Featured article image

Norwegian vill växa i Sverige med fler flygplan på Arlanda

Publicerad den 25 augusti 2023
Kommentarer
En historiskt stark juli och ett starkt andra kvartal. Följt av ett tredje kvartal som lär bli lika starkt samtidigt som det finns tio miljarder i kassan. Och nu vill Norwegian växa på Arlanda.
Norwegian

Norwegian

 

Det första halvåret 2023 har varit händelserikt för Norwegian: Ett nytt bonusprogram tillsammans med Petter Stordalens Strawberry och dessutom förvärvet av flygbolaget Widerøe gör att verksamheten stabiliserar sig allt mer. Det visar om inte annat siffrorna från det andra kvartalet i år. Då hade Norwegian 5,6 miljoner passagerare jämfört med 5,0 miljoner passagerare under andra kvartalet 2022. Kapaciteten (ASK) var på 8,7 miljarder säteskilometer medan passagerartrafiken (RPK) var på 7,3 miljarder säteskilometer. Kapacitetsökningen under den reseintensiva sommarsäsongen var 44 procent högre än föregående kvartal. Kabinfaktorn var på 84,4 procent under andra kvartalet jämfört med 81,2 procent under samma kvartal förra året.
– Det här kvartalet har visat vår förmåga att öka kapaciteten och leverera stabil operationell drift med en punktlighet och regularitet som är bland de bästa flygbolagen i Europa. Den här sommaren har vi uteslutande transporterat våra resenärer med egna flygplan och egen besättning, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen och fortsätter:
– Sommaren 2023 blir en av de starkaste i Norwegians historia. Jag är glad över att bokningarna framöver fortsätter att vara starka med affärsresenärer som återvänder och andra som planerar att resa med oss under hösten.
Den framtidsvisionen gör att Norwegian nu vill utveckla basen på Arlanda och växa på den svenska marknaden. Utrikestrafiken fortsätter att återhämta sig och närmar sig nivåerna från före pandemin. Däremot står svensk inrikes fortsatt och stampar och ligger på knappt 70 procent av volymerna från 2019 och där är det norska flygbolaget trea i storlek efter SAS och BRA. Det hindrar inte de planer på expansion i Sverige som bland annat inbegriper att antalet baserade flygplan ökar.
–  Vi har 8-10 flygplan baserade på Arlanda i nuläget. Jag skulle önska att vi kom upp till 12-14 stycken ganska fort, utan att kunna ge några detaljer utöver det. Med det sagt lägger vi mycket kraft i Sverige – det är en av våra absolut viktigaste marknader där vi vill fortsätta växa, säger Geir Karlsen i en intervju med di.se

Kommentarer

Pilot
2023-08-29 12:45

Ja, precis så är det. I stället för att öppna upp en bas på Arlanda försöker man för andra året Irak öppna upp en bas i Riga för piloter. Norwegain har ingen stor produktion där så gissa var dessa piloter kommer att flyga mest? Nu kanske till och med spanjorerna är för dyra för Arlanda.

Karin
2023-08-28 22:38

Om jag har förstått det rätt så har Norwegian en bas för Cabin Crew på Arlanda, men ingen bas för piloter? Hur kommer det sig? Måste piloterna flyga in och ligga på hotell varje dag då?

@Jon
2023-08-27 19:07

Den där omtalade konkursen kommer nog att granskas snart… 😉

Hemliga Harry
2023-08-26 00:31

Sluta att landa gratis på Arlanda. Nu kommer det flera som tror sig veta något annat men ni vet lika väl som den här texten är skriven att norwegian inte betalar för att landa på Arlanda och Swedavia låter det bara fortgå för att don tycker att norwegians passagerare gör av med tillräckligt mycket pengar istället för landningsavgiften. Hade Swedavia lagt upp fakturan på alla obetalda landningar som norwegian har gjort så hade det vart GOD BYE med norwegian för längesen.

Jon
2023-08-25 21:12

Takket være den svenske stat, manglende lånegaranti til Norwegian, under Covid, på samme måte som de gav SAS. Tvang de Norwegian inn i konkurs. Det er Sverige selv, som har all skyld. Selvklart tar ikke NAS sjansen på å oppleve det samme om igjen.

Pilot
2023-08-25 11:07

Flygplan på Arlanda ska vill de baserade men inga piloter som skall flyga dessa flygplan. De ska anställas i Riga för att undgå svenska sociala avgifter. Den svenska ”konkursen” gick sådär så innan alla turer i rätten är avklarade borde de inte få ha några flygplan alls på Arlanda.

I dagsläget är det fortsatt viva España på Arlanda…

Op
2023-08-25 10:10

Då kan Norweigan börja betala tillbaka sina skulder man är skyldig svenska skattebetalare.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten