Säkerhetskontrollen i Kiruna
Reser då och då till Kiruna. Säkerhetskontrollen där är i mitt tycke underdimensionerad kapacitetsmässigt. Det blir långa köer och lätt irriterad stämning. Med tanke på att större plan typ A 340 av och till nyttjar flygplatsen, kan jag tänka mig att det gnölas än värre i kön. Bygg om/bygg ut!
svar
Första gången du reser från en annan flygplats än arlanda?
Snälla nån, det är en liten flygplats i en liten stad. Vad ska du göra på KRN fpl 90 min innan avgång? Handla från Selecta maskinen?
Men jag håller med dig om att parkeringen är hutlös dyr. Swedavia mjölkar alla som inte är från Kiruna o har skjuts till fpl.
Kiruna säkerhetskontoll och för den delen hela flygplatsen är så dåligt hanterad av Swedavia. Vad är det för trams att inte kunna automatchecka in bagage tidigare än 90 min innan avgång?! Säkerheyskontrollen detsamma.. det är som att gå in i 1990 talet ..
Parkeringenen är löjligt dålig på vintern, priserna förlångtidsparkeringen …det märks att det är swedavias monst lönsamma flp och dom vill lägga ner den… har inte heller flygledare på plats..
Hela flygplatsbyggnaden kommer att byggas om.
Byggstart vintern 2019/20. Bättre och större checking ytor , större gatelounger och säkerhetskontroll.
Och förhoppningsvis en fjärrstyrd flygledning.
Modernt och fint blir det.
Flygplatser = Köer
Det ligger liksom inbakat i flygplatsernas dna.
A340 används väl bara för ankommande PAX??
I Kiruna verkar det finnas upp till sex avgångar per dag. Att öka kapaciteten i säkerhetskontrollen skulle innebära en kraftigt ökad kostnad, vilket nog ingen vill stå för. Eftersom lågt pris är så viktigt när de flesta reser, blir det ju självklart försämringar också.
Det är ytterst sällsynt med en 340 i Kiruna, det sker endast någon gång per år – så det är nog överkomligt.
Som alltid är det en fråga om pengar. Vill resenärerna (Flygbolagen) betala mer för att täcka upp för tillfälliga toppar?
Inget är gratis, allt skall betalas av passagerarna.