Ryanair fortsätter sitt segertåg
Publicerad den 5 januari 2025197,2 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 92 procent gjorde 2024 till ett lyckat år för Ryanair. I december flög 13,6 miljoner passagerare på 77 380 flygningar, trots att inga flygningar skedde 25 december. Det har blivit en tradition för Ryanair att VD:n Michael O’Leary “belönar” sina anställda genom att ge dem en hel dag ledigt på juldagen. För att kompensera ökade man antalet flygningar dagarna före och efter jul för att möjliggöra semesteruppehållet. Den 26 december återupptog Ryanair sin verksamhet med 2 416 flyg.
Ryanairs frånvaro den 25 december gjorde det möjligt för Turkish Airlines att ta förstaplatsen med 1 339 flygningar.
Efterfrågan på billiga flygresor är större än någonsin och Ryanair räknar med en fortsatt ökning, med förbehåll för att Boeings nuvarande leveransförseningar inte förvärras. I slutet av december bekräftade Ryanair att de räknar med att ta emot 29 nya Boeing 737-flygplan under 2025. Ryanair har drabbats av betydande förseningar av sin skräddarsydda version av Boeing narrowbody, 737-8-200, som har en högdensitetslayout med 197 säten. De nya flygplanen ska trafikera länder ”där regeringar stimulerar flygtillväxt, som Sverige, Italien, Spanien och Polen. Det kommer ingen tillväxt i länder som höjer skatter, som Storbritannien, Frankrike och Tyskland”.
Nytt för 2025 är också att Michael O’Leary har tillkännagett att Ryanair tar bort tryckta boardingkort senast i maj 2025, med målet att göra Ryanair till världens första helt papperslösa flygbolag. På en presskonferens förklarade O’Leary:
– Vi jobbar mot att allt kommer att göras på appen från och med 1 maj, ingenting kommer att göras på papper längre. Han noterade också att cirka 60 procent av Ryanairs kunder för närvarande använder appen, en siffra som han förväntar sig ökar till 100 procent under våren.
O’Leary har också förklarat att han vill se slutet på fysiska incheckningsdiskar och i stället låta all kommunikation med passagerarna ske genom appen. För närvarande tillkommer en avgift på 605 kronor per passagerare om man inte checkar in online.
Kommentarer
Är det bättre att bli kallad “apa” av SAS kabinpersonal om man flyger M-klass (av dem kallat Monkey Class)?
Varför marknadsför man Hahn som Frankfurt?
Kan det vara annat än att lura sina kunder?
Jag håller helt med dig Folke.
Ryanair skrev om och marknadsförde Frankfurt-Hahn och det framgick, och framgår nu också att det är Hahn man flyger till och inte Am main.
Detta känner alla tyskar till och särskilt folk som bokar med Ryan då folk som gör just det är extra noga att kolla att allt stämmer.
En extra detalj är att Ryanair siktar på att bli först ut med papperslöst resande 100%.
Kul och jag ser fram emot fler spännande destinationer!
Skulle inte vilja bli kallad boskap av det bolags vd som jag väljer att flyga med.
Stödjer dessutom inte det moderna slaveriet…..
Folke skriver:
“Det är lite som att boka ett flyg till Kiruna och tro att man ska hamna i Sundsvall”
Nej det är det inte. Det angavs inte Sundsvall-Kiruna i bokningen!
Det är 862 km mellan Sundsvall och Kiruna.
Det är många med dig som saknar verklig bild av Norrland.
Problemet var att Ryanair angav Frankfurt-Hahn. En oinvigd uppfattar nog det som att flyget går till Frankfurt.
Jämför uttrycket Stockholm-Bromma.
Dessutom så är det ju många som bor i närheten av eller i anslutning till Hahn.
Ryanair marknadsförde ju även stor-området kring Hahn strax innan Coronan. Det är lite som att boka ett flyg till Kiruna och tro att man ska hamna i Sundsvall?..Så är det ju inte. Hur kunde dessa passagerare “brista ut i gråt”?
Nyhetstorka delux
Du är medveten om att det står Frankfurt-Hahn när man bokar biljetten va? Är knappast något nytt att man ska kolla vart man bokar sin biljett innan man betalar…sen har Ryanair haft en bas i Hahn sedan typ 2003 så är knappast något nytt eller värt att skriva någon artikel om
@RyaLove!
Då har du nog inte förstått vad ACMI är och varför det blir mer vanligt. Tror du verkligen att det hade blivit lägre kostnader för SAS att ta in ett antal ATR på något av sina tre AOC, jämfört att anlita en ACMI operatör och ens kunna göra det på den här korta tiden? Det vore klädsamt för de som skriver här om de åtminstone hade någon kunskap om flygbolag.
Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.
Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.
https://marcusoscarsson.se/ryanair-plan-flog-till-ovantad-destination-passagerare-i-tarar/
@Wallenbom
Mycket god observation och jag är helt enig i detta. Även BRA-projektet drar väl upp kostnaderna?
SAS har ännu inte vågat eller behövt visa sitt katastrofresultat för senaste året (nov23 till okt24). Minus lär ha hamnat på runt 4 mijarder och vem tror att SAS skall resultatförbättra innevarande år. Ryanair visar att de tänker rätt samtidigt som SAS tvingas vara ett danskt arbetsmarknadsprojekt. Kundernas val avgör lönsamheten – inte danska statens skydd av CPH Airport.
Ryanair borde lämna Västerås flygplats och trafikera Arlanda och Skavsta
Finns inget plan som heter 737-8-200 är 737 MAX och inget annat, oavsett vad Ryan kallar det.
För oss som älskar Ryanair är det naturligtvis en helt otroligt god nyhet. Sedan finns det väl röd- eller blåmössor som kommer säga annat.
Nu flyger jag själv på destinationer som nästintill exklusivt bara trafikeras av Ryanair så.
Keep up the good work!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten