SAS nya satsning saknar fokus
Publicerad den 13 oktober 2011Den 14 september presenterade SAS CEO Rickard Gustafson “4Excellence” som efterföljare till ”Core SAS”. Den nya satsningen bygger på att SAS ska bli excellenta för alla i den gamla hederliga intressentdiamanten som omfattar kunder, anställda, samhälle och ägarna. I senare intressentmodeller brukar även samarbetspartners, t ex Lufthansa, finnas med.
De fyra excellensområdena är kommersiell (leverera vad kunderna vill betala för), försäljning (relationer i stället för transaktioner), produktion (effektivitet) och anställda (stark ledning och samarbete). Excellensområdena har förpackats i en färgglad rund figur. Områdena beskrivs också som motorerna på ett flygplan som ska leda fram till SAS vision, dvs att alla intressenterna är nöjda, uppmätt genom att man uppnår målet uthållig lönsamhet.
SAS har presenterat en traditionsenlig strategiplan förpackad i trevliga bilder. De olika excellensområdena, som kan liknas vid strategier (dragkraften från motorerna), spretar lite så det gäller att inte tappa fokus på det viktigaste. SAS lider inte brist på bra försäljningskanaler, kundrelationer och lojala medarbetare, undantaget vissa fackföreningar där skrået är viktigare än företaget, utan av för höga kostnader, alltså låg effektivitet.
SAS delmål att årligen sänka sin enhetskostnad med 3-5% räcker inte. I senaste kvartalsrapporten står det att Core SAS har reducerat enhetskostnaden med 23%. Det är inte siffror som kan härledas från SAS externa rapportering. Vid jämförelse med andra bolag har SAS kontinuerligt en högre stolskostnad som måste kompenseras med högre intäkter för att skapa lönsamhet. Detta är det kritiska excellensområdet i 4Excellence.
En jämförelse med närliggande konkurrenter, utan korrigering till olika affärsmodeller, flygplanstyper, flygsträckor, valutor mm, indikerar att SAS behöver lägga in en högre växel i sitt effektiviseringsarbete.
Richard Björnelid skriver i boken ”SAS om konsten att sänka ett flygbolag” att SAS expansionsplaner genom olika dotterbolag lämnat efter sig ett underskott på 12 miljarder SEK. Till detta kommer de senaste årens ägartillskott på 11 miljarder SEK för att undgå konkurs. Det är uppenbart att den gamla styrelsen inte haft tillräcklig kunskap om flygindustrin och kunnat ställa de krav/vara det bollplank till vd som behövts för att skapa ett livskraftigt flygbolag.
Den nya ledningen måste alltså själv formulera och driva verksamheten med på sin höjd acceptans från ägarrepresentanterna. Rickard Gustafsson gör rätt i att bilda en separat kommersiell avdelning med fokus på lönsamheten. Försäljningen ska maximera intäkterna, produktionen ska minimera kostnaderna med bibehållen säkerhet och kvalitet och de kommersiella ska optimera resultatet. För att bjuda in alla anställda att delta i utvecklingen bör man redovisa intäkt och kostnad per producerad stol, ett flygbolag levererar stolar till marknaden, istället för flygets interna fikonspråk (RASK, CASK, Yield, C/F mm).
Fler tips finns på min gamla hemsida www.amisab.se som jag fortfarande tycker håller måttet. En lönsam affär är ju själva grunden för att bedriva verksamheten.
Lars Brynielsson
Amisab
Kommentarer
Ja inte är det så många som bor inom en halv eller en timmas flygning från Stockholm. Men inom en halv eller en timma från Köpenhamn bor många polacker, tyskar, sydsvenskar m. fl. Från där jag bor i sydsverige går det flera tåg i timmen, direkt till kastrup. Det kostar under hundra kronor och tar mindre än en timme. Jämför det med Arlanda!
Jag förmodar att du bor i Stockholm eller även längre norrut. För oss som bor i Götaland så är CPH perfekt. Smidiga anslutningar med både tåg och bil och för vissa orter även med flyg. Varför ska vi åka till Norrland (ARN) för att sedan åka söderut till Europa. Jag säger kapa trossarna med Stockholm och Norrland då detta bara är en Norrlandsdebatt och inte som övriga Sverige håller med om.
Eftersom SAS aldrig kommer att flyga sitt intercontnät från STO är det lika bra att kapa trossarna över sundet. Passagerarna är ju svenska och måste nu åka till Danmark om man vill flyga SAS ut i världen. Skapa ett svenskt SAS, vi ska inte längre behöva skämmas – och förlora intäkter – för att svenska långlinjer flygs från ett annat land.
Visst har SAS kabin bra betalt, men de jobbar lika mycket som alla andra nuförtiden! Stoppen i BKK, NYC etc är inte längre än vad som krävs för vila enl. myndighetsbetämmelserna!
Satsa på service vi affärmen vill ha service inte billiga stolar som är trånga och omäjliga att åka med. Ta Thai Air bäst i världen?
Jag tycker inte SAS har livets rätt och att staten skall kasta in miljarder år efter år. Kan man inte överleva på egenhand bör man dra ut sladden och låta naturen bestämma. Skamligt att en statlig pilot och flygvärdinna hos SAS skall tjäna dubbelt av vad man gör hos konkurrenterna.
Varför ska det gnällas så mycket, det vore väl bra om SAS kan lyckas vända skeppet. Det finns många människor som gärna betalar någon hundralapp mer för att slippa resa med alternativet i Nyköpingstrakten.
Sas, SJ, Spykersaab?
Dem kan öppna och lägga ned hur mycket dem vill utan att tänka på kostnader så länge staten betalar kalaset.
Sas kostnader ar vansinnigt hoga. De flyger samma typ av flygplan som konkurrenterna, sa flottan ar inte den primara orsaken. Problemet ligger hos Sas 39 fack. De far alldeles for mycket betalt for det lilla de aktivt arbetar. Timmar pa lyxhotell i Bangkok eller pa shoppingrundor i New York ar inte produktion. Det driver upp kostnaden per flygtimme, per stol och per passagerare. Om Sas inte kan kontrollera sina giriga fack bettre har de ingen framtid inom trafikflyget.
I ganska snabb takt dessutom
Undrar om det händer någonting mes SAS order på nya Airbus A320neo och Boeing 737NG?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten