Featured article image

Ryanairs bemanningsbolag i blåsväder

Publicerad den 8 april 2025
Kommentarer
En Ryanair-pilot som hyrts ut till Ryanair av ett bemanningsföretag ska få sitt fall granskat i den engelska hovrätten, Court of appeal. Fallet kan få stora konsekvenser för piloter som är anställda via bemanningsföretag vad gäller betald semester och pension. En följd kan bli att piloterna får samma anställningsvillkor som direktanställda hos flygbolaget de flyger för.

Överklagandet, som väckts av Storm Global och Ryanair, ifrågasätter två tidigare domar som fann att en pilot var anställd hos bemanningsföretaget Storm Global som hyrde ut honom till Ryanair. Både Ryanair och Storm Global insisterar på att han var anställd i eget företag.

Storm Global engagerades ursprungligen 2011 för att tillhandahålla “kontraktspiloter” över Ryanairs nätverk. De utsågs till Ryanairs primära leverantör 2014 och tillhandahåller, enligt sin hemsida, cirka 750 kaptener och styrmän över hela gruppen.

Hovrättsförhandlingen är avgörande för anställningsrättigheter inom flygsektorn. Om domen godkänns av hovrätten kommer flygbolag tvingas att se över sina anställningsvillkor. Det kan till och med leda till att kontraktspiloter får retroaktiv lön och semesterersättning.

Fackföreningen BALPA, The British Airline Pilots’ Association, har konsekvent uppmanat Storm Global och Ryanair att acceptera domarna och fokusera på att arbeta med facket för att tillhandahålla tydliga, hållbara anställningsformer för piloter.

– De tidigare domarna är otvetydiga, och det faktum att Ryanair och Storm Global fortsätter att utmana dessa beslut är en skam. Detta är ytterligare en spik i kistan för falska påståenden om egenföretagande, ändå fortsätter Ryanair och Storm Global att förneka sitt ansvar, förlänger processen och försenar rättvisan för drabbade piloter, sa BALPA:s generalsekreterare Amy Leversidge.

– Ingen arbetare ska utsättas för osäkra anställningsarrangemang i gig-ekonomistil som fråntar dem deras rättigheter, särskilt de i roller där säkerhet är av största vikt och stabilitet och ordentligt skydd är avgörande. Om hovrätten upprätthåller domarna kommer vi att söka ersättning för piloter som har nekats sina rättigheter alldeles för länge.

Advokatbyrån som sköter ärendet betonar att fallet kan påverka hela bemanningsbranschen och ta fram nya arbetsvillkor för alla anställda inom den så kallade gigekonomin. Om de tidigare domarna stöds av hovrätten skulle det få en betydande inverkan på rättigheterna för piloter som har rekryterats och anlitats via bemanningsföretag.

Det kan dröja några månader innan ett slutgiltigt beslut fattas av hovrätten och BALPA har begärt att Ryanair och Storm Global ska respektera den tidigare domen under tiden, något de har vägrat att göra.

Ryanair var uppe i hovrätten redan i januari då det beslutades att Ryanairs praxis att sätta piloter som utövade sin lagliga rätt att strejka på en svartlista utgjorde ett brott mot Blacklisting Regulations. BALPA:s medlemmar utlyste en strejk 2019, och bland dem var Ryanair-piloter. Som svar hotade Ryanair att återkalla förmånliga reseförmåner för anställda som deltog i aktionen. Flygbolaget fortsatte med att ta bort dessa förmåner i 12 månader.

Skriv en kommentar

Kommentarer

@Vibeke
2025-04-12 13:12

Vad menar du med “anständiga bolag”? SAS och BRA som betalar sina anställda i “prestige” och lön som knappt täcker levnadskostnader?

Jadu
2025-04-12 12:52

Ska tilläggas att mindre än 2-3% är anställda via stormkontrakt idag av piloterna på Ryanair bara som kontext

Vibeke
2025-04-12 11:30

Detta har pågått i Europa i snart 20 år. Hur är det möjligt att Ryanair får härja fritt helt konsekvenslöst? En skamfläck för Bryssel och ett trauma för mycket dugliga yrkesmänniskor. Många anständiga flygbolag lider ekonomiskt i Ryanairs skugga. Lös problemet!

Ivar
2025-04-08 20:04

Genom att ej följa domstolsbeslut tjänar Ryanair pengar. Det är personal som lider.
 
Detta skrivs i artickeln!
 
“– De tidigare domarna är otvetydiga, och det faktum att Ryanair och Storm Global fortsätter att utmana dessa beslut är en skam. Detta är ytterligare en spik i kistan för falska påståenden om egenföretagande, ändå fortsätter Ryanair och Storm Global att förneka sitt ansvar, förlänger processen och försenar rättvisan för drabbade piloter, sa BALPA:s generalsekreterare Amy Leversidge.”
 
En skam för Ryanair!
 
Jag skulle aldrig välja ett flygbolag som inte gör rätt för sig!
 

Bertil 1
2025-04-08 07:09

Bemanningsföretag är av ondo och behövs inte i ett fungerande modernt samhälle. Företagen måste själv ta ansvar för sin personal. Man förlorar både kontroll, kunskap och lojalitet på att använda bemanningsföretag.

Red Eye
2025-04-08 06:16

Fler företag måste ta ansvar för sin personal.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500