Charter med SAS allt vanligare

Publicerad den 24 maj 2012
Kommentarer
Charterflyg hos SAS ökar. I sommar flyger bolaget bland andra åt Airtours och Apollo och charterflygningar har i alla tider varit en stabil del i flygverksamheten. – Det finns en logik i att vi utvecklar chartern som komplement till de reguljära flygningarna, säger SAS charteransvarige.
SAS Airbus A330

I slutet av april presenterade SAS och Apollo ett samarbetsavtal för sommarsäsongen som innebär att SAS gör drygt 4 000 flygningar från 16 olika flygplatser i Skandinavien under 2012. Enbart för Apollo. Lägg därtill ytterligare ett avtal med Airtours på närmare 700 flygningar och ett antal mindre uppdrag och bilden av en växande charter i SAS växer fram.

– Samarbetet med Apollo är av historisk karaktär och gör oss till ett av de största flygbolagen som flyger charter i Skandinavien, säger Max Knagge, ansvarig för charterverksamheten i SAS. Av konkurrensskäl vill han dock inte avslöja exakt hur stor andel av verksamheten står för. Men den är ”en viktig del av verksamheten”.

                      Idag är det charterflygningar som utförs med SAS ordinarie flygplan och besättningar. Tidigare var det en sammanblandning av två produkter som var otänkbar. Därför fanns under 33 år, mellan 1961 och 1994, Scanair, ett renodlat charterflygbolag, ägt av SAS men med till största delen egna flygplan och egna kabinbesättningar. Och möjligheten att hyra in ytterligare kapacitet från SAS när den egna flottan inte räckte till. Men några planer på att på nytt starta ett eget charterbolag finns inte.

– Nej, chartern är en synergi i vår reguljära verksamhet. Utifrån behoven av både reguljärtrafik och chartertrafik ser vi på hur vi får mest möjlig synergi och lönsamhet i trafikprogrammet.

                      Det innebär att de klassiska svackorna i linjetrafiken, under helgerna och semesterperioderna ger resurser till kontraktsflygningar. Och precis som under Scanairtiden, är kopplingen till SAS eget varumärke en viktig faktor.

– Vi är kända för punktlighet och bra servicenivå och det är naturligtvis något vi använder och som turoperatörerna i sin tur har som säljargument. Men vi har också en varierad flygplansflotta där vi kan anpassa antalet stolar till operatörernas behov.

                      Som exempel tar Max Knagge Boeing 737-800 som lämpar sig för flygningar till destinationer med hög efterfrågan, bland annat Kanarieöarna, medan den mindre 600-modellen passar bra för trafik med något lägre efterfrågan.

                      SAS har under året öppnat en hel rad egna linjer till både städer och områden som räknas som klassiska charterdestinationer och det finns ett ökat fokus på leisuretrafik också inom den reguljära verksamheten.

– Under både vinter och sommar flyger vi i vissa fall både charter och egen linjetrafik till samma destinationer, säger Max Knagge. Vi ser det inte som att vi konkurrerar med oss själva utan tar utgångspunkt i efterfrågan. Vi ser det som en styrka att kunna finna olika lösningar till våra kunder. Om inte behovet finns för ett helt flyg kan vi istället erbjuda turoperatörerna ett antal säten på våra reguljära avgångar.

– Över tid går linjetrafiken upp och ner men chartern har alltid varit en stabil del i SAS totala produktion. Och vi har en stark position som charterflygbolag, inte bara i de kontraktsbundna charterflygningarna för olika turoperatörer, utan även ad-hoc-beställningarna ökar.

Fynda charter på Flygtorget!

Kommentarer

Eurobonus Gold
2012-05-26 00:56

SAS är inte statligt subventionerade. Detta är helt felaktigt då det inte ens är förenligt med lagstiftningen på vare sig nationell eller europeisk nivå. Att svenska staten som minioritetsägare i företaget skulle agera på det sätt du beskriver tyder på mycket stor okunskap hos dig. SAS gör sitt bästa för att utveckla sin affärsmodell i likhet med övriga företag.

Med egna ögon
2012-05-25 17:20

En skam att Apollo som har ett eget flygbolag i koncernen väljer att nyttja statligt subventionerade SAS till sin produktion. Novair friställer i sin tur kabinpersonal under sommarhalvåret som säkert i flera fall hamnar hos Arbetsförmedlingen och A-kassan i stället. Klart att SAS är nöjda över att de med statens hjälp kan gå in på chartermarknaden och dumpa sitt pris/stol under sin low-peak och på så sätt vinna kontrakt. Tycker att det stinker unket om det upplägget.

K
2012-05-25 14:41

Vet inte helt vart du får ifrån att Norwegian har usel performance vad gäller punktlighet. Ja SAS är riktigt grymma vad gäller punktlighet, men ser närmare är inte Norwegian alls långt efter det senaste året.

Matte
2012-05-25 14:30

Hej, jobbar ombord på SAS flyg och vi har visst inget emot charterflygningar, alltid hög stämning och glada flygningar, vad vi ibland kan reagera mot är de långa dagarna i vissa fall, en Hurgarda ToR genererar dock en arbetsdag på 13 timmar, hur rolig och trevlig flygningen än kan vara är det klart att man känner av passet efter hemkomst. Inget specifikt för oss på SAS. Vi i kabinen är bara helt vanliga lojala medarbetare som älskar sitt jobb och vill väl om sitt företag.

Bo
2012-05-24 23:16

Ja det finns inga gränser för vad illa du tycker om Norwegian…

Men SAS har sina egenheter.
Maken i cockpit, mamman i kabinen,
sonen på HK och dottern i loungen.
Ett sant familjeföretag!

Petter
2012-05-24 17:25

Norwegian har usel performance vad gäller tidhållning, jämfört med SAS. Skall du flyga reguljärt till kanarieöarna med Norwegian, lurar de dig på så många extraavgifter så att priset blir högre än alternativen. Betala för att få betala, eller betala för att en familj skall få sitta tillsammans, löjligt! Dessutom skattefuskande besättning med “egna företag” på Isle of Man alternativt anställda via skumma estniska bemanningsföretag.

Mange
2012-05-24 15:52

Undviker att boka charter där SAS flyger just pga avsaknaden av underhållning, är inte så kul att flyga med dem till Kanarieöarna eller Egypten utan någon film. Då har de chartrarna som Norwegian utför det bättre med WiFi och underhållning.

Ola
2012-05-24 14:38

Det här ETT bra sätt att tjäna en slant för SAS.
Sälj seriecharter ( ex. vis 26 rotationer till en dest till fast stolspris) och låt researrangören fylla flygen och ta risken. Undvik ” pro rata ” i största möjliga mån.
Små – förmodligen – men säkra intäkter om avtalen skrivs rätt.
Glada, förväntansfulla och positiva passagerare.
Lycka Till !!!

Micke
2012-05-24 14:36

Jag flyger mkt inom jobbet med SAS och har under sista året även gjort flera charterflygningar med SAS och dom fungerar suveränt:) Bra service och god mat samt dom håller tidtabellen om man jämför med flera av konkurrenterna som knappt vet vad en tidtabell är… Tack SAS ni gör ett förbannat bra jobb oavsett om man som kund flyger inrikes, reguljärt eller charter med er:)

Charterhäxan
2012-05-24 14:03

Tycker nog ändå att charterbolagen håller en bättre standard när det gäller charterflygningar än SAS.
Visst, ben utrymmet kanske blir något bättre men många av deras maskiner saknar underhållningssystem och rent generellt är väl inte SAS-personalen så värst pigg på att flyga charterproduktion vad jag förstår…

Bo
2012-05-24 10:10

Varför ger sig SAS inte in i charter till Irak som ex? Det tycks ju finnas ett stort kundunderlag
bland nysvenskar med rötter i området. Ny flyger Germania och andra utländska bolag istället.

sterling
2012-05-24 08:58

Har flugit på sterling sen det startade och SAS behagade knappt titta åt oss för vi flög charter… Jo jo.

Charter
2012-05-24 08:40

SAS har flugit charter i alla tider. En period flögs mycket inom ramen för Scanair med SAS-piloter men hela tiden har det dessutom flugits på SK-prefix. Till Medelhavet har SAS flugit 737-800 en lång rad år. Tidigare flögs mycket charter till U.S.A. Så vad som är nyheten kan man fråga sig…??

Jens
2012-05-24 08:38

Det är väl utmärkt att komplettera med charterverksamhet, kan ju längden bidra till svarta siffror. Dessutom uppskattar folk generellt att flyga med SAS. T.ex. om man frågar någon som varit på charter om vem vilket ordinarie charterbolag som flög “nej, det var faktiskt med SAS” om så är fallet.

Sune
2012-05-24 08:05

SAS kan inte välja längre utan får ta det man kan få i dessa tider.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten