Trotjänare lämnar SAS-flottan

Publicerad den 26 september 2012
Kommentarer
I helgen gick den sista flygningen med en MD-87 i SAS färger. De fyra som funnits kvar i flottan ska nu flygas över till USA där bland andra Delta tar över dem till sitt inrikesnät, Någon av maskinerna ska också användas som reservdelsbank.
Flygillustration

I mitten av 1990-talet var SAS MD-flotta den största i världen med ett åttiotal MD-81, MD-82, MD-83, MD-87. Idag finns bare ett tjugotal kvar, främst MD-82 och i helgen var det också slutfluget för MD-87:orna. Det var OY-KHU som flög några danska inrikessträckor, bland annat som SK 1203/1204 mellan Kastrup och Ålborg. Just den maskinen, som flugit i SAS sedan 1992 och är döpt till Ravn Viking flög i somras det danska fotbollslandslaget under EM-tävlingarna i Polen och Ukraina.

Att MD-87 nu lämnar SAS är en del i utfasningen av hela MD-flottan som ska vara klar senast första kvartalet 2015. De ersätts av dels fler Boeing 737-800NG, dels Airbus A320NEO.

MD-serien var en uppdaterad, förlängd och modifierad version av DC 9, ett flygplan som SAS var med och utvecklade tillsammans med Douglasfabriken. Första flygbolag att flyga MD-familjen var Swissair som startade i oktober 1980. Till SAS kom de första MD-81 och MD-82 under 1985 och var sedan under många år stommen i SAS-flottan på kort och medeldistans. Det var för övrigt en MD-87 som förolyckades på Linateflygplatsen i Milano den 8 oktober 2001, då samtliga ombord omkom.

De MD-87 som nu går i pension har haft cirka 50 000 flygtimmar per maskin och SAS har haft 18 flygplan av typen i flottan.

Under sista kvartalet i år ska de flygas över till USA där Delta köpt några av dem för att användas ytterligare några år i amerikansk inrikestrafik. Delta har även option på 19 av de kvarvarande MD-82 som fortfarande flyger i SAS. I köpet ingår också tio reservmotorer. Sannolikt ska Delta använda några av flygplanen som reservdelsbank för övriga flygplan i trafik.

Kommentarer

Lyngve
2012-09-28 20:39

Tiden går och så rangerar man ut plan som introducerades efter att jag började jobba i TWR. Själv blev jag utrangerad i våras. Bra plan att jobba med och så behagliga att åka cockpit med, helt tyst var det där konstigt nog.

Kalle
2012-09-28 18:24

Det finns många både törstigare och bullrigare flygplan. Allegiant flyger fortfarande ex SAS MD80.

Svar: Kalle
2012-09-28 17:51

American (som är i Chapter 11) och Delta. Två bolag är inte “många”. Törstigare och bullrigare flygplan finns inte.

Markus
2012-09-28 12:55

Det man minns bäst av MD-80-familjen var hur tyst det var i främre kabinen men samtidigt bullrigt där bak. Och för att inte tala om ljudet från P & W:s JT8D-motorer.
Förstår inte varför SAS behöll MD-80-flottan så länge trots att bränsleförbrukningen var så höga och att de drogs med betydligt högre motorbuller. Finnair gjorde sig av med sin DC-9- och MD-80-flotta rätt så snabbt mitten på 1990-talet för att man kunde kapa ner bränsle- och underhållskostnaderna ganska mycket.

Nisse Philsner
2012-09-27 14:59

Att sitta långt fram i en MD80 är nästan som att segelflyga, tyst och lugnt. Kommer att sakna den.

Kalle
2012-09-27 13:49

Många bolag i USA flyger fortfarande med MD80. De är betydligt mer robusta och välbyggda än lika gamla B737. Korrosionsproblem är sällsynt på MD80 och SAS MD80 är extremt välskötta, det vet köparna.

turbulens
2012-09-27 11:58

Ja MD-87 är gammal, så även de övriga MD-modellerna som nu fasas ut. De har trots hög bränsleförbrukning genom åren varit en bra affär för SAS som ägt dom (inga leasing-kostnader) och nu säljer dom! Känns som många av er som ALLTID skall klaga på SAS är de som själva aldrig kom in i bolaget när ni sökte jobb! AVUNDSJUKA!!!!

buller
2012-09-27 05:05

Mest bullriga som finns. Knappt Stage 3.

kaparn
2012-09-27 00:37

Ska inte dom här också byggas om till brandbekämpnings flygplan?

veet
2012-09-26 21:54

Bara för att klargöra då. SAS MD80 familj har trappa och åker inte runt med sandsäckar däremot när SAS hade MD90 så var främre trappan borttagen. På MD90 flög man med sandsäckar (Ballast) i främre cargo.

Kalle
2012-09-26 17:29

Nu har vissa missupfattat saker i sjuk anti MD80-anda. MD80 har normalt inte flugit runt med sandsäckar. Endast på enstaka tomflygningar innan man fick utökat balansområdet. När MDn kom var den inte törstigare än en gammal 737.

mamma
2012-09-26 16:03

är det mest törstiga som finns. Finnair gjorde sig av med dem snabbt men inte Sas som kör med fantastiska förlustresultat. Sandsäckar var ett annat fiasko.

Hank FC
2012-09-26 15:17

sandsäckar lastades bara på MD90 som saknade trappa i fram.

Blyfot
2012-09-26 14:53

Då SAS beställde sina MD kom man på den snillrika idén att man minsann inte behövde trappa fram, eftersom man bara flyger på stora flygplatser. Sagt och gjort. Dock tänkte ingen på att när det var dags att lasta så fattades det en antal kilo för att få kärran i korrekt balans. Hmm, den innovativa lösningen blev certifierade sandsäckar i främre lastutrymmet. Undrar just om dessa följer med till den nye ägaren eller om det kostar extra?

FT
2012-09-26 07:37

Har du bilder på en MD-87 som Flygtorget kan använda så får du gärna skicka den till info@flygtorget.se

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten