I slutet av 2027 är målet att alla Avinors 43 flygplatser ska ha satellitbaserade kurvade inflygningar. Idag är det nio flygplatser som använder tekniken. I slutet av 2024 är ytterligare sex flygplatser planerade.
Genom att gå över till satellitbaserade inflygningar kan Avinor fasa ut mer än 100 navigationssystem spridda över landet. Med satellitnavigering i stället för markbaserade radiofyrar kan krökta inflygningar minska inflygningsavståndet med upp till tiotals nautiska mil.
Avinor menar att de är först i Europa med att införa tillvägagångssätt baserade på denna teknik i så stor skala.
– Genom att planen flyger kortare rutter får passagerarna en kortare flygtid, flygbolagen får sänkt bränslekostnad och inte minst ger det flyget ett totalt sett minskat CO₂-utsläpp. Dessutom kan vi lägga flygvägarna utanför tättbebyggt område och därigenom minska flygbullret för många tusen människor som bor nära våra flygplatser, säger verkställande direktören för Avinor, Abraham Foss.
För flygbolagen räknar Avinor med att besparingen för enbart bränsle kan bli cirka 90 miljoner norska kronor per år.
– För oss är det viktigt att jobba med att få så optimala flyg som möjligt, från avgång till ankomst. När våra piloter samarbetar med flygplatserna för att göra avgångar och landningar så effektiva som möjligt gynnas alla. Inte minst räddar vi samhället från klimatutsläpp och buller, säger Henrik Fjeld, verksamhetsdirektör på Norwegian.
Med hjälp av kurvade inflygningar kan Avinor och flygbolagen minska CO2-utsläppen med 19 000 ton årligen. Det motsvarar utsläppen från 10 000 personbilar per år. Ytterligare en fördel är att krökta inflygningar kan göra det möjligt att genomföra inflygningar med lägre molntäcke än tidigare. Det förväntas leda till färre avbokningar, eftersom flygen kan undvika lokala stormar.
– Då kommer fler flygningar att genomföras enligt tidtabellen, och färre plan måste gå till en alternativ landningsplats eller återvända till utgångspunkten – med de miljömässiga nackdelar det innebär, tillägger Abraham Foss.
Procedurerna används redan på flygplatserna i Oslo, Harstad/Narvik, Bergen, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Svalbard, Lakselv och Kirkenes.
För att krökta inflygningar ska kunna genomföras måste Avinor utveckla nya inflygningsrutiner och vissa flygbolag måste investera i ny utrustning. Avinor har samarbetat med SAS, Norwegian och Widerøe i projektet.
Kommentar: Kurvade inflygningar innebär i praktiken att inflygningen sker med hjälp av det satellitbaserade GPS-systemet i stället för de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS).