Jorden runt med en MD 83
Publicerad den 14 februari 2013
Flyga jorden runt är inga problem, alla de tre flygbolagsallianserna har biljetter där resenären plockar ihop sträckorna med de flygbolag som ingår i alliansen. Men nu har den danska resebyrån Primo Tours kläckte idén om en resa jorden runt ”på riktigt”, i samma flygplan och med samma sällskap hela vägen, det rapporterar standby.dk.
Efter att ha diskuterat upplägget med ett flertal olika flygbolag föll valet slutligen på Danish Air Transport, DAT, som ställer en av sina MD 83:or och besättning till förfogande.
– Det har tagit ett halvår att planera resan, nu ska bara de sista utflykterna läggas in, säger Bjarke Hansen, informationschef i Primo Tours, Bjarke Hansen, till standby.dk
Upplägget är att passagerarna – alla de 150 platserna, maskinen har 165 stolar med utrymmet i kabinen har luftats något, är redan bokade – äter frukost på hotellet och sedan bär det av på en fyra-fem timmars flygning till nästa destination. Rutten är Köpenhamn-Alexandria-Nairobi-Indien-Burma-Singapore-Bali-Ayers Rock-Tasmanien-Sydney-Cairns-Filippinerna-Kina-Japan-Anchorage-San Fransisco-Mexiko-Kuba-Washington-Canada-Grönland-Köpenhamn.
Kommentarer
Tänk på att dom flugit IFOR & KOFOR soldater till Afghanistan band annat,
så dom har nog en organisation o plan hur dom ska fixa logistik med reservdelar.
Rese byrån ifråga har gjort ett bra val av flygplan typ o bolag som är erfarna av denna typ av operation eller ska vi kanske kalla det projekt!!
Nu fårstår jag varför det är så illa ställt med svenskt flyg. För om ni som skriver här inne jobbar innom flyget, då är det illa ställt. I stället för att se möjligheter målas det upp skräcksenarior. Den som tycker att det är ett problem att åka jorden runt på 43 dar i en MD-83 bör nog inte vara i flygbranchen. Tänk om det fanns fler enteprenörer som Jesper Rungholm i DAT. Det är en enteprenör som jag beundrar. I svenkt flyg finns bara gnällspikar.
Att sitta inklämd i timmar i en trång och bullrig 150 sätes MD-80 sillburk med dålig kabinluft för att sedan sitta fast i dagar i ett sunkigt hotell utan luftkonditionering i något u-land medan man desperat letar efter billiga, begagnade reservdelar är endast för självplågare.
Ask Mr Nilsson har väl hållit på med detta har jag för mig. Konceptet är inte alls dumt. Som en kryssning. Fast i luften. Optimalt vore att inreda om en widebody och satsa på detta.
Om ett flygbolag planerar för en sådan resa, tror du inte dom är kompetenta att bedöma vilken logistik som behövs. Det är inget jag skulle oro mej ett svatt för, förstår inte att ni är så himla pessimistiska. Allt går att lösa , vad skulle det göra att bli hängande på en plats i någon dag för att invänta reservdelar. Det finns massor av reservdelar till MD80 över hela världen. Jag hoppas du inte är flygmek med den inställningen att allt är besvärligt, se det positivt.
@ Kuba. Håller med….hur har de fått det tillståndet? På mitt bolag har vi inte ett sådant tillstånd. Får aldrig gå från Kuba till USA!
Blue Line “franskt VIP bolag som inte finns längre” flög två varv runt jorden när dom gjorde FIFA world tour flygningarna före fotbolls VM i Sydafrika det gick perfekt!
DAT kommer säkert att lyckas med detta.
Varifrån kommer reservdelar och specialverktyg? Antag att en motor pajjar. De blir sittande på samma ställe i veckor.
@Aldrig, du sitter i alla fall betydligt bättre i sillburken än vad du gör i mittsektionen på en A330. Jag utgår från att dom har egen Mek med sej så behöver dom inte förlita sej på någon annan service.
Att sitta inklämd i timmar i denna sillburk och landa på flygplatser utan MD-80 service — aldrig.
Försök få en Jetstream fullastad och åka till de nordiska länderna skulle vara en stor bedrift.
Vara borta en hel månad, ha egen matsäck med sig och bo i tält vid banändan.
Bara att gratulera de piloterna som får äran att göra denna resa!
Om 408 passagerare i en A330-300 är supernöjda måste 150 passagerare i en MD83 vara dubbelt så nöjda med en betydligt bättre komfort. Tyvärr verkar samtliga biljetter redan vara sålda.
Jag hittar inget om detta på http://www.dat.dk men det kanske är någon annan sida för biljettförsäljning?
När får vi chansen till liknande flighter från/till Sverige?
Har de verkligen fått tillstånd att flyga Från Kuba till Washington?
… hade DK (då MyTravel Airways – nu Thomas Cook Airlines) en Jorden-runt-flygning med en A330-300. 408 passagerare som var kanonnöjda när dom var tillbaka i Skandinavien. Flyningen tog ca 2 veckor, har jag för mej.
Sätt Bernard på den flighten, han gör ändå ingen nytta hemma.
Jag vägrar!
Ser verkligen häftigt ut, lagom långa sträckor. Bara att hoppas att platserna roterar under resans gång så man slipper sitta bak vid motorena i ett annars störtskönt flygplan.
COOLT, riktigt häftig resa i ett häftigt plan!
Hade jag haft resurserna så hade jag varit med på denna resan, inget snack om saken!
Detta är att resa jorden runt på riktigt mina vänner, i en gammal Mad Dog B-)
Vilken upplevelse!! 🙂
Hade gärna åkt med på detta som måste bli deras livs resa. Hur mycket kostar en biljett?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten