skriver revisionsbyrån Deloitte efter att ha gått igenom bolagets årsredovisning för 2020”.
Nyköpings kommun, som fortsatt är minoritetsägare i Skavsta, tror på att flygplatsen rider ut problemen.
– Om det krävs är Nyköpings kommun och Vinci Airport beredda att vänta ut pandemin över både 2022, 2023 och 2024, säger kommunalrådet Urban Granström till tidningen.
Skavsta hade förra året, 573 229 passagerare, vilket ska jämföras med 2 296 310 året innan. En allt större del av dem flyger nu med Wizz Air som är den i särklass största aktören på flygplatsen och öppnat ett par nya linjer under året, bland annat till Sarajevo och Pristina. Dessutom har det kroatiska flygbolaget Trade Air, en ny bekantskap på flygplatsen startat en linje till Albanien.
– Det viktigaste är att Stockholm Skavsta flygplats AB har en långsiktig plan för hur flygplatsen ska utvecklas. Det pågår till exempel ett arbete med att få fler aktörer till flygplatsen. Det är ett långsiktigt arbete som kommer att leda till stabilitet, säger Urban Granström till Södermanlands Nyheter.

Kommentarer

Tor
2021-07-29 16:58

Wizz är just i detta nu i förhandlingar med Skavsta, ingen vet vart det kommer att sluta.

Många flygplatser som vill ha dem nu. Den som erbjuder lägst startavgift etc kommer få dem till sig!!!!

JE
2021-07-28 16:39

Inte för att det spelar någon roll men det är Wizzair som flyger till Albanien och Tradeair som flyger till Pristina.

Anonym
2021-07-28 16:18

Hoppas allt passagerarflyg från Skavsta, Bromma & Västerås flyttar till Arlanda.

Mr €
2021-07-28 10:21

Blir säkert att Arlanda/staten ger Wizz en jättebonus för att flytta och få Arlandas dyra parkeringsplatser lite mera fyllda

thomas
2021-07-28 09:53

Frågan är om inte Wizz redan förhandlar med ARN, de får så stora fördelar av att flyga där, säkrar beläggningen på ett helt annat sätt. Att FR säger sig kunna återkomma är nog bara förhandlingsteknik mot ARN.
Att kommunen skulle stötta med 50-60 miljoner per år är orealistiskt i en demokrati. Jobben lär även minska radikalt på Skavsta.

Stockholmare
2021-07-27 22:48

Ja, det är ju ganska exakt vad BMA har…

Julle
2021-07-27 13:24

Lägg ner!
Livsfarligt att bara ha/haft en större kund.

Bromma och Arlanda räcker i Sthlm!

ABC
2021-07-27 11:52

Urban Granström tycks helt ha glömt bort att det är val 2022. Då har minst hälften av flygplatsens passagerare försvunnit och detta drabbar säkert kommunikationer och utbudet på flygplatsen. Wizzair funderar säkert redan på en flytt såvida de inte redan flyttat. Låt mig gissa att flygplatsen blir en valfråga eller kanske t.o.m. en folkomröstningsfråga i kommunen..

Stockholmare
2021-07-27 11:31

Snart går ju tåget till Skavsta, då blire åka av! 🙂

Jacob
2021-07-27 10:23

Aldrig har väl talesättet att det, till en början, är skönt att kissa i byxan, varit mer lämpligt!
Kommunpolitiker som tar beslut om att stödja fulbolag som Rajjan inser idag att det bara var varmt i byxan till en början.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten