Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Regionala Flygplatser

Tråden startades av Hakaol

Läser i vår Lokaltidning idag om Norrköpings Flygplats som tappar flera destinationer och där Kommunen går in med cirka 30 miljoner. Min undran är i Regionen bara 4 mil därifrån finns en till Flygplats i Linköping där man nyligen förlängde Banan är det inte dags att samordna trafiken på en Flygplats. Sedan åt andra hållet finns Skavsta som inte heller nu har speciellt mycket Trafik.

Publicerad den 2025-04-14 09:25
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Anställd
2025-04-15 12:23

Banan förlängdes aldrig i Linköping. Den flyttades bara 600 meter öster ut. Vilket gjorde att den “gamla” delen av banan åt väster är en taxibana

Bertil 1
2025-04-14 20:53

Det har alltid varit en strid mellan Norrköping och Linköping. Politikerna har aldrig kunnat samarbeta, mest beroende av det aldrig varit samma politiska majoritet samtidigt i städerna. Hade man samarbetat hade det troligen sett annorlunda ut än idag. För Norrköpings del försvann möjligheterna till ett vettigt reguljärflyg i samband med att SAS lade ner sin toppenbra förbindelse till Köpenhamn, hösten 2002. Det var då fyra turer om dagen mellan städerna, varav två med jet. Kanonbra service och på bra tider.

Idag är Norrköping en ren charterflygplats med en handfull flygningar i veckan till Sydeuropa på sommaren och Kanarieöarna på vintern. Bekvämt, men inte vad näringslivet behöver. Kostar skattebetalarna i Norrköping mer än 30 miljoner per år.

Linköping har reguljärflyg med KLM med två turer om dagen till Amsterdam. Det har varit tre turer och hoppas det kommer tillbaka, eftersom två turer om dagen är för lite. Det är inga problem att åka den korta sträckan från Norrköping till Linköping för att flyga med KLM. Det tar endast 30 min att åka till Linköping och det är korta incheckningstider där. KLM ingår ju numera i samma allians som SAS, vilket är en stor fördel. Bra mycket bättre än att åka till Arlanda.

Framtiden för Norrköpings flygplats kan inte ses som god med tanke på att även charterflyget minskar på flygplatsen. Ett bra reguljärflyg är vad som saknas. Ett bra reguljärflyg hade varit exv Air France till Paris. Samma allians som SAS och KLM, ingen konkurrens.

fundersam
2025-04-14 15:10

Hur går det för växsjö får de igång någon Bromma trafik med förförsäljnings experimentet. Eller kommer Visby eller Sola igång?
Inrikes på södra Sverige och Gotland faller fortfarande. Men det verkar gå bra på övre Norrland

@Eric
2025-04-14 14:06

Ja, Skavsta och Bromma är väl de mest onödiga och onyttiga flygplatserna vi har.
Vad gäller Norrköping och Linköping är det väl som sagt en status. Jag anser att Linköping har ett i princip 100%-igt berättigande, men inte Norrköping.

Sham
2025-04-14 12:39

Håller med dig “Jag”.
Ibland finns det flyg och ibland inte. Sedan ska det ev. upphandlas och reguljäriteten blir ett inte.
Såväl näringsliv som privatpersoner lider av denna brist på förutsägbarhet, likt Trumps tullar. Vem vill/vågar flytta sig själv eller etablera verksamhet som ibland har flyg och ibland inte.

Eric
2025-04-14 11:27

Har vi inte ett i det närmaste vanvettigt antal flygplatser inom en radie av 200 km. från ARN? Vanliga resenärer som reser 1-2 ggr per år har inga större problem att resa 1-2 timmar för att ta sig till vår största flygplats.
Kan tex konstatera att Skavsta inte har en enda avgång eller ankomst idag, Bromma ska vi inte prata om.
Vi har ett för litet befolkningsunderlag för denna överetablering.

Jag
2025-04-14 10:12

Ett samlat totalansvar och drift av dessa flygplatser bör tas och drivas av STATEN, istället för evinnerligt hattande. Kommunal statusjakt ger just Norrköping-Linköping-effekt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500