Heart Aerospace på väg till Trollhättan?

Publicerad den 9 maj 2023
Kommentarer
Företaget äger Västflyg och har nu även köpt den tidigare Saabfabriken i Trollhättan. Det öppnar för att flytta Heart Aerospaces kommande flygplanstillverkningen dit från Göteborg.
Stenhaga Invest äger Västflyg som trafikerar sträckan Trollhättan – Bromma. Till skillnad från Skåneflyg som startades ungefär samtidigt och även det av lokala företagare, har Västtrafik klarar de första månaderna sedan i mars. 
Nu har Stenhaga Invest köpt den tidigare Saabfabriken i Trollhättan. Den stora industrianläggningen där Saab tidigare tillverkade bilar har sedan den epoken tog slut 2011 haft stora tomma ytor. Inledningsvis var det meningen att elbilstillverkaren Nevs skulle ta över men det är numera en allt mindre verksamhet vilket öppnar för helt nya verksamheter.
– Det finns många intresserade hyresgäster, säger Svante Andersson som äger Stenhaga Invest till di.se.
Han pekar också på att de jättelika lokalerna kan vara intressanta för fraktflygverksamhet på närliggande Trollhättans flygplats. Faktum är att den tidigare bilfabriken ligger granne med flygplatsen något som öppnar för ytterligare en intressant utveckling inom flygområdet. 
I mars i år stod det klart att Heart Aerospace måste flytta från Säve flygplats i Göteborg och den tilltänkta flygplansfabriken där. Detta sedan det visade sig att banan inte klarar de behov som flygplanstillverkaren har. Ett antal städer i Sverige, bland dem Kalmar och Växjö har anmält sitt intresse men frågan är om inte Trollhättan vore den perfekta platsen.
Visserligen har det redan talats om att återuppväcka biltillverkning, nu med fokus på elbilar. Men det utesluter inte även produktion av elflyg. I Trollhättan finns sedan tidigare ett flygtekniskt kunnande i och med Volvo Flygmotor, numera GKN och nu alltså stora och i det närmaste inflyttningsklara industrifastigheter och produktionsmiljöer. Och framför allt, ett stenkast bort finns en fullt fungerande flygplats med en 1 710 meter lång bana, mer än vad Hearts ES 30 behöver. Trollhättan har också kontinuerliga flygförbindelser med Stockholm men är inte på något sätt en hårt trafikerad flygplats vilket ger goda förutsättningar för testflygverksamhet när Heart har kommit så långt i processen.
Enligt Flygrevyns källor har Heart Aerospace även varit på besök i Trollhättan.

Kommentarer

Ralle
2023-05-10 18:46

Och nu skrevs ett LOI mellan Heart och Halmstad. Vad hände med Trollhättan? Nivån på ”journulastiken” här är tyvärr inte jättehög..

Mange
2023-05-10 10:10

Svenska Aeroplane AB

Mr €
2023-05-10 09:38

Saab startade i Trollhättan med att bygga tyska bombplan på licens, efter WWII blev det 3 Saab projekt, 90 (Scandia), 91 (Safir), 92 (Bilen). Det fanns en gång under jord att rulla motorer från Svenska Flygmotor in till Saab. Så om Heart får loss tillräckligt med pengar kan Trollhättan bygga plan igen kanske med GKN elfläktmotorer.

Roj
2023-05-10 09:25

Inget fel på Säves bana.
Enbart förhandlingar och ekonomi det handlar om som Ralle skriver.

Helt klart bäst för regionen och Heart att vara kvar på Säve.

Göteborg Stad borde skämmas som inte tog denna chansen.

Gh
2023-05-10 08:42

Castellum är problemet de vill inte ha flygverksamhet på Säve utan bygga bostäder och annat. Hade Castellum velat skulle det varit bäst för Heart att vara kvar på Säve.

Rikard
2023-05-09 15:28

Pressmeddelande Halmstad

<a href="https://www.mynewsdesk.com/se/halmstadskommun/pressreleases/elflygplanstillverkaren-heart-aerospace-och-halmstads-kommun-oeverens-om-att-arbeta-foer-en-etablering-3251534?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease" rel="nofollow ugc">https://www.mynewsdesk.com/se/halmstadskommun/pressreleases/elflygplanstillverkaren-heart-aerospace-och-halmstads-kommun-oeverens-om-att-arbeta-foer-en-etablering-3251534?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease</a>

Camilla
2023-05-09 13:52

Läste för en tid sedan i våran lokaltidning att Heart A, skulle flytta till Norrköping, straxt intill flygplatsen skulle de erbjudas mark!

Ralle
2023-05-09 11:33

Säve skulle kunna fungera för Heart om man bara hade fixat banan. Hela detta med att flytta från Säve har endast med pengar att göra och förhandlingar med Castellum. Hoppas och tror att man från båda sidor snart inser att det bästa är att komma överens om att vara kvar på Säve. Trollhättan blir det iallafall inte för Heart, skulle inte funka där på sikt med personal osv. Trollhättan inte riktigt samma som Göteborg ur den aspekten.

Aidan
2023-05-09 11:13

Är konstruktionen (förutom framdriften) en helt ny flygplanskonstruktion, eller baseras den på befintlig modell/konstruktion?

I så fall. Vilken?

thomas
2023-05-09 08:59

SAAB fabriken i Oskarshamn står även tom, varför inte satsa på även en helt annan verksamhet samtidigt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten