Nextjet och SAS startar codeshare
Publicerad den 2 februari 2012
Nextjet har sedan tidigare interlinesamarbete med Widerö och Finnair. Nu går bolaget in i ett närmare samarbete också med SAS. Partnetskapet innebär att sedan igår, den första februari, är det codeshare på Nextjets 11 linjer till och från Arlanda och Köpenhamn.
För flygpassagerarna innebär det en enklare resa från ett flertal mindre orter främst i norra Sverige, där Nexjet har ett brett destinationsnät och vidare ut i på SAS linjenät via Stockholm. Men också andra orter där Nextjet har trafik, till exempel Örebro och Linköping får nu ett smidigare resande via Köpenhamn. Feedertrafiken till SAS fungerar också omvänt i och med att Nextjet flyger inkommande SAS-passagerare vidare ut i Sverige.
– Det är ett naturligt steg för oss som flygbolag, säger Petter Lundqvist, ansvarig för strategiska samarbeten på Nextjet till Flygtorget. Han ser inte heller någon fara för att drunkna i det stora flygbolaget SAS.
– Nej, tvärtom, SAS vill ha oss som ett fristående bolag och vi är måna om att vårda vårt eget varumärke som vi är mycket stolta över och som nu också blir än mer synligt utomlands. Samtidigt är det en styrka för ett mindre bolag som vi är att samarbeta med SAS.
Passagerare som flyger med Nextjet och sedan reser vidare med SAS Business Class, får i och med samarbetet tillgång till Fast Track och SAS lounger på Arlanda och Kastrup.
– Vi är mycket positiva till samarbetet med Nextjet, säger Simon Pauck på SAS.
Kommentarer
NJ är inte IOSA certifierat ännu men kommer vara det inom en väldigt snar framtid! Som förvirrad skriver så hade SAS inte behövt gjort audit om NJ redan var certifierade.
Men vitsen med IOSA certifiering är att det inte ska behövas audit!!
Är IOSA certifierade men ändå gör SAS audit???
Nextjet är sedan månader tillbaka IOSA certifierat och Auditerats av SAS inför detta sammarbete!
Golden kommer inte få förnyat förtroende av Blue1 (SAS) nu när dom ägs av Braathens, varför köpa produktion av sin konkurrent?
NJ lär ha sitt IOSA klart, som SAS kräver innan året är slut och har dessutom ny typ på väg in. Allt det för codeshare? Känns inte så troligt..
Något borde vara på gång då vi skall få en helt ny flygplansflotta inom 2 år. Det står modeller av Nya ATR 600 på kontoret så man kan ana vad det blir. Ryktet säger att 10 st ATR 72-600 och 6 st 42-or är beställda!
Bautatummen upp för detta! 🙂
Golden har kontrakt på minst 18 månader till med Blue 1. Braathens vill gärna fortsätta med den trafiken.
Kontrakten som Golden har med Nextjet avseende Växjö och Kalmar vet jag inte hur långa de är men det kommer nog inte hända så mycket den närmsta tiden. På sikt kommer nog Golden själv köra den produktionen. Finns inte på kartan att Nextjet kommer köra Blue1 trafiken!
Får Golden foten på Blue1 flygningarna snart? Och NJ på Sverigeflygs flygningar? Ett byte så att säga.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten