ATR-olyckan – Preliminär rapport pekar på isbildning
Publicerad den 7 september 2024Kommentarer
Enligt HavKom hade BRA en isrelaterad diversion till ESKN för några år sedan (BMA-AGH?), med en 600.
Bra befälhavarskap att förstå läget. Allt fridens, men man undrar lite över vilka marginaler man har.. alla vill ju komma hem efter jobbet.
Har haft turen att flyga jet i mina 20 år i regional flyg branschen där isbildning (i varjefall i min erfarenhet) inte är ett problem. Intressant dock varför just ATR verkar ha det problemet när inte Dashboard-8 med liknande konfiguration inte har det? Nån som vet?
Nu vet inte jag hur de-icer bootsen fungerar på ATR däremot på SAAB 340 och 2000 indikering att det bygger upp is får man visuellt vid torkarna eller den option som finns en pinne till vänster om Piloten . Aktiverar finns 2 sätt en automatisk som då kör en cycle som sedan upprepas. Skulle automatiken vara trasig väljer man manuell den del man vill spränga bort isen på.
Piloterna borde ha fått infon när de met briefades innan dep om severe icing condition på flyghöjden där detta inträffade, varför vidtog de inga mot åtgärder, det finns många atr piloter här i som erfarit detta många ggr.
Tillverkarens kommentar att typen är lika säker som andra typer i både sommar och vintertrafik, bekräftar vad jag alltid trott: flygplan ska inte flyga i förhållanden där is kan finnas 🙂
Någon som vet MSA [Minimum Sector Altitude] på den aktuella sträckan där olyckan skedde? Det var 17 grader på marken. ATR klättrar sällan över väder. Man flyger runt.
Vid 15 graders klaff bildas väl is bakom gummit? Som inte kan sprängas bort
Frågan var det is även på höjdrodret?
Fabrikens komentar i detta utredningsläge inte speciellt seriös. Undra om. De säljer några fler atr flyg? Det här är dessutom inte första gången med dödligt förlopp.
ATR bootsen går i förprogrammerade cykler när systemet aktiveras, vilket görs när det detekteras isbildning. Med andra ord bestämmer man inte själv när man blåser upp dem.
Men för guds skull! Varför sjunker de inte då?! Sitter och tittar på medan bootsen uppenbarligen inte gör sitt jobb. De följer inte ATRs procedurer.
Annan media beskriver även att de-ice var U/S.
Jag vet inte vad ni andra piloter har för erfarenhet av de-ice system med boots, men min är att inte skjuta bootsen för tidigt eftersom det kan skapa ännu mer problem om isen trycks framåt istället för att sprängas bort.
Vad har ni för erfarenhet av boots?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten