
Saab får order på digitalt flygledartorn till Vilnius flygplats
Publicerad den 7 april 2025Vilnius Airport är den största kommersiella flygplatsen i Litauen med en landningsbana och 4,8 miljoner passagerare per år. 2024 hanterades cirka 41 000 flygningar. Flygbolag som har baser här är bland annat airBaltic, Ryanair och Wizz Air. Flygledartjänsterna, ATC, hanteras av det litausiska luftfartsverket Oro Navigacija.
Saabs digitala flygledartorn ska modernisera flygledningstjänsten och stärka Litauens flyginfrastruktur. Flygplatsen ska utrustas med 4K-kameror och den senaste presentationstekniken för flygledare. Målet är att kunna dela resurser och expertis mellan flera flygplatser, för att i framtiden kunna integrera flygplatserna i Kaunas och Palanga i systemet. Lösningen lägger också grunden för integrering av framtida teknik, som AI-baserade funktioner och obemannad trafikledning.
Digitala flygledartorn används redan på flera flygplatser i Sverige och Norge. Tekniken innebär att flygledarna via digitala skärmar ska få bättre visuell förmåga och mer detaljerad flyg- och radardata. Dessutom kan flygledarna arbeta från en annan plats och hantera flera flygplatser samtidigt.
– Jag är stolt över att Oro Navigacija anförtror Saab att implementera vår Digital Tower-lösning på deras huvudstadsflygplats, Vilnius. För oss är detta en resa för att förändra de lokala flygtrafiktjänsterna, och jag ser fram emot att göra detta tillsammans med vår partner ON i Litauen, säger Per Ahl, VD på Saab Digital Air Traffic Solutions.
– Flygtrafikledning genomgår betydande förändringar. Ny teknik ger möjligheter att möta nya utmaningar, öka operativ effektivitet och säkerställa flexibiliteten i våra tjänster, samtidigt som de upprätthåller de högsta flygsäkerhetsstandarderna. Fjärrtornlösningen kommer att hjälpa oss att uppnå regionalt ledarskap inom innovation, säger Saulius Batavičius, VD för Oro Navigacija.
Oro Navigacija är en certifierad europeisk flygtrafikledningsorganisation som tillhandahåller flygledningstjänster, kommunikations-, navigations- och övervakningstjänster samt aeronautiska informationstjänster till luftfart som opererar i Litauens luftrum samt över territoriella områden i Östersjön, inklusive Vilnius flyginformationsregion.
Saab har en lång erfarenhet av att implementera digitala flygledartorn över hela världen och att utveckla effektivare flygplatsoperationer. Under det senaste året har Singapore, Sønderborg Airport i Danmark och Limas flygplats i Peru beställt tjänsten från Saab.
Kommentarer
Berätta för mig att du aldrig suttit i ett RTC utan att berätta att du aldrig suttit i RTC… Upplösning spelar ingen roll när du har nästintill mörkerseende, grafisk påläggning på kamerabilden, elektronisk spårning av rörelser i bilden osv osv… Jag var själv en motståndare till RTC för 5-7 år sen, men har nu sett ljuset.
Mer tillförlitligt? En FL i ett vanligt torn behöver 1xradio, sen är det bara att köra.
Bättre visuell förmåga? Bättre upplösning än det mänskliga ögat då eller…
Mycket förskönande snack, men bättre än det väl inarbetade flygledararbetet på plats i ett vanligt torn kommer det aldrig bli.
Jag vill påstå att Saab är på väg tillbaka in i den svenska folksjälen som den gamla goda tiden med Saab automobil.
Man pratar i rubriken om att flygtrafiktjänsterna digitaliseras. Det är de ju redan idag. Den enda skillnaden här är ju att all information, inkl den visuella runt flygplatsen sammanställs och överförs till en annan plats för presentation. Det är alltså inte frågan om någon revolution inom teknikområdet.
Tidigare har ju svenska flygledare varit starka motståndare till systemet och metodiken med fjärrstyrda flygledartorn. Har denna kritik avtagit och flygledarna accepterat nya tekniken?