”Stockholm kan bli hub för Norwegians långlinjer”
Publicerad den 8 november 2012Idag klockan 11.00 presenterar Norwegian alla detaljer kring den kommande satsningen på långlinjer från Oslo och Stockholm. Flygtorget lyckades dock redan igår få en exklusiv intervju med Björn Kjos när han var på blixtvisit i Uppsala och det står klart att Sverige är en marknad som det norska flygbolaget fokuserar på.
Idag lanserade ni fyra nya linjer från Stockholm till Burgas, Korsika, Paris och Pisa som alla startar till nästa års sommarprogram. Finns det inga stopp i lanseringarna av nya linjer från Sverige?
– Nej, det tar aldrig stopp. Vi har bara börjat. Men naturligtvis gör vi ett business-case på varje linje och det finns en strategi bakom alla satsningar vi gör.
Är Sverige en viktig marknad för Norwegian?
– Absolut. Sverige är stort och intressant och vi ser stora möjligheter att etablera oss ännu mer här. Dessutom har vi blivit gott mottagna av de svenska flygpassagerarna. Vi ser att vi passar in mellan dem som vill flyga Ryanair och de som väljer SAS.
Idag har ni bas i Stockholm för att flyga både inrikes- och utrikeslinjerna från Sverige. Kan det bli aktuellt med fler besättningsbaser?
– Ja, det kan bli fler baser i Sverige.
Hur passar Stockholm in i den kommande satsningen på långlinjer?
– Stockholm är perfekt för oss och den bästa gateway till Asien som man kan ha, bättre än Helsingfors som har ett alldeles för litet upptagningsområde. Dessutom är det trafiken från Asien till Europa som växer och även då är Stockholm en bättre och viktigare destination. Idag är det 90 procent européer på linjerna till Asien, men om femton år är siffrorna de omvända och där vill vi vara med. Jag räknar med att Stockholm kan bli en framtida central hub för våra långlinjer.
Ännu finns inte Kastrup med i det kommande långlinjenätet?
– Nej men det kommer tids nog. Vi får ju våra sex Boeing 787 levererade under 24 månader och allt eftersom de kommer in i flottan kan vi öka antalet destinationer. Vi kommer att ha långlinjer från samtliga de stora flygplatserna i Skandinavien.
SAS meddelade nyligen att de stänger linjen Köpenhamn-Bangkok och nu öppnar ni. Bra timing?
– Vi ser det inte så. Bangkok har varit med i planeringen från början och SAS har väl inte tjänat särskilt bra på linjen. Airbus 340 är inte ett optimalt flygplan för den rutten.
Hur är era relationer till SAS?
– De är konkurrenter, svårare än så är det inte. Min hustru har arbetat över tjugo år på SAS så jag talar inte illa om dem. Vi kommer alltid att ha konkurrens, försvinner SAS dyker det upp någon annan. Vem våra konkurrenter är spelar egentligen ingen roll.
Easyjet meddelade i dagarna att de ska ingå samarbete med Emirates. Har Norwegian liknande planer?
– Nej, vi är ju vår egen interline-partner och feedar själva passagerarna till vårt linjenät. Över huvud taget har vi inte samma system som Easyjet, det är helt olika affärsmodeller.
Vilken flygplats ska ni flyga till i New York?
– Det berättar vi på presskonferensen.
I Flygtorgets diskussionsforum finns det fortfarande de som inte tror att era långlinjer ska bli av, vad säger du till dem?
– Att de kommer att vara besvikna efter vår presskonferens…!
Kommentarer
og muligens andre norske byer ligger nok før GOT
Blir det någon Göteborgsbas tror ni??
Om de nu skall verka på Svenskmarknad så skall vi kräva att de tar sitt ansvar och betalar in socialavgifter och skatter för sina anställd. Konkurrans på lika vilkor är frågan om Norwegian klarar av.
Så här enkelt är det alla ni som fortfarande tvivlar på Norwegian. Är biljetten tillräckligt billig så kommer flygen att vara knökfulla även om man flyger point to point.
De flesta av oss tycker illa om Ryanair men de tjänar pengar som gräs! Pengar som SAS aldrig kommer att tjäna och säkerligen inte Norwegian heller. Låga kostnader-billiga biljetter-många passagerare-pengar i kassan.
Som vanligt är det billigt PR-smicker om att Stockholm är perfekt som ett nytt hub för långdistans. Journalisterna dreglar och skriver precis allt vad han vill att de ska göra. Men han LOVAR aldrig någonting. Jag önskar att Uppdrag granskning i SVT gör ett reportage om Norwegian…
Hur länge ska media hantera DY:s medie-information med silkesvantar? Alla med insikt kan bara skratta åt “90% europeer på linjerna till Asien”. Varför inte fråga Kjos om det inte är oroväckande att DYs beläggning går ner och i oktober var 78 % ? Och ändå flyger de point-to-point !
Kjos säger att ARN är perfekt för linjer till Asien så varför har SAS inte kört under alla år från arn och konkurrerat med Finnair?
Knappt man vågar flika in här, men finns det inga planer på att Göteborg kan få ngn långlinje med Norwegian eller är det helt kört?
Norrmannen pratar i nattmössan. 90 procent skandinaver ombord till Asien. Med vilka bolag då?
Finnair snittar på 94 procent asiater ombord borträknat Bangkok. Norrmännen kommer aldrig att fylla sina 787:or med sin point-to-point-strategi. Den 1 april 2013 kommer dessutom Japan Airlines in på Helsingfors tre gånger i veckan med Trippelsjuan till Tokyo i codeshare med Finnair. Det innebär bland annat dubbla dagliga nonstop till Tokyo 10 ggr i veckan i samarbete med Finnair.
Lycka till!
Hur stor ägarandel har Finnair i Norwegian?
“90% av passagerarna europeer på asienlinjerna” (???). Vilka asienlinjer pratar han om, svenska charterbolagens? Den enda linjen med relativt hög andel europeer är väll Bangkok!? Resterande linjer är redan till 90% asiater, australiensare och kiwis.
Det kanske börjar blåsa snålt kring HELLsinki…
Om nu ARN går så bra och är så viktig, varför inte direktanställa kabinpersonalen?! Majoriteten är ju fortfarande inhyrd från Proffice Aviation och Arpi! Vsist ska man ha flexibilitet, men då kan man ha de sist anställda från bemanningsföretag på kontrakt etc för att tackla semestrar, trafiktoppar och konjunktursvängningar! SKulle inte bli dyrare, man skulle istället få lojal och engagerad personal! personal
Äntligen ett flygbolag som lever i nutid.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten