
Statens flygplatser tappar fart
Publicerad den 4 april 2025Resandet från statens flygplatser är nu uppe i 75 procent av pre-pandeminivåerna 2019. Siffran kan främst förklaras av svenskarnas förändrade inrikesflygande som har minskat med hela 42 procent sedan 2019. ”Utvecklingen är utmanande för många av flygplatserna runt om i landet och gemensamma insatser för att främja inrikestrafiken kommer att vara viktiga framöver”, skrev ju Ulrika Francke, Swedavias styrelseordförande, i en rapport för 2024. Men det är inte bara i Sverige som efterfrågan på inrikesresor sjunker, även globalt sågs en sänkning med knappt 2 procent, där Nordamerika stod för den största förändringen med minus 4,2 procent och Kina med 3,2 procent.
Nåväl, tillbaka till Sverige där intresset för utrikesresande fortsätter att öka. Stockholm Arlanda Airport stod för ett ökat antal passagerare med totalt fyra procent jämfört med mars 2024. Inrikesresandet har självklart fått högre siffror efter BRA:s ankomst och visade en ökning med närmare 25 procent, till över 361 000 resenärer. Utrikesresandet låg på samma nivåer som mars 2024 med 1,4 miljoner resenärer. Totalsiffran för Arlanda blev 1 790 248, en ökning med fyra procent.
April månad kommer att bjuda på nya destinationer från Stockholm Arlanda Airport i samband med sommartrafikprogrammet: Ryanair lanserar en ny linje till Sarajevo, rumänska Animawings startar en ny direktrutt till Bukarest och Delta Airlines återupptar sin säsongstrafik till New York från Arlanda.
Göteborg Landvetter Airport, Sveriges andra största flygplats, hade totalt drygt 368 000 resenärer under mars Utrikesresandet var kvar på samma nivåer med 324 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 12 procent till drygt 43 000 resenärer.
Den starkaste resenärsutvecklingen jämfört med mars 2024 står Swedavias nordliga flygplatser för. Kiruna Airport ökade med 15 procent medan Umeå Airport och Luleå Airport ökade med 10 respektive 7 procent. Kiruna Airport tog emot Air France från Paris, SAS från Köpenhamn och Eurowings från Düsseldorf.
Åre Östersund Airport minskade dock med fyra procent och meddelade samtidigt att de tvingas stänga under ett par veckor i juli för att utföra banunderhåll.
Svagast resenärsutveckling jämfört med mars 2024 noteras fortsatt på Bromma Stockholm Airport, på grund av ändringen av BRA:s trafik och samarbetet med SAS på Arlanda från årsskiftet. Bromma Stockholm Airport landade på minus 98 procent vilket innebar att 1 422 flygresenärer använde flygplatsen.
Kommentarer
Den enda skammen jag känner är att jag inte flyger oftare än jag gör.
Johhny kan bara hålla med finns för många inom Swedavia med klimatångest som tycker det är skämmigt att flyget ökar.
Klart at nerstängningen av Heathrow och lite annat spelar in.
Men den allt dominerande orsaken till att det fortsätter gå ”sådär” för statliga flygplatserna är Swedavias oförmåga att sköta sin uppgift på ett bra sätt .
Låt ett proffs flygplats bolag ta över driften av I allafall ARN och GOT.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten