Krönika: Nu behöver SAS skifta fokus
Publicerad den 16 juni 2023Kommentarer
Till Ubbe@ Ja man undrar ju hur man tänkte när man drog igång SAIL? Om man överhuvudtaget tänkte? Rena vansinnet!!
Nu pågår dessutom ett projekt på SAS där manualer och rutiner ska bli mer lika…just nu har SK och Connect helt olika manualer och procedurer. Varför tänkte man inte på det innan? När tex piloter och Cabin crew byter bolag så behöver dom genomgå en helt ny utbildning. Kostar tid och pengar… Varför uppfinna hjulet på nytt?
Till Wallenbom@ Man skulle aldrig ha dragit igång SAIL som det hette på den tiden utan haft kvar SK som det var. Men självklart hade man varit tvungna att slimma organisationen rejält. Hade man gjort det så hade man inte haft något behov av att hyra in kapacitet. Något är ju fel när egna flygplanen står. Hade Connect varit en så bra affär så hade man mer än gärna presenterat siffror på det.
Röde Baronen. Tycker du att de istället skulle hyra in flygplan från Lufthansa, Finnair eller Emirates? Dessa bolag har säkert massor av flygplan som står overksamma?
och Ubbe. Hur skulle ett SK med 6-7 flygplan bli effetivt och lönsamt?
Om nu SAS överlever så kommer antagligen SK flyga långt och Connect, Link och xFly etc ta hand om resten. I dagens tempo kommer det inte bli kvar många 320 i SK. I Trafikprogrammet för hösten så kommer SK flyga några få linjer inrikes och en och annan Sydeuropa. Den som lever i september får se.
Om nu SAS är så rädd om sitt varumärke så borde man aldrig ha skrivit avtal med Smartlynx. Det avtalet kommer att kosta SAS mycket i förtroendekapital. Halvsunkiga flygplan med besättningar som knappt pratar engelska och som dessutom själva är kritiska till Smartlynx. För att inte nämna vad rampagenter och övrig turnaroundpersonal är. Det SAS borde göra är att satsa på dom linjer som går bra och lägga ner olönsamma. Vet inte inte om det är så bra förslag att flyga med 330 på Europa.
Hur kan det ha blivit så här dåligt för ett anrikt flygbolag, som historiskt varit först i mkt.det är nästan pinsamt.
Sas är ett känt varumärke över hela jorde
n.
Ingen och inget får vara heligt på nya SAS.
lägg ner gamla ineffektiva ” F-Vik”
Alla sägs upp och får söka på nytt
För du håller väl med mig?
Och Gullan – som vanligt varken läst eller förstått?
må finne de ruter der hvor de kan tjene penger, om noen. De har tydeligvis startet med ARN-Kalmar v.v. Dersom dette förer til bortfall av trafikk på city-pair videre (BRA fortsetter rute til Stockholm), blir det opptil den svenske staten evnt å legge ruter ut på anbud.
Ingen ruter på dagens SAS-nett kan være trygge.
Tack för en mycket bra analys.
Det är helt otroligt att SAS trots de intäkterna inte klarar av att generera vinst. Problemet är knappast att den producerande personalen är för dyr utan det är hela apparaten runt om som dränerar SAS på pengar. SAS är ett skräckexempel i organisationslära. Nu får man förhoppningsvis en ny chans tack vare chapter 11 och kapitalanskaffning. Det kommer ge effekt kortsiktigt, men långsiktigt krävs en organisation med färre ledarled och högre kompetens.
@Wallenbom
Kul med dessa killar som alltid vet bäst. ??
Men så långt och vattnigt inlägg i debatten, Det har ingen grund alls, jag undrar varför han tycker så genuint illa om och har ett så bottenlöst hat mot SAS.
Vi har rest oss som fågel Fenix ur askan, och affärerna går strålande nu. Bokningsingången är god, Kaffet bättre än någonsin och nu strålar bolaget igen!
SAS borde likson lågkostnadsbolagen ha flera baser i EU och flyga lönsamma rutter med de mest kostnadseffektiva planen, troligtvis är det A321neo och A330. Tyvärr har SAS satsat på den mindre A320neo samt flyger lite med sina A330 i Europa där de borde kunna suga upp trafik och tjäna pengar tex. Oslo-Malaga.
LB drömmer om gamla goda tider och hoppas nu att någon tar över och anpassar bolaget från de gamla tiderna en ny konkurrensvärld. Huvudproblemet i SAS är att de vill vara allt på samma gång. LCC, regionalt flygbolag och nätverksbolag med långlinjer – som gamla Norwegian som i stöpet. Nystart med SAS med nytt kapital och nya ägare kan bara göras genom att satsa på en mer renodlad verksamhet (LCC eller regionalt) och sedan expandera när lönsamhet infunnit sig. Allt annat är bara drömmar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten