SAS i hamn – CAU har skrivit på avtalet
Publicerad den 19 november 2012Det åttonde och sista avtalet är nu påskrivet. Enligt uppgift hade det danska kabinfacket, CAU, svårast att acceptera de nya tjänstgöringsreglerna som ska gälla för alla, oavsett i vilket land personalen är baserad. Den danska kabinpersonalen flyger mer på långlinjerna än kollegorna i Norge och Sverige och det nya avtalet innebär större förändringar på den danska basen.
Men nu har även CAU accepterat och därmed är ”SAS räddat” som flera media redan uttrycker det.
De hårda förhandlingarna de senaste dagarna kommer säkerligen att sätta sina spår i framtida kontakter mellan företag och fackföreningar. Visserligen ska det inte ske några avtalsförhandlingar under de kommande två åren, men när de väl kommer igång igen lär inte den gångna veckan vara glömd.
Jens Lippestad, det norska pilotfackets ordförande och en av dem som skrev på redan under natten till måndagen sa i en intervju med norska NTB att:
– Det här är inte det vackraste som har skett i skandinaviskt arbetsliv.
Kommentarer
Tex varför ska dom ha mer i traktamente än övriga, jag får 220 kr i trak i Sverige, ska deras trak täcka shopping oxå eller är det bara ett sätt att få upp lönen? Vad händer med SGS ska dom gå ner i lön och sedan säljas det blir som att sparka 2 ggr på ngn som redan ligger ner och Tech vad händer där inte ett ljud?
Hej alla fackförenings motståndare. Jag tycker ni ska läsa på lite arbetshistoria innan ni uttalar er. Jag tror mig veta att ingen vill tillbaka till hur det var i Sverige på 20-30 talet. Vi som har eller har haft föräldrar som levde på den tiden vet att arbetarna hade det riktigt illa. Läs på innan ni tycker!
Facket ska inte driva eller bestämma på ett företag utan vara en förhandlingspart som ger de anställda rimliga villkor.
Sök jobb på Ryan så får ni se hur bra Detroit där.
Mvh
Kapten
På SAS tvingas man av unionen att vara fackmedlem vare sig man vill eller inte. Många vill inte.
Facken består inte av något annat än sin medlemmar. Jag gissar att de som är medlemmar står helt bakom dem. Annars skulle de väll inte vara medlemmar??
Aldrig har så många gjort så lite för så mycket!
Det finns inget som gör så mycket skada som giriga och arbetsskygga fack. SAS är ett exempel av
många och anledning nog att unvika.
Så fort Sas visar lite vinst kommer giriga och militanta fack att utpressa bolaget med strejker för mera betalt och mindre arbete. Enda chansen för permanent lösning är att förbjuda fack och byta ut arbetsskygg personal.
Giriga fack orsakar konkurser och arbetslöshet. De behövs inte.
Hur kommer det sig att dessa flygande alltid får sån publicitet i media?
Ett flygbolag består av mer än flygplan, piloter och flygvärdinor!
Om nu hela saningen om hur lönestrukturen ser ut i detta bolag kom fram skulle nog inte allt för många tycka speciellt synd om dessa flygande!
.. om du inte är med i facket… tror du då att ledningen skulle vara ens intresserade av att diskutera villkoren? Då hade bara bestämt rakt av vad som gällde. Jag är helt säker på att tack vare fackförbundens insatser så blev det inte så illa för de anställda som det hade kunnat bli.
Tro inte att detta företag är räddat eller ens är närheten av en räddning. Det betyder bara att konkurshotet är avärjt men nu kommer en framtid som är allt annat än ljus för SAS.
Problemen har bara börjat!
Vad är det för mening med att vara med i facket?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten