Vilken rotation är den optimala för Visby – Bromma
Om någon nu vågar sig på att starta en linje mellan Visby och Bromma, vilken rotation skulle ni säga är den optimala att starta med? Det måste finnas ett gediget underlag på vilken dag och tidpunkt som skulle vara den säkraste investeringen för en nystart.
Är det lokala näringslivet beredda att förköpa flygbiljetter i en viss volym för medfinansiering.
svar
Pigge och gänget måste tänka nytt! Inte samma gamla SAAB 340 som är 30år gamla. Skaffa helikopter och flyg Visby – Gamla Stan
1,5 timme? Snabbaste transportsättet från BMA till stan är taxi på 15 minuter om trafiken är lugn, och från ARN expresståget på 18 minuter, dvs. i stort sett samma. Att den 5 (?) minuter längre flygresan till ARN, de längre gångavstånden inom ARN och den eventuella väntan på nästa expresståg skulle förklara 1,5 timme har jag svårt att se.
Tar 28 min med tvärbana från Bromma.
20 min med Arlanda express.
Flygbussar skiljer kanske 20 min till Brommas fördel.
Verkar helt bisarrt för mig att skattebetalarna ska subventionera för att flygresenärer ska spara några minuter ibland.
Varför skulle inte skattebetalarna vilja betala för bra infrastruktur. Arlanda ger 1,5 timme längre resa till Stockholm.
@Bertil
Tycker du det är rimligt att skattebetalarna, dvs regionerna ska gå in med pengar för att finansiera linjer till Bromma när det redan finns ett kommersiellt alternativ till Arlanda?
Klarade inte BRA att få det att gå runt på Bromma kommer knappast någon annan att lyckas heller. Eventuella försök att hyra in någon gammal SAAB för att flyga Visby – Bromma kan nog ske men kommer inte att hålla någon längre tid eftersom Bromma kan läggas ner när som helst.
Tror vi måste sansa oss, Brommas historia är all. En stolt och vacker historia men nu är det slut. Kan inte finnas en investerare vid sunda vätskor som är beredd att satsa på ett BMA projekt.
Vi har ju redan ett oproportionerligt stort antal flygplatser kontra befolkningsunderlaget, Skavsta, Norrköping Västerås med flera.
Dags att lägga ner och gå vidare.
Ha en trevlig helg!
“@Bertil”:
Säger du inte emot dig själv?
“Visby, Halmstad, Ängelholm, Sundsvall, Östersund osv går ju runt på i stort sett en linje till Stockholm, självklart med div stöd från regionerna.”
Om de behöver stöd så går de ju inte runt.
SVT rapporterade nyligen att de fem regionala flygplatser i landet som går sämst förlorade 30-68 miljoner kronor vardera förra året. Sundsvall var en av dem.
Det lokala näringslivet kan väl lika gärna bara hyra in grafair ett par turer i veckan istället för att plöja in några miljoner i ett bolag utan framtid och därefter garantera att man köper ett visst antal biljetter.
Brommas öppettider kommer troligtvis förändras under året. Istället för öppet till 22:00 vill man nu stänga 19:00 på kvällen på vardagar enligt Swedavia. Hur det kommer se ut på helger är oklart. Troligtvis gör man detta för att spara pengar
Vad är det som kostar “flera hundra miljoner” att driva runt på Bromma?
Den borde väl gå att driva runt relativt billigt justerat till antalet avgångar.
Visby, Halmstad, Ängelholm, Sundsvall, Östersund osv går ju runt på i stort sett en linje till Stockholm, självklart med div stöd från regionerna.
Känslan är att det skarvas lite härinne.
Eller ska Stockholmarna ha så höga löner menar ni?
Man får ha markpersonal på Bromma som är brandmän, lastar väskor och hjälper till i Secrityn som på andra små flygplatser.
Är nog få som vill investera eftersom man vet att det bara är en tidsfråga innan Bromma lägger ner och med det ditt nya flygbolag.
Kostar flera hundra miljoner årligen att driva flygplatsen och en ATR till Visby några gånger per dag och en Saab till Trollhättan kommer knappast få det att gå runt.
Första flighten någon ny sätter in till BMA möts av en återuppstånden BRA ATR flight till samma låga pris den nya har. Nej detta blir inte av.
Inte ens de gamla air gotland entreprenörerna startar nytt, då de vet att det inte kommer att hålla ekonomiskt. Väldigt få företag startas då man från början vet att det blir miljonförluster
Vad hände med att flygplatsen skulle stänga kl. 17:45? Har Swedavia backat på det?
Bromma Tornets öppettider: ATS
MON-FRI 0545-2100 (0445-2000),
SAT 0745-1600 (0645-1500), SUN 1045-2100 (0945-2000)
Så nedan tider går fint.
Det är ett uppdrag för amapola, Sola eller Västflyg.
Har inte BMA begränsade öppettider så att många av de här tiderna ändå är omöjliga?
Utöke: Problemet med din idé är vad flygplanet och besättningen ska göra mellan morgon och kväll dessa dagar och alls göra övriga dagar. Det låter inte bara lite dyrt utan extremt dyrt att behöva täcka de fasta kostnaderna med intäkter från så få flygningar, så exklusiv produkt är bara förnamnet. Det borde konkurrera mer med privatjet än med SAS ARN-flygningar.
Jag tror att pendlare får anpassa sig till en mer exklusiv produkt och lägga om sina möten till måndag och fredag, en morgon och en kväll. Då vet alla som vill ha en bekvämare flygning vad som gäller. Det kanske kan fylla upp dessa flygningar och sen kanske man kan utöka till en morgon, kväll onsdag.
Vintertid:
måndag – torsdag Från Visby på morgonen, hem på kvällen, minst 30 säten.
Från Sthlm på morgonen, hem på eftermiddagen minst 8 säten.
fredag & söndag Eftermiddag i båda riktningar
150 säten
Sommarlov:
3-4 dagliga i varje riktning, minst 150 säten.
Almedalsveckan
Från Sthlm på morgonen, hem på kvällen, en A380.
Ingen vill betala mer än vad båten kostar.
Lycka till med den ekvationen!
Något i stil med;
Från Visby
Mån 07:00 – 09:30 – 16:30 – 19:00
Tis 07:00 – 16:30 – 19:00
Ons 07:00 – 16:30 – 19:00
Tor 07:00 – 16:30 – 19:00
Fre 07:00 – 09:30 – 16:30 – 19:00
Lör 10:00
Sön 16:30
Från Bromma
Mån 08:00 – 11:00 – 17:30 – 20:00
Tis 08:00 – 17:30 – 20:00
Ons 08:00 – 17:30 – 20:00
Tor 08:00 – 17:30 – 20:00
Fre 08:00 – 11:00 – 17:30 – 20:00
Lör 11:00
Sön 17:30
Efter möten i Visby blev det tydligt att de som vill införa Bromma trafik önskar
minst 3-4 flygningar dagligen på optimala tider båda vägar och till låga priser
med konfortabla flygplan. Tyvärr en helt omöjlig ekvation.